Tant Ragnar
Gamle usling
- Joined
- 23 Jun 2016
- Messages
- 2,435
Jag spelade äventyret "Den djupa skogen", ett äventyr till rollspelet "Tillsammans" med min fru och dotter (4 år).
"Tillsammans" är ett rollspel för barn, 4 år och uppåt, och "Den djupa skogen" är det första äventyret som släppts fristående till spelet.
Reglerna är enkla och bra, 6 egenskaper varav man får välja att vara extra bra på 3. Färdighetsslag sker med 2, 3 eller 4 tärningar (standard, extra bra respektive hjälpmedel), och man lyckas om man slår minst en femma eller sexa.
Till äventyret då. Min dotter krävde att bli kompis med alla monster hon besegrade (eller "inte blev rädd för" med spelets terminologi). Först blev hon kompis med en jättespindel, som gav henne en extra tärning i att klättra. Spindeln klamrade sig fast på hennes rygg som en ryggsäck. Sedan blev hon polare med ett stort troll. Trollet var dock rädd för spindlar och vägrade att följa med så länge spindeln var med. Det löste min dotter genom att dra en osynlighetsmantel över spindeln på ryggen.
Turen stod på våra hjältars sida fram till sista biten av skogen då elaka rövare stal ett kex från dem, och en stor drake skrämde nästan bort de sista "räddpoängen" (som fungerar som KP i spelet).
Med nöd och näppe lyckades gruppen hitta sin kompis som gått vilse och återvände hem med hjälp av en magisk visselpipa.
Betyg: superkul äventyr som passa perfekt för min dotter. Vi har försökt med "Äventyr!" förut, men det var lite väl svårt för henne.
"Tillsammans" är ett rollspel för barn, 4 år och uppåt, och "Den djupa skogen" är det första äventyret som släppts fristående till spelet.
Reglerna är enkla och bra, 6 egenskaper varav man får välja att vara extra bra på 3. Färdighetsslag sker med 2, 3 eller 4 tärningar (standard, extra bra respektive hjälpmedel), och man lyckas om man slår minst en femma eller sexa.
Till äventyret då. Min dotter krävde att bli kompis med alla monster hon besegrade (eller "inte blev rädd för" med spelets terminologi). Först blev hon kompis med en jättespindel, som gav henne en extra tärning i att klättra. Spindeln klamrade sig fast på hennes rygg som en ryggsäck. Sedan blev hon polare med ett stort troll. Trollet var dock rädd för spindlar och vägrade att följa med så länge spindeln var med. Det löste min dotter genom att dra en osynlighetsmantel över spindeln på ryggen.
Turen stod på våra hjältars sida fram till sista biten av skogen då elaka rövare stal ett kex från dem, och en stor drake skrämde nästan bort de sista "räddpoängen" (som fungerar som KP i spelet).
Med nöd och näppe lyckades gruppen hitta sin kompis som gått vilse och återvände hem med hjälp av en magisk visselpipa.
Betyg: superkul äventyr som passa perfekt för min dotter. Vi har försökt med "Äventyr!" förut, men det var lite väl svårt för henne.