Nekromanti Tilltalande rollformulär

Rickard

Urverk speldesign
Jag börjar med frågan som kort och gott lyder: finns det något rollformulär som har tilltalat dig rent estetiskt?
a) Vad rent generellt var det som tilltalade dig?
b) Är det något särskilt i formuläret som du kan lyfta fram?
c) Har du någon länk till formuläret? :gremsmile:

Jag har fått klagomålet från, förvisso bara från en person, att rollformuläret till EDoD ser stelt och tråkigt ut. Färgerna är stela, rutorna är tråkiga och upplägget ser mer ut som en lektion i matematik än ett rollformulär. Det sistnämnda kan jag inte ta åt mig, för en del av reglerna har jag slängt dit på formuläret för att underlätta och snabba upp skapandet; en designgrej som jag faktiskt tagit efter Krille. :gremsmile: Annars håller jag med klagomålet, och även om jag tycker att rollformuläret är lättnavigerat och underlättar utskrift, så tittar jag mig omkring efter fler lösningar.

/Han som gärna slänger fram en lista på vad som ska vara med på formuläret, om någon har lust att göra ett

Zire

Swashbuckler

a) Jag gillar krusidullerna runt omkring. Opraktiskt, men passar väldigt bra till spelet. Det man skriver med blyerts på formuläret ser inte skitfult ut.

Samtidigt älskar jag Krilles Shi2 formulär för att det är så stilrent, men det hade inte passat till DoDT.

Jag tycker inte att rollformulär behöver vara så överskådliga. Efter nått spelmöte så vet man ändå precis var man ska titta för att hitta det man söker. Hellre har jag massor av data hoptryckt och jag tycker att det är viktigt att det är smart placerat.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Rollformulären till Gemini var snygga, guldtryck och gråskala. Problemet var att man inte kunde läsa vad man skrivit på dem, för de blev för mörka. Men snyggt var det.

Själv har jag rätt svårt för rollformulär med en massa små rutor och fält som skall fyllas i (Ex DoD eller D&Dv3 formulär), jag skriver rätt kladdigt så jag får svårt att läsa vad det står efter ett tag. Då föredrar jag formulären till TSOY, D&D eller Höstdimma som lämnar generöst med plats där man kan skriva hur stort man vill.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tag valfritt WoD-formulär. De gillar jag.

a, b och c:

* Jag gillar enkla formulär. Rollformulär finns bara där för att man så enkelt och snabbt som möjligt ska kunna läsa av de siffror man behöver - allt krimskrams och lullull ska alltså bort. (EDIT: För att förtydliga - formuläret ska alltså inte "spegla spelvärlden" eller "se ut som ett in-gamedokument")

* Jag älskar dottar. De är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Det blir enkelt att spendera exp, går snabbt att skapa rollperson, etc. Det enda man kunde önskat av WoD's system vore att de gjort en enhetlig kostnadsmodell och en sammanlagt poängpott. Dottar är enkla att använda och läsa av.

* Jag hatar krångliga system överhuvudtaget. WoD har tillräckligt många värden för att man ska kunna skapa rollpersoner som skiljer sig mot varandra, men tillräckligt få för att det inte ska kännas för överväldigande.

* Rollformulär som har fler sidor än en är felkonstruerade. Antingen är regelsystemet för krångligt, eller så har rollformulärsskaparen försökt pressa in en massa bajs som ändå inte har där att göra. Den som vill rita en bild på sin rollperson eller lista utrustning - använd lösblad, det kommer alltid att vara 100% bättre. Rutor på formulär är alltid för små eller för stora beroende på rollperson.

Troberg

Sinister eater
Little Fears. Enkelt och stämningsskapande, det känns verkligen som något som ett barn skulle ha klottrat ned.

Lindenius

Swashbuckler
Det viktigaste enligt mitt tycke är att rollfomuläret skall spegla spelvärlden. Den ska helst vara så in-game (d v s likna ett dokument som skulle kunna återfinnas i spelvärlden) som möjligt.

I vissa fall, särskilt Science Fiction, är detta svårt eftersom dessa världar kanske använder sig av cyberteknologi.

För min del går allt vad utträkningshjälp bort från rollformulär. Samma sak gäller rutor där det bara står "övrigt" bara för att man inte vetat vad som skall stoppas in där. Strukturera hellre om rollformuläret eller lägg in luft.

Den här framsidan av (en starkt modifierad) Bubble Gum Crisis är jag ganska nöjd med.

//erik. sur på seminariet

Johan K

Gammal & dryg
a) Vad rent generellt var det som tilltalade dig?
Det estetiska, helt enkelt. ett formulär får gjärna vara snygg, helt enkelt. Gjärna se lite "gammalt" ut. Det tilltalar mig.
att det finns lite fluff runtomkring. Dock så ska det inte var för överdirvet.

b) Är det något särskilt i formuläret som du kan lyfta fram?
Njaaaa, inte såhär på rak arm.
Därimor så är "utrymme" ett bra ord som borde var ett ledord när man gör formulär.

c) Har du någon länk till formuläret?
Nix, det har jag inte. Med det formukär som finnes till DoDT är snyggt !!
Sedan så gillar jag åxå det formulär som dinnes till SW ifrån West End Games, då den svenska utgåvan..

Grog

Swordsman
På (a), (b) och (c) svarar jag "nej". :gremfrown:

Det estetiska är viktigt när jag står och bläddrar i butiken eller kollar upp ett spel på nätet. Ungefär fem minuter in i första spelmötet blir jag däremot förbannad på allt kludd i marginalerna etc eftersom jag vill anteckna ett namn på en SLP eller dylikt. (Speciellt om marginalen är mörk för då kan man inte skita i den fina designen och klottra över den med annat.) Jag vill ha så mycket information som möjligt på en sida, det som är nästan livsviktigt kan klämmas in på baksidan om det verkligen behövs. Fler blad än en ger bara en massa papper på bordet. Mina spelare lägger ofta till sådär en 10-20 sidor med annat ändå, till exempel teckningar och bakgrundsbeskrivningar. Så ofantligt logiskt strukturerat behöver det heller inte vara, man lär sig fort var saker är uppskrivna om de är viktiga nog att skrivas upp.

Alltså, estetiskt tilltalande är det som säljer spelet för mig. I övrigt är jag 100% inne på funktion.

Rickard

Urverk speldesign
Uppföljning: fonter sökes

Den här dagen har jag spenderat till att göra ett rollformulär. Jag bifogar den svartvita varianten. Vilka fonter som jag ska använda är än så länge inte klara, så jag skulle vilja att folk rekommenderar lite fonter som skulle passa till ett matinérollspel. Jag skulle också vilja ha råd på hur jag ska tänka typografiskt när det kommer till matinéfilmer. Jag har kollat på lite postrar från Errol Flynn-filmer men behöver lite fler sökord.

Ge gärna kommentarer på formuläret också.

/Han som ska försöka skriva ut formuläret idag, så att han kan se hur det ser ut i handen

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Uppföljning: fonter sökes

Han said:
[…] jag skulle vilja att folk rekommenderar lite fonter som skulle passa […]
Inte så länge du envisas med att kalla dem »fonter« … :gremgrin:

Mogger

Hipsteranka
Snyggt!

Matiné? Är det spelets namn? Jag får iaf bra vibbar av formuläret och även om jag inte fattar så mycket så ser det väldigt ändamålsenligt. Andra lyfte fram formulären till Gemini och Trudvang men där ligger ändamålsenlighet ganska långt ner på listan.

Nu vet jag inte så mycket om spelets tema men jag gillar typsnitten här:
http://www.luminarium.org/renlit/fonts/

Grog

Swordsman

snyggt! jag gillar att du inte lagt på en fet svart bord som ändå inte skulle nå ut till kanten på papperet vid utskrift. det kanske är en smaksak, men jag skulle nog gjort några baslinjer i textfälten. fonter kan jag tyvärr ingenting om.

G

Guest

Guest

Najs bajs!

Ser riktigt bra ut... Men jag saknar dock den hårda excelstilen :) Du vet ju vad jag tycker... Excelformulär på MINST 4 sidor rular! :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Snyggt!

Matiné? Är det spelets namn?
För att svara både dig och Dewil; ja, det är spelets slutgiltiga namn.

Jag skrev ut formuläret idag och testade att skriva ut en färglagda bakgrund på svartvit skrivare och det såg sjukt snyggt ut jämfört med tidigare. Tydligheten ökade med 30% minst. Blev faktiskt förvånad över resultatet.

Det är några småsaker som jag ska ändra på. Något som jag får fundera på är placeringen av äventyrspoäng och hela den rutan. Höll på att glömma bort den rutan, så jag slängde mest in det hela vilket resulterade i att den kom lite off. Jag glömde faktistk även bort bort Psyke. Funderar dock på att ploppa bort den helt från spelet. Problemet är att grundegenskaperna används för att räkna ut hur många äventyrspoäng man får för att höja färdigheterna med. Formlerna (för erfarenhetspoängen) som jag har speltestat blir då förskjutna.

Nu vet jag inte så mycket om spelets tema...
I princip swashbuckling. Jag tyckte "matiné" var en bra svensk term för det. :gremsmile:

/Han som tackar hjärtligt för länken

Arfert

Facit

ja, det var för bövelen ett rejält övertramp! ;-)

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
...swashbuckling. Jag tyckte "matiné" var en bra svensk term för det.

[/ QUOTE ]

Det tycker jag med. Har du någon ETA för spelet? Jag börjar bli sugen på att läsa det.

Är det tänkt att vara generisk matiné eller är det matiné a la DoD?

Rickard

Urverk speldesign

Det tycker jag med. Har du någon ETA för spelet? Jag börjar bli sugen på att läsa det.
Jag hade satt min deadline till nyår, men.... slöhet gjorde att jag knappast hinner det. Februari, mars, någon gång, verkar rimligt, om jag verkligen sätter mig ner och skriver - endast magireglerna är kvar och de är trååkiga att skriva. Att ha en deadline var dock väldigt bra, för då arbetade jag på. Ibland såg jag det som ett vanligt jobb. Jag kan maila dig reglerna (just nu är min uppkoppling lite kissig).

Det är egentligen inget märkvärdigt - mest ett system som är väldigt snabbt, rätt dödligt (för rollpersonernas motståndare :gremtongue:) och som för fram spelarinflytande. Fast förvänta dig inget mästerverk. Det är ett system i all sin enkelhet som är skrivet för att föra fram en viss spelsstil.

Är det tänkt att vara generisk matiné eller är det matiné a la DoD?
Det finns referenser till DoD bland reglerna. Jag nämner ju exempelvis dolken Demens i magikapitlet och det finns en hänvisning till kattmännens språk i färdigheten Språk. Själv kan jag tänka mig att systemet fungerar bra för att få lite mer action i Mutant, mer swashbuckling i Gondica, snabbhet i DoDT, spelarinput i Saga. Det här är visserligen skrivet utifrån en spelutvecklares subjektiva ögon och dessutom talar jag mest om strider. :gremwink: Jag har fokuserat på att föra fram äventyrandet; att man är en äventyrare. Därför passar varken färdigheter eller förmågor till andra spel. Gondica och Saga går dock nog att köra rakt av med Matiné.

/Han som, efter att systemet har släppts öppet, ska skriva en spelvärld till det

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
Det är ett system i all sin enkelhet som är skrivet för att föra fram en viss spelsstil.

[/ QUOTE ]

Lyckas du med det är det ett system jag gilllar, även om jag kanske inte uppskattar spelstilen, men det vet jag så klart inte förrän jag sett det.

Jag tar gärna en titt på det. Jag gillar system. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Slutresultat: rollformulär

Jag kommer säkerligen småpilla lite, om jag känner mig själv rätt, men såhär blev slutresultatet.

/Han som är lite osäker om typsnitten ger rätt intryck. eller vad de ens ger för intryck