Nekromanti Tintin på SVT

Dewil

Skrivbordsgeneral
SVT kör Tintin måndag, tisdag och onsdag i sommarlovsprogrammet (sänds morgon med repris på kvällen).

Först ut är "Krabban med guldklorna", producerad 1991. Dubbningen verkar vara färsk eftersom delar av den är så där hysterisk, på gränsen till outhärdlig, som tecknad film ska dubbas i dag - undantaget Tomas Bolme som tack och lov tagits till heders och åter får göra Tintins röst. Åke Lindström, som gjorde Haddock på inläsningarna och tv-serierna från 1970-talet, är tyvärr död så det är inte mycket att göra åt att han inte kunde vara med den här gången. Haddock görs i stället av någon göteborgare. Än så länge är jag inte så impad men jag vet inte om det är röstskådisens fel eller manusförfattarnas. Dupontarna bryter på franska! Till skillnad från Tintin, som är svensk, eller nåt.

Tyvärr har SVT inte fattat att man går in på deras hemsida för att läsa om programmen så man kan inte få reda på någonting om serien där.

Serien är inte så snyggt animerad men det var å andra sidan inte 1970-talsproduktionerna heller.

Jag kommer att, i möjligaste mån, följa serien i sommar, även om risken är överhängande att det slutar med att jag i besvikelse åker hem till mina föräldrar och gräver fram de gamla VHS-kassetterna från tidigt 1980-tal med "Den svarta ön" på. :gremlaugh:

- Nämennej!
- Jomenjo!

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Coolt !

Fasen, det hade jag inte räknat med juh. :gremshocked:
Tintin är ju en gammal serie som man läste när man man var en liten knodd juh, så ja jag kommer se den här serien. Oavsett kass dubbing & sådant... :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Jag såg det också.

Hur coolt som helst, fast jag irriterade mig på rösterna som fan. Men när det där rymdäventyret börjar så skall jag titta med stort intresse, för det var ashäftigt, kommer jag ihåg.

/Rising
som tycker att den typiska rödvitrutiga Tintin-raketen är en av de fem snyggaste saker som någonsin ritats.

Yokiboy

Veteran
Jag såg det med ungarna, men var nog mycket mer exalterad än de var. :gremlaugh:

Tyckte också det var tråkigt att Kapten Haddock blivit göteborgare, men så får det väl va. Kul att Dupontarna får sina fall av Säpo, men ändå bryter på franska. Ibland blir man så trött på översättare och dubbning blir sällan bra.

Mors,

Jocke

Troberg

Sinister eater
Tyckte också det var tråkigt att Kapten Haddock blivit göteborgare
Vilken annan svensk dialekt skulle du gett honom? Jag tycker det är klockrent, om man nu måste dubba.

Arfert

Facit
det kan ju vara intressant, som kuriosa, att få berätta att de tintinserier som gick på svensk TV på 70-talet producerades redan 1958-1962.

Dewil

Skrivbordsgeneral
det kan ju vara intressant, som kuriosa, att få berätta att de tintinserier som gick på svensk TV på 70-talet producerades redan 1958-1962.
Aha! Jag har minsann slarvat med källorna.

Franskspråkiga Wikipedia har svaren: den äldre serien från ca 1960 och den yngre serien från 1991 (och de engelska artiklarna har också en del svar).

Undrar vad det är för skillnad på dem. Jag vet att historierna i den äldre serien avvek rätt rejält från böckerna, bland annat för att få till en rejäl cliffhanger i slutet av varje avsnitt. Måhända är den yngre serien trognare originalhistorierna? Jo, när jag läser de engelska artiklarna så ser jag att den senare serien är mer trogen originalet.

Dewil

Arfert

Facit
Den yngre serien försökt vara mer lik albumen... och lyckas ganska bra med det... Den äldre var från början drygt hundra femminuterssnuttar, som alla slutade i en cliffhanger... Och de är inte lika trogna albumen, och betydligt enklare tecknade.

Saxifrage

Hero
Re: Raket [OT]

Word! Det finns en tvåmeters modell av raketen på seriemuséet i Bryssel, btw.

/Sax, anfäkta och regera

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Shit, jag var i Bryssel häromåret på en trist tjänsteresa och visste inte ens att där fanns ett seriemuseum. :gremmad:

Däremot var det en franskspråkig anime/mangakongress i hotellets källare, men mina usla franskakunskaper gjorde att jag inte kunde få ut något av den.

Nåja, kommer jag till Bryssel igen vet jag vart jag ska gå.

Yokiboy

Veteran
Det blev bara fel för att det inte var "samma" Kapten Haddock som när jag var liten. Spelar ingen roll vilken dialekt det hade varit, jag vill ha "samma" gamla Kapten Haddock. Då den röstskådisen har dött lär ju det inte hända dock.

Saxifrage

Hero

Nåja, kommer jag till Bryssel igen vet jag vart jag ska gå.

Vilken miss! Fast så himla spännande var inte muséet, mest diverse tusch-original som inte sa mig så mycket.

Däremot rekommenderar jag en stadsvandring i Bryssel och spanande efter husväggar med seriemotiv (det finns typ 12 st, tror jag). Hotellen brukar ha kartor med "serievandringar" utmärkta.

/Sax, gillade Bryssel

Dewil

Skrivbordsgeneral

Däremot rekommenderar jag en stadsvandring i Bryssel och spanande efter husväggar med seriemotiv (det finns typ 12 st, tror jag). Hotellen brukar ha kartor med "serievandringar" utmärkta.
Jag hittade ett gathörn där det, ungefär 3 meter upp, satt en liten, liten mosaik föreställande en av figurerna ur "Space Invaders". Tyvärr har jag inget foto på den.

Dewil

Balderk

Swashbuckler
Såg också det där i måndags.

Som ett barn av åttiotalet är det där "rätt" röster för mig. Så jag kan lugnt luta mig tillbaka och njuta av det underverk Tintin ändå är.

/Jonas