Nekromanti Tipps om D&DM

Johan K

Gammal & dryg
Nu är det som så att jag skall testa Dungen & Dragons Mines på torsdag... Så vad jag undrar är, från eer som lirare det mycket, vad skall jag börja med ? Tänka på & & sådana saker...

/ Johan K, som är en total n00b på dett område... :gremtongue:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Många aktiveringar = bra. Då kan du flytta dina minst viktiga gubbar först. När sedan motståndaren flyttat alla sina gubbar, kan du flytta dina nyckelgubbar.

Jag brukar glömma bort mina gubbars specialförmågor. Det är dåligt. Gör inte som jag.

Kolla på din motståndares kort och försök identifiera farliga gubbar som du vill slå ut så fort som möjligt.

Tänk på att anpassa terrängen efter ditt warband. Många avståndsattacker = öppen terräng så du kan blästra bort motståndaren innan han hinner fram. Bara närstridsgubbar = terräng med mycket väggar och skydd så att motståndaren inte kan plocka dina gubbar med avståndsattacker.

Vinn initiativet ofta.

Var Dimfrost.

alepulp

Veteran
Där är många bitar som måste kontrolleras:

1) Var striden kommer att hända - t.ex. i en korridor can vara bra om du inte vill bli flanked
2) När striden händer - t.ex. när du har placerat dina minis på rmest förmånliga ställen.
3) Använd synergies såmycket some möjligt - t.ex. Red Wizard med Deathlock - varje Magic Missile blir 10 HP, eller Inspiring Marshal med Graycloak Rangers - +1 To Hit, eller Ulmo med Young Master in flanking position och med stunning
4) Lär dig vad moståndarens bästa attacker är och försök se till att inte öppna upp dig - t.ex. Mounted Paladins +20 Dmg när hand chargar - se till att inga av dina viktiga minis står ivägen för den. Det gör inget att en liten mini står där - fet kan t.o.m. var fördelaktigt att få honom bort ifrån hans support.
5) Kontrollera tajmingen - aktiveringar är bra till det, men också placering av tiles och var du bestämmer att assault tile points kommer att hända - med skicklighet kan du se till att få dom poängen is första rundan - men into motståndaren. Om det händer så måste moståndaren vara mer aggressiv.
6) Spelet börjar innan du ens kommer dit - välj ett bra warband som har synergier. Ett bra warband har många nyanser - t.ex. att förvara sig medan dom slår hårt (LG - Justice Archons), slår mycket hårt (CE - Ork warbands), snabba och trixiga (CG - Inspiring Marshal eller Moon Elf Warrior), äckliga tricks (LE - Beholders, eller numera - ett flertal Chraal). Om du vill vinna så använder du s.k. Tier 1 warband, annars kan du använda skojigare warband - t.ex. ett som jag kallar "Forest for Trees" - Ghaele Eladrin, Graycloak Rangers x 3, Vargar x 3 och Wood Woads x 2... mycket skoj att spela och vinner rätt så ofta med rätt taktik.
7) Tile placering är mycket viktig - det har nämnts att du borde ha rätt typ av tiles - men det är viktigt att få placerat dom på rätt plats. I min erfarenhet så är det mycket viktigt att få rätt på Assault tilen och se till att motståndaren inte kan få som dom vill på samma gång. Sen så kan du guida spelet till det område some du vill att fajten tar plats

Man kan skriva en bok om fajten och hur man använder blockers, tajming av slag, healing, aggression vs försvar osv. osv. - man kan vinna i stajl genom att ta kål på alla motståndarens minis - men det är rätt så ovanligt emot bra spelare (annat om man har mycket tur).

Lambi

Swordsman
Mer tips till en fattig man?

Kan du ge några mer generella tips kring vad man kan lägga sitt warband kring? Som en väldigt vek person på köpkraftsavdelningen så sitter jag med totalt 60-70 jeppar hittils. Ännu ingen commander i LE vilket är aningen vidrigt (men brukar köra med att en utvald får Commander 1). Jag lirar mest med mina polare. Det är jag och en till som har minis över huvud taget.

Nåja, till frågan. Kan du ge några fler tips kring vad man kan köra på? Med det menar några trevliga synergies som är vanliga, eller om det kan vara bra att köra ett AC 22+band eller om man ska maximera damage output eller något sånt.

Det blir lite tradigt i längden när man kollar på lite forum och folk listar 10 bra band med 3 figurer man över huvud taget har sett (förutom på hordelings.com då). Tänkte inte ställa upp i några landslagsmatcher och tänkte inte få för mig att jag faktiskt skulle ha någon seriös chans mot Dimfrost (Varför? för att han är just Dimfrost.) :gremgrin:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Mer tips till en fattig man?

Det skulle underlätta att få veta vad du har för figurer. Att köpa Chraal är annars inte särskilt dyrt eftersom de är uncommon. De kostar knappt $2 styck på Battleworks. Till dem vill du gärna ha en bra commander, en kille som tål ett par smällar eftersom Chraalerna försvinner så fort den ledare som de är bunden till avlider. Själv har jag hittills använt mig av den solida Orog Warlord men han går också på $10 vilket kan vara ganska mycket för en enda figur. Dessutom bör du ha tillgång till två orcher för sammanlagt högst 15p om du ska maximera hans nyttighet. Jag använder mig av Snig the Axe som backup commander, han är inte särskilt dyr och går säkert att få tag på. Men även han har minions och där vill man ha tre stycken goblin skirmishers och de ska vara rätt svåra att lägga vantarna på. Men det går säkert att med Chraalerna som bas även bygga andra fungerande warbands, men man vill som sagt ha en stryktålig commander så att inte hela bygget rasar samman för att ledaren får lite stryk.

Johan K

Gammal & dryg
Det var ju en del bra tipps där ja..
Nu en följdfråga, vad rekomenderer ni/du attt man börjar spela med ??

/ Johan k, som ämnar köpa lite DDM på onsdag.. :gremtongue:

alepulp

Veteran
Re: Mer tips till en fattig man?

Det had varit lättast om du hade listat vad du har för jeppar - då kan vi nog all hjälpa med förslag.

Lambi

Swordsman
You asked for it!

Med reservation för typos, fel, ninjor i pyjamas som ändrar det jag skriver etc etc. Såhär i efterhand tror jag att det hade blivit enklare om jag hade sorterat i alignment-ordning. Ni kanske lyckas se något trevligt ändå. Jag har fått för mig att mina "bästisar" ligger i LG. Såga mig! :gremgrin:

Deathknell:
01 - Champion of Yondalla
06 - Dwarf Samurai
08 - Skullclan Hunter
11 - Warforged Wizard
13 - Celestial Dire Badger (bästa namnet någonsin!)
14 - Catfolk Wilder (2st)
16 - Dark Traveler
17 - Dragonblade Ninja
27 - Timber Wolf
34 - Goblin Adept
35 - Grell
37 - Kruthik Hatchling
40 - Skeletal Dwarf
43 Spellstitched Hobgoblin Zombie
48 - Bullywug Thug
49 - Burning Skeleton (2st)
50 - Deathlock
54 - Flind Captain
56 - Kenku Sneak
57 - Orc Savage (2st)
60 - Zombie White Dragon

Aberrations:
03 - Celestial Black Bear
05 - Dragon Samurai
08 - Man-At-Arms
11 - Aasimar, Favored Soul
23 - Etheral Filcher
27 - Bladebearer Hobgoblin
28 - Decanter Goblin
31 - Fiendish Dire Weasel
37 - Kobold Champion (2st)
40 - Mongrelfolk
41 - Myconic Guard
43 Silent Wolf Goblin
50 - Gibbering Mouther
52 - Gnoll Skeleton
54 - Mad Slasher
57 - Ophidian
58 - Taer
60 - Yan-Ti Halfblood (2st)

Angelfire:
01 - Caravan Guard
02 - Cleric of Dol Arrah
03 - Dwarf Raider
05 - Justice Archon (2st)
13 - Werebear
15 - Celestial Pegasus
18 - Elf Swashbuckler
20 - Large Air Elemental (2st)
21 - Large Copper Dragon
29 - Wild Elf Raider
30 - Zeph Warrior
31 - Dwarf Mercenary
32 - Blackscale Lizardfolk
38 - Direguard
39 - Efreeti
40 - Flamebrother Salamander
43 - Imp
44 - Kobold Soldier (2st)
48 - Steel Predator
50 - Skeletal Archer
51 - Abyssal Skulker (3st - jippie)
52 - Bugbear Champion of Erythnul
56 - Magmin
60 - Wrackspawn (2st)

Giants of legends:
02 - Dwarf Seargant
24 - Crucian
34 - Lemure
35 - Lizardfolk Rogue
41 - Blue Slaad
47 - Ettercap
51 - Grick
57 - Quasit
67 - Bulette

Nå? :gremconfused:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: You asked for it!

Bra gubbar i LG: dwarf samurai, skullclan hunter, warforged wizard (bra för att öva på areaeffekter, line kan vara knepigt), dragon samurai (fast för dyr egentligen), man at arms, cleric of dol arrah, justice archon (riktigt bra!), lite diverse annat krafs.

Alternativet är att spela något i CE med Flind Captain, Zombie White Dragon och diverse annat. Dock saknar du riktigt bra fighters här. Det finns nog inte tillräckligt med riktigt bra gubbar för att sätta ihop ett 200-poängsband.

I LE har du Efreeti och Steel Predator som båda är riktigt respektingivande, i alla fall så länge inte dina motståndare har de allra bästa banden. Men du behöver en commander, ju! Det mesta skulle gå bra, du kanske kan byta till dig en av någon? Till och med Kobold Sorcerer skulle funka.

Mer exakta band är kanske roligast att bygga själv?

/Dimfrost

alepulp

Veteran

Det är ett svårt fält, men:-

Large Copper Dragon
Celestial Pegasus
Dark Traveller
Aasimar
Large Air Elemental
Wild Elf Raider
Xeph Warrior

tyvärr bara 7 aktivationer, men det borde fungera rätt så bra. Först rundan border du använda "Magic Weapon" ifrån Aasimar på Draken. Sedan så har du rätt så mycket variation på vad du kan göra. Inte det tuffaste bandet, men du har inte några storingar att välja på såsom Frenzied Berserker, Orc Champion, Eye of Gruumsh, Chraal, Red Samurai, Ogre Ravager osv. Men Celestial Pegasus är rätt så bra - liksom Draken (obs bara 5 magic damage efter trollformeln) och Air Elemental kan nog göra en hel del skada. Aasimar är en mycket good mini - använda spells och slåss rätt så bra, osv - men bäst är han när det finns minis som har conceal - han överkommer conceal (mycket värdefullt).

Hoppas det går bra!

Lambi

Swordsman

Jo det finns inte så mycket minis i min ägo än så länge. Det ökas på då och då iofs.

Air Elementals är rätt coola ja(magic weapon på en sån borde nog också vara helt ok). Dom är Incited dock, vilket är aningen enerverande ibland. Menmen. Large Copper Dragon har jag inte förstått mig på. 68 poäng bjäfs. Den klämmer ut 15 dmg i vanliga fall. Icke-magic (Utan Aasimar då). I jättebästa fall kan den trycka ut 30, men då är det ett bra läge etc etc. +3 initiative är helt ok, men det känns som om ens 200p-warband har en kloss som kostar mer än den smakar.
Dark Traveller och framför allt Celestial Pegasus är hemskt trevliga. Instämmer till fullo.
Bristen på commanders lyser varmt över mina små plastninjaz.

Tack för tipset. Ska garanterat testa det.

Lambi

Swordsman

LG är mina små kelgrisar. Har som du säger flera som tom kan klassas som bra där. Tillräckligt många för att kunna få ihop till 200p.

Warband
Cleric of Dol Arrah (45)
Justice Archons 2st (2*32)
Dwarf Samurai (32)
Warforged Wizard (19)
Skullclan Hunter (36)
Men-at-arms (3)
---> 99 poäng (hade jag haft en poäng extra hade det blivit caravan guard istället för Men-ar-arms, för den är ju rätt schysst om den är svagaste länken).

Polaren har tyvärr dragit fram Artificern och Mounted Paddalin(!) så honom måste jag nog tyvärr bita i axeln. (...och till råga på allt så bad han mig köpa Giants of Legends åt honom, och när han öppnar det så drar han upp en Huge Gold Dragon... jagmenar, man kan få PMS för mindre=)

Flind är trevlig, men det finns inte så mycket stort att backa upp det med nej. Blue Slaad och Bulette iofs, men dom kan nog bli lite trixiga iom Difficult. Iofs är dom så coola så man borde köra med dom ändå.

Efreeti'n är en av de absolut coolaste. Han har 4 damage-spells och slår hårt. Tål inte mest i stan, men ändå. Steel Predator är riktigt cool, men kostar galet mycket. Swift-konen är, som Rising skulle ha sagt, klart runkbar. Ska helt klart lira en del LE så fort jag fått en halvvettig commander där. Finns en del annat småplock där också som Direguard/Dreadguard/vadhannuheter (24p) som är knepig att träffa och har några MMs. Bladebearer Hobgoblin gör mkt skada för sina poäng också. Etc etc. En beholder, efreetin, en cool commander och lite krafs och jag får påle.

Tack för kommentarerna! Ska garanterat hem och spana igenom allt när jag slabbat klart på exjobbet.

alepulp

Veteran

Det var det bästa jag kunde se - inte riktigt lika start som den LG:n som har förslagits. Men draken or Pegasus har en mycket start taktisk sida - attackera commandern och komma in i en strid bakom linjen för flanking. Draken har stora plus, liksom Pegasus och warbanden kan vara trixig!

Lambi

Swordsman

Jo testade lite igår. LG-gänget var ett kick-ass-gäng. Testade CG-gänget du föreslog också. Det känns som om draken inte riktigt är värd sina poäng. Hur kan det bli hela 68 poäng för den lilla kraken?

En polare lirade CG-gruppen och spelade kanske inte taktiskt bäst i stan då han inte har så tokbra koll på minis. Iofs inte jag heller, men mindre illa på haringenkollalls-skalan.

Dimfrost

Special Circumstances

Det känns som om draken inte riktigt är värd sina poäng. Hur kan det bli hela 68 poäng för den lilla kraken?
Det korta svaret: det är han inte. För att Large Red Dragon ska få vara häftigast har WotC valt att begränsa övriga drakars effektivitet, ibland lite väl mycket. Det har sagts att detta ska ändras i framtiden, dock, så då kan vi hoppas på att få se bättre drakar. Som det är nu är det egentligen bara Large Red Dragon, Large Silver Dragon, Green Dragon och Zombie White Dragon som dyker upp i turneringsspel, och de två sistnämnda är figurer med väldigt smala användningsområden. (Okej, Zombie White Dragon är tekniskt sett inte en drake, men...)

Det alla drakar har är en massa HP för dess kostnad, men här sticker inte riktigt koppardraken ut. Att inga drakar gör magisk skada gör att de får svårt mot figurer med DR, så det är bra att ha med något som kan ge magic weapon. Jag skulle tro att det är initiativboosten som kostar för många poäng när det gäller koppardraken. Det är nog sällan värt det, helt enkelt.

En drake som är så dålig i melee som koppardraken används nog bäst genom att flyga fram, använda sitt breath weapon för att döda några små fåniga figurer och sedan flyga tillbaka till tryggheten igen. Detta fungerar ju dock bara om man spelar på tid, och sedan bryter och räknar poäng. Det har vi börjat göra även när vi bara spelar på skoj, helt enkelt för att det är roligare att hinna spela fler matcher med flera olika band än att genomlida oändligt långsamma strider när folk står och bankar ner varandras hp till noll. Det är i det tidiga spelet som det största taktiska momentet ligger, tycker jag.

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Berzerker > Dragon

Ok, då är det inte bara jag som tycker att han är rätt överskattad poängmässigt. Iofs så köpte jag en abberations-booster och en deathknell-booster idag och rockade loss på en frenzied berzerker, en aasimar, en voice of battle och en renegade wizard. Mina CG blev helt plötsligt lite bättre. :gremgrin:

Fick en large blue dragon också, bättre än koppardraken iaf men inte så man får påle direkt. :gremsmirk: