Nekromanti Tipps till om rymndskepp !

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle behöva lite tipps till att skapa lite nya rymdskepp till gammla SW.
Tar emot ideér om allt från utseende till vilka vapen som ska finnas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Skulle behöva lite tipps till att skapa lite nya rymdskepp till gammla SW."

Well, don't. Det blir så jobbigt att förklara varför superfraktaren Sune eller den nya Intel H-Wing aldrig syntes i filmerna. Det leder dessutom allt för snabbt till rymdskeppsinflation och fantasilöshet. Slutligen är det inte teknisk utveckling som Star Wars handlar om. Teknisk utveckling och pseudovetenskapligt habrovinkelspråk hör mer hemma i Star Trek. Teknisk utveckling är snarare ett verktyg för att alienera folket från det som verkligen räknas - Kraften. "Don't be too proud of this technological terror that you've constructed. The ability to destroy a planet is insignificant next to the power of the Force."

Visserligen kan man alltid bortförklara sig med att "men det här skeppet förekommer i en annan del av galaxen", men man får fortfarande problem att stoppa in skeppen i de två viktigaste spelarna (Alliansen och Imperiet).

Men några tips kan vi väl ge:

1) Tänk "funktionalitet". Även om prylen inte behöver funka så ska den i alla fall se ut som att den gör det. Hos Imperiet innebär det att sakerna ska se ut att kunna massproduceras. Hos Alliansen innebär det att sakerna ska se använda och fältmässiga ut. Hos Republiken ska det finnas en elegans och grace. Jämför en Royal Naboo NR-1 med en X-vinge med en TIE l/n. Den första är handknackad och välpolerad, och har en elegans hos en Rolls Royce. Den andra är fältmässig och sliten, men kan fanimej köra på allt, inklusive hemkört. Den tredje tillverkas i miljoner exemplar. Fältmässighet och skönhet är inte en faktor. Den är till för att se elak ut, och om den sprängs eller blir trasig så ersätter man den med en helt ny.

2) Hitta inte på några nya supervapen. Laserkanoner, jonkanoner och blasters är typ de enda kanonerna du hittar på skepp (och i fallet jonkanoner ingenstans i de kanoniska källorna), och missiler finns bara i form av protontorpeder och "concussion missiles" (hur nu de översattes). Turbolasers är det elakaste som du hittar på rymdskepp, och superlasern på Dödsstjärnan är typ det värsta vapnet någonsin. Strålvapen finns inte alls. Dilla inte med nya och högre skadevärden på vapnen. Förmodligen är de redan i topp efter 25 000 års rymdfarande. Fastna inte i X-Wing Fighter Sim-fällan. Missiler är i Star Wars en glorifierad bomb, inte ett jaktskeppsvapen. Rymdskepp skjuts ner med kanoner, precis som på den gamla goda tiden. Vad sjutton tror LucasArts att de sysslar med? Top Gun i rymden? Glöm'et! Star Wars är Biggles i Rymden, inte Maverick i Rymden!

3) Skippa trek-snacket. Att pryl A har en inverterad fältsändare som polariserar kraftflödet är totalt ointressant. Vad man vill veta är 1) hur hårt kan jag svänga, 2) hur mycket stryk tål jag, 3) hur mycket stryk kan jag ge motståndaren. Rent pragmatiska frågor, alltså. Teorin är ointressant. Återigen är förebilden Andra Världskriget. Piloterna ville inte veta bakgrunden till att deras nya Spitfire MkIX var bättre än den gamla MkVI. De ville inte ha en teknisk föreläsning - det var teknikernas problem. De ville veta att saken de flög bar tillräckligt mycket vapen tillräckligt fort med tillräcklig manöverförmåga för att ge Jerry vad han förtjänade.

I grunden är Star Wars en saga om folk som handlar, inte om folk som tänker eller tillverkar eller modifierar. Man ser faktiskt här en likhet mellan Star Wars och Sagan om Ringen. Även i Sagan om Ringen så hänger man sig inte åt att uppfinna ett supervapen som kan spöa fienden, eller modifiera ringarna De Tre så att Sauron får däng. Man ger sig istället iväg på en idiotiskt svår resa för att förstöra Fiendens kraftkälla, med vetenskapen att den resan i alla fall är möjlig, vilket väpnat motstånd i längden inte är. Likaså i Star Wars: rebellerna uppfinner inte supervapen eller modifierar Imperiets supervapen. De hoppas att de kan störta Kejsaren genom dra ut honom från Coruscant till där han är sårbar och sedan anfalla honom där. Idiotiskt, javisst, men det har i alla fall en möjlighet att lyckas, vilket väpnat motstånd mot en galaktisk ekonomi inte har om man inte har en egen galaktisk ekonomi i bakfickan. Och eftersom de inte har en egen galaktisk ekonomi...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Pseudovetenskapligt habrovinkelspråk är iofs något som rekommenderas i den svenska utgåvan av Star Wars.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Pseudovetenskapligt habrovinkelspråk

"Pseudovetenskapligt habrovinkelspråk är iofs något som rekommenderas i den svenska utgåvan av Star Wars."

Visst, och det används i viss mån i filmerna också, men då enbart som benämning på prylar som används eller behöver repareras. De är inte vitala för ståryn, på samma sätt som i Star Trek: "Om vi pulsmodulerar frekvensen på skölden från huvuddeflektorskivan så borde vi kunna få en modulerad riktad subrymdsfluktuation som gör det möjligt att kontakta Alfa-kvadranten i realtid." - "Men uppstår det inte problem i återkopplingen av subrymdsfältet som skulle kunna överbelasta spolarna i nacellerna och helt enkelt stänga av tunneleffekten på dilithium-kristallerna?" - "Det är en risk vi får ta. Vi måste förvarna Jorden om Borgerna."

I Star Wars använder man helt enkelt prylen: "Chewie! Släng hit hydroskiftnyckeln!" - "Jag vet inte var ert skepp lärde sig att kommunicera, men den säger att den negativa kraftkopplingen är polariserad. Den måste bytas." Den specifika treknologiska lösningen är inte viktig för ståryn. Poängen är att Falken är trasig, och exakt hur Solo lyckas hålla ihop den snabbaste skrothögen i galaxen är och förblir ett mysterium. Det enda vi vet är att en polariserad negativ kraftkoppling är dåligt, men exakt vilka effekter det har får vi aldrig veta. Trek-bjäfset är här inte lösningen på problemet, utan ett sätt att visa att Falken lagas. Det kommer i vart fall inte några nya effekter från treknandet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar !

Ok, tackar för uppläggen !!! Ska bli skoj tt ta & bita tag i det hela !
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Varför ?? (NT)

Inte vet jag? Jag skrev inte spelet. Men Krille har ju några poänger i inlägget här under.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,324
Location
Helsingborg
Re: Pseudovetenskapligt habrovinkelspråk [OT]

Tror att det fanns i en gammal Sinkadus jag såg det men där fanns det en tabell man kunde slå på för att få fram tekniska uttryck. /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som har för sig att det var i samma nummer som regler för cybernetic till SW
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Pseudovetenskapligt habrovinkelspråk [OT]

Kanske dags att någon gör en habrovinkelgenerator i klass med värdshusgeneratorn?

*plockar fram en referensbok för ASP*
 
Top