Så, S/Lay w/Me är ett spel för två spelare. Jag har hört att folk använder det väldigt framgångsrikt för att introducera nya personer till rollspel, så varför inte? Själv tycker jag det är oerhört rolig läsning, dock tror jag inte att det som läsupplevelse är en höjdare för en nybörjare.
Som Debby skrev tar en person rollen som Jag, den andra som Du. Tänk på dem som de två roller som använder dessa ord, jagrollen använder "Jag greppar svärdet och bryter mig in genom dörren..." medans durollen använder "Du greppar svärdet och bryter dig in genom dörren...". Jag skapar en karaktär utifrån förutbestämda listor, man väljer plockar och rätt snabbt har man en rätt färgstark karaktär. Jaget väljer också en plats som han eller hon färdas till och ett mål, något att utföra på den här platsen.
Durollen skapar sen en älskare/älskarinna och ett monster. Båda skapas utifrån en liten lista var som blir en liten guide för hur de ska spelas, men de tilldelas också varsitt nummer.
Spelet genomförs sen i Drag, varje Drag är en framåtskridande handling i fiktionen. Durollen inleder med att beskriva platsen som Jaget har valt, målar upp det och helt enkelt gör det till sin plats. Det enda villkoret är att älskaren/älskarinnan måste vara närvarande på platsen. Sen beskriver Jaget hur hjälten träder in i scenen och spelet fortsätter med Drag, för Drag, för Drag. Osv. Dragen är alltid handling och en del av dess effekt. Spelet har jag för mig kallar det här för hur tight man spelar. Att spela tight innebär att vi endast håller oss till våra områden, Jaget säger saker om hjälten och Duet säger saker om allt annat. Spelet kräver egentligen att man lättar på det här, försöker hitta en balans som man bägge är bekväma med. Dvs säg inte "Jag söker efter lönndörrar" utan "Jag söker efter en lönndörr, hittar en och går igenom..."
Man fortsätter med dessa Drag tills dess att Matchen startar, jag har för mig den startar när Jaget handlar tydligt mot sitt mål eller när Monstret agerar mot hjälten. Oavsett, Matchen är egentligen bara en förlänining av tidigare, man fortsätter Drag för Drag men det finns vissa villkor som säger att om något att detta (tex handlar mot målet, handlingar som inkluderar älskaren/älskarinnan) ingår i ett Drag, så rullar man en tärning. Dessa staplas sen framför varandra. Matchen är slut när durollen har rullat lika många tärningar som Monstrets siffra. Då räknar man samman, ser om vem som har högst värde och räknar ut mängden Bratärningar. Om Jaget har högre värde, når han eller hon sitt mål. För Bratärningar kan man sen köpa sig utgångar i fiktionen. Dessa utgångar är sådant som att döda monstret, rädda någon, undvika att bli svårt skadad, om man inte nått målet i matchen så kan man köpa sig det.. osv osv.
Efter att man köpt dessa så fortsätter man Drag för Drag tills vad man köpt och målets utfall är uppnådda och hjälten lämnar platsen.
Sen byter man roller och Du blir Jag och Jag blir Du, och spelar vidare med en ny hjälte.
Det centrala i spelet är egentligen älskaren/älskarinnan och dennes vilja att hålla hjälten kvar, det skall inte vara en självklar sak för hjälten att lämna platsen och älskaren/älskarinnan skall på något sätt vara sammanlänkad med platsen. Spelet är en utforskning i vad man finner vara attraktivt kan man säga, min uppgift som Duet är att försöka presentera älskaren/älskarinnan på ett sådant sätt att Jaget faller för henne.
Det är hett, både i bemärkelsen som ballt och koolt, men också i bemärkelsen sexigt. Rykande hett.