Nekromanti Tips: enkelt sätt smälla ihop fantasykartor

CapnZapp

Myrmidon
Hej,

Låt mig beskriva vad jag vill göra, så kan ni säga vilket verktyg jag ska använda eller om jag önskedrömmer...

Jag vill skapa en enkel fantasykarta. Vitt "papper" som jag drar in några enkla former på. Inget avancerat.

Jag vill ha några olika "ikoner" för berg, träd, städer etc. Jag är även fascinerad av de olika sorterna som finns i Skyrim för ruin, grotta, läger etc etc.
(Se http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Map_Symbols_%28Skyrim%29 om du inte spelar spelet.)

Enkla klara svartvita former (Med tillägg för "berg", "högt berg", "kulle", "träsk" etc sådant som i Skyrim inte är ikoner utan utgör en "bakgrundskarta" som är way too ambitiös)

Absolut inte intresserad av något komplicerat. Behöver inga lager eller automatfunktioner. Lära mig CC2 - aldrig. Eller Photoshop - helst inte.

Finns det något "ikonbibliotek" eller kanske till och med "fantasytypsnitt" (med kartsymboler istället för bokstäver) så jag kan klippåklistra ihop vad jag vill ha i MSPaint eller MSWord?

Jag surfade litet och hittade tyvärr vad jag letade efter enbart som "photoshop brushes" (om det var så det kallades). Kan man använda dessa utan att behöva installera Photoshop? Konvertera till Word Clip-Art kanske?

Jarl

Hero
Varför inte ta en schysst svart penna och rita en enkel karta på papper? Det går antagligen snabbare och blir mer charmigt. Man behöver ju inte vara så super på att rita för att få till enklare symboler. Vill man sen ha det digitalt kan man scanna eller fota.

Eller så ritar man bara symbolerna på ett papper, fotar dom, klipper ut i PS (eller annat program) så har man ett litet bibliotek symboler.

Vad jag vet kan man bara använda PS brushes i PS.

oolaa

Veteran
Måste instämma med Jarl i att det bästa resultatet uppnås med papper och penna.

Jag är en passionerad kartritare och även om jag inte är så bra på att teckna i övrigt har jag upptäckt att man snabbt blir bättre på att rita kartor.

Om du överhuvud taget är intresserad av det här förslaget finns det tusen tips jag kan dela med mig av.

solvebring

Superhero
Kan inte göra annat än att hålla med ovanstående.

Papper och penna är enklast, går snabbast och ger oftast bäst resultat om man inte har erfarenhet av olika program för digitalt tecknande. Detta är trots allt den enda varianten där jag någonsin färdigställt en hel karta. Det finns bra inspiration också i typ varenda förbenade äventyrsbok från t.ex. Äventyrsspel. Själv gillar jag Bergtings klottriga kartor till Kult-äventyren.

Annars tror jag också på att skapa penslar för de olika symbolerna i t.ex. Gimp eller Photoshop. Det har jag testat själv ett par gånger nu, utan att orka göra en komplett karta dock. Fast tja, det kommer att ta längre tid helt enkelt.

Hänger du på G+ och söker lite grymmare tips och tricks och har lust för den digitala sidan så kan jag rekommendera Fantasic Maps.

CapnZapp

Myrmidon
Magnus Seter said:
Jag utgår från att du är som jag: det jag ritar med penna blir skitfult, hur mycket än andra tycker att penna och papper automatiskt blir charmigt och gulligt.
Lite åt det hållet.

Tack för tipset, men thorf-sidan var mer åt oldschool hexkartor. Jag vill åt ett mer "rent" utseende, som är kompatibelt med Skyrim-ikonerna. Ett rent vitt papper, förutom klara enkla svartvita ikoner för vad som avdelar det platta landet: en bergskedja där (några dussin "bergsikoner" i en tjock rad, en stad här, en skog där (en bunke "trädikoner"), en flod här (???) etc...

Jag letade vidare, eftersom jag kände jag inte förklarat vad jag letat efter tillräckligt väl, när jag hittade detta:
http://www.brighthub.com/multimedia/publishing/articles/87861.aspx

Och detta:
http://www.texturemate.com/abrMate

Förhoppningsvis återstår nu bara att ladda hem Skyrim-ikonerna...
Edit: stadsikonerna är förvisso direkt användbara, men övriga ikoner är vitt-på-svart (och inte tvärt om) och i "svg" format.

Hur i hundan tar jag en svg, "inverterar" den, och sparar som png (eller gif etc)?

Edit 2: Att konvertera till enskilda png-er verkar vara struligt.

Kanske ska jag helt sonika köra ett abr-kompatibelt program. Någon som vet om GIMP kan vara något (för Windows 7)?