Att säga att Ghordvärgar alla är duktiga bryggare tycker jag är en underdrift.
Zolod dvärgarnas hantverk passar ganska bra även på Ghor då de även är duktiga mekaniker, bryggare, stenhuggare. Det blir visserligen alltid problematiskt när man ska göra egenskaper för ett helt folk men man kan ge dem egenskaper som inte innebär att alla Ghor är mästare på öl.
Ett plus för Största klanen dock..
En egenskap jag och polarna knåpat ihop för Ghor är:
Hedern sitter i skägget: Alla dvärgar är mer eller mindre traditionalister men Ghor extra så. Att få sitt skägg klippt som Ghor-dvärg vore det värsta öde man kunde ställas inför. Alla Ghor dvärgar har därför +1T6 i Självkontroll.
Något annat jag tyckte passade både på Ghor och Drezin och det som skiljer dem från andra är att de lever i fästen under jord.
Roghans fästen är ju byggda delvis ovanför jord och Zolod bor mestadels i städer. Jag är inte helt säker hur egenskapen skulle se ut, kanske ge en Drezin & Ghor dvärg + när det gäller identifiera sten och hållbarhet hos stenhantverk? Alla dvärgar av de klanerna borde lärt vilka tecken man ska leta efter när man vandrar i bergsgångarna?
Under berget född: Ghor-dvärgar lever största delen av sina liv under bergets beskyddande tak. Att göra detta innebär dock alltid en risk för man vet aldrig när en passage eller hall kan rasa in. Ghor-dvärgar lär sig därför sedan barnsben att identifiera de stensorter som är dåliga bärare och hur man ska motverka riskerna för stenras. Alla av klan Ghor får expertisen Kunskap om sten på 5T6.
Tar gärna emot kritik på dessa två..
I övrigt gillar jag dina dvärgar Göte.
Jag är lite extra allergisk mot
Mästersmed dock på samma sätt som jag är lite allergisk mot
Bryggare. Det vore bättre med egenskaper som inte innebär att alla Roghandvärgar är mästare på smide.