Nekromanti tips för En timme intensivt Null State?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hej. I rollspelet Null State nämns det en id´e om en tidsbegränsning på äventyret (om ni inte desarmerar atombomben inom 60 minuter, kommer den att explodera, om ni inte släpper ut botemedlet inom 60 minuter kommer halva världens befolkning bli zombies)

Jag tycker det vore trevligt att arrangera någonting sånt här på en lunchrast i skolan, så jag undrar, någon som har erfarenhet av Null state eller liknande spel, erfarenhet av att tidsbegränsa äventyr, eller bara har väldigt bra sinne för tid:

Hur många, hur komplexa, hur täta, och hur avgörande hinder borde det vara lagom att bygga in i ett äventyr för att det ska ta ungefär en timme att spela ?(gärna så att spelarna har en möjlighet att klara av äventyret inom en timme, men ett hinder som tar en timme på sig att äta upp och masakrera spelarna går också bra. :3
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag rekommenderar att inte planera en timme. Läs boken så du känner dig hyfsat bekväm med den, och förbered sedan på plats. Och förbered bara de första fem-tio minuterna, med en baktanke om ungefär vilka hinder du kan slänga in när de minuterna är slut.

För att få igång det hela behöver du egentligen bara:

1) Vad det är som händer om 60 minuter.
2) Vad uppdraget går ut på (ta sig in i en bas, till exempel)
3) Några punkter med exempel på hinder (larmsystem, vakter i torn, säkerhetssystem, dödsrobotar)
4) En snabbt uppskissad karta över området där rollpersonernas helikopter landar.

Jag tror att det funkar ganska dåligt att förbereda mer än så egentligen; framför allt just för att det blir så svårt att tima. När jag spellett på konvent så har jag kastat in hinder och njutit av att se spelarnas lösningar, och sedan bara fortsatt kasta in tills det börjar bli lagom lite tid kvar...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,963
Location
Stockholm
Nu är jag inte krank och jag vet att den spelstil jag kört i Null State inte är riktigt så som det är "tänkt" men vi har haft en hel del hysteriskt kul med det:

Tidsbegränsningen är något totalt underbart! Dela upp timmen i tre timers, två på 15 minuter och en på tio (längre än 15 och tempot dör) som utgör delmål. Ha en stor timer som visar hundradelar! Ha den tydligt synlig på en stor skärm, det ökar stressen, tro mig.

Utmana spelarnas kreativitet! När jag spelleder Null State arbetar jag aktivt för att sätta käppar i hjulen för spelarna och ett krav från min sida mitt i hetsen i stil med "Beskriv hur rummet ser ut!" blir intressant när det görs på tidspress men ändå måste ge alla en godkännt tydlig bild av situationen. Varva utmaningen för karaktärerna med sådana här utmaningar för spelarna, det ökar pressen och stessen markant!

Rita slarviga kartskisser! Släng ut lite kladd så att spelarna har något att hänga upp sina beskrivnignar på, det blir nödvändigt när man närmar sig slutet av ett delmål och det går fort, fort, fort!

Ha inget uttänkt slutmål i åtanke, endast det mål som spelarna får beskrivet för sig och öka på motståndet om det går för snabbt! Exempelvis kan spelarna få ett uppdrag att tillfångata en terrorist men när de får tag i honom efter bara 10 minuter visar han sig vara en robot styrd av onde professor Block som nu måste nedgöras innan han släpper ut nervgasen!

Spelarna ska "vinna" med så lite tid kvar som möjligt alternativt "förlora" med marginal på hundradelarna! Bygg vidare på både förlorade och vunna delmål, endast det sista delmålets misslyckande är Game Over!

Döda, döda, döda! Döda karaktärer så snabbt du kan utan att bryta mot reglerna och gör det som intensivast med 5 min kvar på timern. Det finns inget roligare än att se spelare slåss om sax och lim för att kasta in nästa karaktär. På det temat: tillåt karaktärer komma in precis hur som helst. Genom väggen? Cool! En av fiendesoldaterna har egentligen varit du utklädd hela tiden? Coolt! Etc!

Börja relativt småskaligt med delutmaningar och eskalera sedan alldeles för högt! Ett exempeluppdrag där vi hade mycket kul började med stormningen av en talivbanbas som skulle avfyra en kärnvapenpjäs om 15 minuter (!). Talibanerna dödades men man lyckades ej stoppa missilen som for iväg. Nästa deluppdrag var att anfalla kontrollrummet för missilens styrenhet var man träffade på Bin Laden och Zombie Saddam Hussein som slutbossar efter ett par sammanstötningar med vakthundar, robotiska försvarssystem och galna talibaner. Det slutade med en show down i Tokyo där den 500 meter höga Mecka-Hitler försökte återta kontrollen över den nu herrelöse missilen.

Låt spelarna döda/övervinna buntar med fiender om det är rimligt! Övertalar du en så övertalar du alla, på samma sätt dödar du alla med en granat men bara ett fåtal med en pistol. "Jag dödar alla!" är IMO en helt ok handling om man kan rättfärdiga den, men slå då tillbaka på maatchande hög nivå med fiender beväpnade med specialiseringar!

Försök hålla ungefärlig ordning MEN låt kaoset frodas. När det är två minuter kvar innan jorden går under vill man att hälften av spelarna ska stå upp och skrika i mun på varandra om vad de försöker göra samtidigt som den andra halvan febrilt letar karaktärsporträtt i dagstidningar och slåss om limmet!

Så spelar vi Null State i Norrköping. Det har varit ruggigt populärt och blir ofta bizarrt galet("Minnesförlustgubben", "Cthulhu" (not just a code name :gremsmile: ), "Billa Gates" och "Boom Box" var en otippad laguppställning under mitten av ett speltillfälle)!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Arvidos MC said:
Elmrig said:
Elmrig Null State
Winning!
Winning och kärlek, definitivt. Jag gillar att andra spelar mina spel på sätt jag inte alls tänkt mig eller förväntat mig. Och eftersom Null State är lite OSG-inspirerat är det ju awesome att det tydligen funkar asbra att husregla, skapa egna varianter, etc.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Tack så mycket för tipsen, folk! Får ta med datorn till skolan och sätta mig i rastrummet med ett par kompisar med en stor blinkande timer i grälla retro-high tech färger över hela skärmen och stressa vättet ur dem med en atombomb eller något. :gremsmile:

Nu har jag lite tips. Vi får se om det bilr nåt bra av det hela. Null State slår mig som ett spel med stor potential, och jag hoppas att det växer i popularitet och får en viktigare roll i diskussioner om rollspel. Ju större Fan-basen är, desto fler spelare, fler äventyr, och mer fan-baserat matterial, och det är när ett spel blommar ut på det sättet som det blir verkligt underbart.

Jag ska göra dig en tjänst, krank, och konvertera eskilstunas ungdomar till en Null State-kult, så ska vi se Precis hur stor potential spelet egentligen har. :gremwink:
 
Top