Nekromanti Tips för V:tDA (Långt!)

Svalander

Warrior
Jag har samlat V:tDA sedan det dök upp på marknaden och sitter på de flesta som kommit ut (numera en rätt anmärkningsvärt fet hög). Skulle vilja i rent informationssyfte delge mina högst subjektiva tankar kring produkterna som utkommit sedan dess.

De rent av usla;
Storyteller's Handbook - lite information om verkligen nyttiga ting. Deesutom en fånig avdelning med mytiska varelser (ifs matnyttlig om du vill lägga på en fantasykänsla eller köra nån slags cross-over med Changeling).

Clanbook Salubri - i mitt tycke ett lång steg från den känsla som V:tDA förmedlar. Tråkigt upplägg.

De halvtråkiga;
Vampire: The Dark Ages Companion - En dåligt genomarbetad bok med med många logiska luckor till annat utgivet material. En trevlig del med detaljregler kring äldre Cainites disciplinförmågor (dvs krafter mellan sjätte och nionde nivån). En matnyttig del om andra, medeltida Bloodlines.

Wolves of the Sea - en bok för den som vill förlägga sitt spelande till den kalla norden, men som vanligt när amerikaner gör nåt om vikingar har det en tendens att försköna det hela och överromantisera dem.

De helt OK och till och med bra böckerna;
Alla Libellus Sanguinus-böckerna, Constantinople by Night (även om man får svårt att hitta spelbara idéer i staden), Jerusalem by Night, The Cainite Heresy, Clash of Wills och Clanbook: Cappadocian. De här böckerna är i mitt tycke nödvändiga för att kunna få en god överblick av Europa i the dark ages.

De helt suveräna böckerna;
Transylvanian Chronicles och Transylvania by Night. Har aldrig sett en bättre kampanj någonsin (vid sidan av Svavelvinter som endast kan mäta sig i dess storhet). Mängder med bakgrund, spelledarpersoner, intriger och möjliga utgångar. Uj uj uj.

Ashen-serien. Otroligt användbara och mycket matnyttiga.

Three Pillars (som dock kan vara svår att få tag på tror jag) är också grym.

En annan man inte får glömma är Liege, Lord and Lackey. En helt suverän bok med underbar stämning om man vill koncentrera spelet mot den mänskliga världen och människorna i allmänhet.

Ett sista rekommendation för andra spelledare av V:tDA är Clanbook: Baali vilket i mina ögon är det maffigaste och mest stämningfulla som White-Wolf har gett ut till V.tDA. Fruktan-(bokstavligen)-svärt bra.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att köpa vare sig Veil of Night, Iberia by Night, House of Tremere eller World of Darkness: Blood and Silk, vilket gör att jag inte kan uttala mig i något avséende om dem.

Som ni märker är jag fantast av V:tDA och Storytellersystemet, men vill ändå påpeka att jag är inte en friformsfanatiker. Jag kan gilla regelverk om det finns måtta på det. Men som vanligt, detta är bara mina åsikter.

Vad har ni för favoriter?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tips för V:tDA

'Blood & Silk' är en synnerligen välproducerad modul, med stämningsfyllt, välskrivet och väl researchat textmaterial, och bra illustrationer (speciellt Melissa Urans underbara pseudo-träsnitt, som känns helt rätt i sammanhanget). Modulen håller inte riktigt vad den lovar angående 'World of Darkness', utan är snarare en ren Kindred of the East-modul (med några sidor med info om hengeyokai, hsien etc), men inte mig emot - det var Kuei-Jin info jag ville ha när jag köpte den. Som sagt var en utmärkt modul, som rekommenderas starkt. Det enda minus jag kan se är just att den är förlagd till samma årtal som Vampire Dark Ages - Songdynastin är i mitt tycke en ganska trist period i Kinas historia. Men jag klagar ju lika mycket på högmedeltiden i Dark Ages (tycker B&S skulle varit förlagd till Tangdynastin, och DA till 1300-talet), så den biten kan ni nog ignorera :)

Ang. 'Libellus Sanguinis' tycker jag de håller en väldigt ojämn kvalitet, beroende på vem som skrivit kapitlen. Tzimisce-kapitlet i 'Masters of the State' är tex utmärkt, medan Lasombra-kapitlet i samma bok känns väldigt trist (och anakronistiskt) i jämnförelse.

Vidare är 'Clanbook: Cappadocian' mer eller mindre oumbärlig (och mycket bra). Den innehåller vital info om Ashurs klan, och tonar ned den überstereotypa bild av klanen som ges i grundboken, men även i klanboken blir Kappadokierna väl stereotypa, tyvärr. (Nåja, det är en tuff stereotyp, och de är alltjämnt den coolaste av klanerna). Likväl är det en mycket välskriven och intressant modul som rekommenderas, trots 'nekrotecknaren's illustrationer.

'Transylvania By Night' är också alldeles utmärkt. En underbar kampanjmodul.

'Constantinople By Night' är också bra, men som The Chronicler skriver innehåller den lite väl få lämpliga intriguppslag. Vidare lider den av en kraftig maktinflation. Att det finns många methuselah i staden köper jag, men inte de fullständigt groteska stats som vissa betydligt yngre vampyrer i staden (främst Shabah) uppvisar.

Så fantastisk tycker jag inte att 'Clanbook: Baali' är. Visst, den är välskriven och mkt. stämningsfylld, men den utelämnar vital information, och man förstår inte mycket av vad blodlinjen egentligen sysslar med. Är de Chtulhu-kultister eller regelrätta djävulsdyrkare, tex? Den ger inget klart svar. Och om det senare är fallet, när övergick de till att tillbe Baphomet? Nej...det är så mycket mer jag vill veta, känner jag när jag läst igenom den, och det drar ned betyget en hel del.

Vidare, finns det någon som kan utvärdera 'Wind from the East'? Är nyfiken på den.

- Ymir, babblade lite om Vampire - Dark Ages, men är klar nu.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ang. 'Blood & Silk'

'Blood & Silk' förutsätter att du har (och gillar) Vampire: Kindred of the East, och helst även har läst Kindred of the East Companion. Bara utifall att du inte visste.

- Ymir, säger till för säkerhets skull.