Nekromanti Tips i stil med Tschai/Barsoom/Hyperborea

anth

Vetefan
Halloj!
Jag letar efter fantasy/SF-litteratur i stil med Vances "Tschai, Planet of Adventure", Burroghs "Barsoom/Mars" och Howards "Conan of Cimmeria".
Huvudhandlingen ska gå ut på att hjälten/-arna utforskar och upptäcker nya exotiska platser och varelser.
Tips ska vara läsvärda OCH möjliga att få tag på.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är har varit sugen på Paragaea länge, men inte kommit mig för att skaffa den. Men liksom, kan det bli fel med en kosmonaut?

anth

Vetefan
Dante said:
Paizo har en del såna böcker (dvs. Sword & Planet) i sin Planet Stories-serie:

The Outlaws of Mars och The Swordsman of Mars av Otis Adelbert Kline.

Masters of the Pit, Lord of the Spiders och City of the Beast av Michael Moorcock.
Yay! Praise Paizo! Måste kolla vad mer de har i sin planet-serie.

Otis Adelbert Kline tänkte jag först ta via Project Gutenberg i Australien - men det är bra mycket läckrare att ha en bok i bokhyllan.

Michael Moorcock har tidigare bara varit Elric för mig - här finns lite att botanisera i.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
anth said:
Nackdelen är att det verkar vara en fristående bok och inte en serie.
Du säger bugg, jag säger feature!

Christoffer

It's all pig.
Fritz Leiber, First och Second Book of Lankhmar. Blamd det bästa du kan läsa.

Tanith Lee, Night's Master. Tanith Lee är en relativt ny bekantskap för mug genom hennes bok Kill the Dead, men tror Night's Master passar dig.

Vad som helst av Clark Ashton Smith (förslagsvis samlingen The Return of the Sorcerer). Du skrev Hyperborea men antar du menade Hyborea? CAS skrev dock om Hyperborea bland annat. Fantastiska, exotiska och udda berättelser. Rekommenderas varmt. Alla noveller finns gratis online...

M. John Harrison, Viriconium. Inte själv läst men står på listan som jag snart ska kasta mig över.

Saker du kanske måste fiska efter lite är samlingar som Swords against Sorcery, Echos of Valor, Amazons I och II. Annat som är värt att fiska efter i genren är vad som helst av Karl Edward Wagner och Jessica Amanda Salmonson.

Christoffer

It's all pig.
Japp, http://www.eldritchdark.com/

Bra start kan vara att läsa följande (från samlingen Hyperboria, noveller samlade av Lin Carter som alla ska utspela sig just i Hyperborea):

"The Muse of Hyperborea" (prose poem)
"The Seven Geases"
"The Weird of Avoosl Wuthoqquan"
"The White Sybil"
"The Testament of Athammaus"
"The Coming of the White Worm"
"Ubbo-Sathla"
"The Door to Saturn"
"The Ice-Demon"
"The Tale of Satampra Zeiros"
"The Theft of the Thirty-Nine Girdles"

terje

xenomorf mystiker
Du har redan fått många bra förslag, men ta också en titt på dessa:

Leigh Bracket, drottningen av planetary adventures, hennes äventyrsberättelser på Mars, Venus och Skaith är bland det bästa i genren.

Abraham Meritt: The Moon Pool, The Metal Monster, The Face in the Abyss, Dwellers in the Mirage

Carroll "Poke" Runyon: Drell Master

Lin Carter har skrivit en hel del grejer av det här slaget, han är inte en jättebra författare men ofta ganska kul om man är sugen på pulpiga weird science fantasy äventyr. Kolla följande serier: Green Star, Mars, Callisto.

OT: Med tanke på Paizos utgivning är det konstigt att det inte finns en planetary adventures setting till Pathfinder. Men den som är sugen på sånna rollspel kan kolla närmare på old school hyllan, tex Savage Swords of Athanor eller Carcosa.

CapnZapp

Myrmidon
Terje said:
Abraham Meritt: The Moon Pool
Denna vann jag fantamej som pris på rollspelskonvent! (2:a pris, MERP, Gothcon '94)

Kan starkt rekommenderas - om inte annat så för den grundliga lektionen i engelska adjektiv! Utan Meritt hade jag inte varit så säker på skillnaderna mellan iridescent, opalescent och pearlescent - allt i den alternativa världen skimrade och glimrade som av pärlemor såvitt jag kan minnas :gremsmile:

Eller som Wikipedia säger: "What sets Merritt apart from the typical pulp author, however, is his lush, florid prose style and his exhaustive, at times exhausting, penchant for adjective-laden detail." (min kursivering)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Terje said:
Du har redan fått många bra förslag, men ta också en titt på dessa:

Leigh Bracket, drottningen av planetary adventures, hennes äventyrsberättelser på Mars, Venus och Skaith är bland det bästa i genren.
En bra Brackett-novell på Project Gutenberg >>>>