Njae. Det fungerar nog inte så bra alls, tyvärr. -Inte om man vill ha sin strid serverad snabbt och snärtigt. Mutants styrka ligger inte i stridssystemet utan snarare i att det motiverar till att undvika strid.
Det är iof sant och gäller generellt all BRP. Striderna är aldrig särkilt smidiga.
Du,
Siffner, kan ju annars alltid göra något eget? Själv, när jag vill hålla det riktigt enkelt så kör jag med ett litet system jag satte ihop till Variation (en pinsam kreation jag höll på att skapa förut som inte ens är värt att nämnas).
Varje roll har ungefär detta:
Namn
Ålder
Kön
Koncept - Några ord som sammanfattar karaktären
En sysselsättning - Motsvarande yrke eller liknande.
5-10 saker som går att bära på sig.
100 Hälsa
När man utför handlingar gäller följande:
Allt slås med 1T10. För handlingar som inte kan relateras till personen, det vill säga Konceptet eller Sysselsättning lyckas vid utfall av 1-3. Alla de handlingar som kan relateras till Konceptet eller Sysselsättningen lyckas vid 1-6. Om två rollpersoner kontrar varandra och tävlingsslag krävs slår båda parter, den som lyckas vinner såklart. Lyckas båda är det den som slår högst som vinner. Misslyckas båda slås ett omslag.
Vad det gäller strid hade som sagt varje RP 100 Hälsa. Skada som åsamkas subtraheras från detta värde. Stupar vid 10 Hälsa, död vid 0 Hälsa. Till detta kan man modda vapnen som man vill, till exempel:
Sparkar, slag etc. = 10 skadepoäng
Närstridsvapen = 20 skadepoäng
Eldvapen singel = 30 skadepoäng
Eldvapen automateld = 40 skadepoäng
Tyngre vapen = 50 skadepoäng
Etc.
Vad det gäller skydd kan man göra något motsvarande:
Kevlar = 10 ABS
Träbord = 20 ABS
Betongmur = 30 ABS
Osv.
Läkning kan man ju också sätta in som man vill, typ:
Självläkning = +5 Hälsa /dygn
Knapp sjukvård = +10 Hälsa /dygn
Ja, och så vidare...
Detta kanske inte är det bästa systemet i världen, men det är enkelt och snabbt och framför allt alltid lätt för alla att handskas med. Kräver inte speciellt mycket.