Tips när det gäller att sälja gammalt Lego

luddwig

Lawful evil
Jag har lite mer än två flyttkartonger med lego från 80-talet och tidigt 90-tal som jag länge tänkt sälja. En del är byggsatser med tillhörande ritningar, packade i påsar, 25 stycken närmare bestämt. Mest rymdlego men även en del stadslego. Två rymdbaser, flera rymdskepp och andra futuristiska fordon, polisstation, brandstation med mera. Dessa är hela och kompletta, eventuellt frånsett någon enstaka bit. En del vita bitar har även gulnat märkbart med åren. Kartongerna finns heller inte kvar (dumt nog, de sparades länge men kastades inför en flytt på 90-talet). Sedan har jag också ca 8 kg blandade, lösa bitar, en bunt extra ritningar samt diverse reklambroschyrer som jag antar att leksaksbutikerna delade ut. Antagligen skulle jag kunna plocka ihop 10-15 kompletta byggsatser om jag lade ner tid på det.

Jag vet att gammalt Lego kan vara värt pengar. Avslutade annonser på Tradera har gett mig en del ledtrådar. Större byggsatser rymdlego i jämförbart skick verkar till exempel gå för omkring 600-700 kr. Stadslego verkar inte lika eftertraktat och därmed dra mindre summor. Samtidigt känns det som att det kan finnas mycket jag inte vet. Är det till exempelt vettigt att jämföra med priserna på Tradera eller finns det andra och bättre marknadsplatser för Lego? Är det något särskilt som köpare av gammalt Lego är intresserade av att veta? Finns det särskilda dyrgripar som jag bör känna till?

Alla tips mottages tacksamt.

Bifur

Veteran
Ingen koll på marknaden så, men Bricklink verkar vara den ledande siten - där finns allt att hitta och man har hela världen som marknad. Jag sålde ett gäng byggsatser där för några år sedan och fick vettiga priser. Nackdelen är att man måste skapa en butik och hålla på med internationell frakt. Och det tog nog ett år att bli av med allt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom jag lagt några tiotals timmar på att inventera mitt gamla lego under sommaren kan jag dela med mig av lite tankar, kanske. Jag är absolut inte någon expert – jag skulle fråga i Facebookgruppen Adult fans of LEGO – Sweden, tror jag. De verkar rätt snälla och hjälpsamma. De var det mot mig iaf =)

Men, ok:
  • Jag använder sidan Rebrickable. Den är bra för den samlar data både från ovan nämnda Bricklink och även från t.ex. Brickowl. Man kan få en bild av enskilda byggsatsers pris, åtminstone på ett ungefär – om man kan hitta dem. Har du beskrivningar kvar så hjälper det såklart =)
  • Det finns en del enstaka bitar, och absolut en del byggsatser, som är mer sällsynta än andra. Jag skulle nog försöka gå igenom de byggsatser du kan garantera att du har (genom ritningar eller att du har dem uppbyggda), och se ifall du har några dyrgripar. Tradera funkar OK; jag rekommenderar en koll på ebay också. Sök på numren =)
  • Mindre/billigare byggsatser skulle jag nog inte bry mig så mycket om, utan försöka sälja i bulk. Du kan säkert få mer genom att dela upp det etc, men jag vet inte om det blir så mycket mer att det blir värt tiden och arbetet.
  • Beroende på vilka teman/byggsatser det är så är jag eventuellt intresserad, framför allt av de lite större rymdgrejerna =)

luddwig

Lawful evil
Beroende på vilka teman/byggsatser det är så är jag eventuellt intresserad, framför allt av de lite större rymdgrejerna =)
De större byggsatserna är 6928, 6929, 6930, 6931, 6940, 6951, 6970 och 6980.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
De större byggsatserna är 6928, 6929, 6930, 6931, 6940, 6951, 6970 och 6980.
Tack för att du kollade! Av de där är det nog bara den grå walkern som hamnar någorlunda i det tidsspann jag fokuserar på (läs: har nostalgi för), tyvärr, och just den tillhör inte de jag är på jakt efter. Men som sagt, stort tack för att du kollade!

(Även om det finns visst överlapp med temana är rymdlegot i mitt huvud i första hand grått, sedan övergick det till vitt och sedan en liten svart avstickare med det coolaste temat nånsin – Blacktron I)

DanielSchenström

Swashbuckler
Tradera verkar ge bra priser, och som vanligt gäller att göra enstaka annonser istället för att sälja allt i en klump.

Bricklink är en väldigt bra site för att få en blick på den internationella marknaden, men där kan annonserna ligga i flera år.

Några mer sällsynta bitar finns inom både rymd och stad och trissar upp priserna om de är intakta. De två jag känner till är takantennen där antennens smala delar lätt skadas och enen/cypress-trädet som bara fanns i ett par stadsset. För stadsset är intakta klistermärken en stor del av priset, speciellt några av husen som har solskydd som är klistermärken.

Just baserna och de större rymdskeppen är de mest eftersökta inom rymdlegot, och ju äldre desto mer värdefulla, i allmänhet.