Nekromanti Tips och råd om laptop, plx.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vill köpa en ny laptop. Valet stod mellan en ny stationär och en bärbar, men föll till slut på en bärbar, så köper jag nog en ny stationär när Diablo 3 kommer.

Jag vill kunna spela, men det behöver inte vara en superspeldator.

Vad tror ni om en Acer Aspire 7738G?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Jag vill kunna spela
Tja, då kan man dra slutsatsen att du ska ha en Windowsburk, iaf. Linux och mac suger på spel, även om man kan emulera och ha sig. Nu när W7 kommit bör du skaffa en med det.

Annars skulle jag behöva veta lite mer om vilka spel du tänkt spela. De flesta bärbara idag har väl hyfsad processor (dualcore eller så) och ordentligt med RAM (2gb minst)

Den du länkar till verkar riktigt fet.

Vitulv

Arfert: Tja, övre prisgräns ligger väl runt 12000 ungefär.

Krank: Jo, jag har kommit fram till att jag vill köra Windows. Det finns massor med bra anledningar att köra andra operativsystem, men jag känner mig bekvämast med det.

Jag tänkte väl inte dunka in de allra mest krävande spelen, men den måste klara av WoW*, och det vore kul att prova några av de nyare rollspelen som kommit på senare år. Jag funderar också på att skaffa Blood Bowl och Dawn of War 2.

* Med "klara av" menar jag att det ska flyta bra även på lite högre grafikalternativ.

Arfert

Facit
förresten, på papperet såg ju Acern bra ut, lite stor bara kanske.. men det är nåt du vill ha?

Vitulv

Arfert said:
förresten, på papperet såg ju Acern bra ut, lite stor bara kanske.. men det är nåt du vill ha?
Det gör ingenting att den är stor, snarare tvärtom. Jag är inte ute efter en netbook, utan en "riktig" dator, om än flyttbar.

Vitulv

Eftersom ingen skrek "NEEEEJ!" så har jag nu beställt ovan nämnda dator :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Jag har bara anekdotiska erfarenheter av ACER-laptops, men jag köpte en top-of-the-line för ett par år sedan. Och den fungerade skit uselt. Fläktarna och chassit var felbyggt och när CPU-temperaturen gick över 102C kändes det rent farligt att använda den. Enligt andra på nätet så är (var?) Acer-maskiner över lag hafsigt byggda(konstruerade. Dock, detta var 2006.

Men numera använder jag bara HP-maskiner och är inne på min fjärde och de går som klockor. Känns "tyska" på något sätt.

krank

Den Upplyste Despoten said:
Jag har bara anekdotiska erfarenheter av ACER-laptops, men jag köpte en top-of-the-line för ett par år sedan. Och den fungerade skit uselt. Fläktarna och chassit var felbyggt och när CPU-temperaturen gick över 102C kändes det rent farligt att använda den. Enligt andra på nätet så är (var?) Acer-maskiner över lag hafsigt byggda(konstruerade. Dock, detta var 2006.

Men numera använder jag bara HP-maskiner och är inne på min fjärde och de går som klockor. Känns "tyska" på något sätt.
Delar överlag erfarenheterna bakåt, men på senare tid har jag börjat höra positivt om Acer. Värmegrejen är dock högeligen relevant på moderna laptops; eftersom det inte behöver stå i specsen så verkar de spara in på sånt, så de flesta moderna laptops jag suttit vid har blivit skitvarma på ett dåligt sätt.

Arfert

Facit
Vitulv said:
Eftersom ingen skrek "NEEEEJ!" så har jag nu beställt ovan nämnda dator :gremsmile:
Blir nog bra.. de flesta "vanliga" bärbara är nog rätt likvärdiga kan man gissa.

Och anekdotiska bevis är ju svåra, jag har haft både en dyr "business-HP" och en Sony Vaio, både var inge vidare av olika skäl. När piggen i den lilla "elkontakten" på HPn gick sönder efter 14 månader skulle de ha sjutusen för att fixa den, och kontakten med det trådlösa nätverket har alltid varit dåligt. Varm blev den också.

Det här skriver jag på en "gammal" IBM Thinkpad T60, fast med Windows 7 numera, och den går som en klocka och känns väldigt välbyggd... men det är som sagt endast anekdoter. Jag gillar gamla Thinkpads, de är fula, men håller. Inget för spel dock.

krank

Arfert said:
Det här skriver jag på en "gammal" IBM Thinkpad T60, fast med Windows 7 numera, och den går som en klocka och känns väldigt välbyggd... men det är som sagt endast anekdoter. Jag gillar gamla Thinkpads, de är fula, men håller. Inget för spel dock.
Jag håller med. På jobbet har de en del Thinkpads cirkulerande. De håller bra och har OK prestanda för allt utom... Ja, nyare spel och Photoshop, typ. jag bad teknikerna om att få en men fick en Dell istället, som visserligen är helt OK och har bra prestanda, men inte känns RIKTIGT lika stabil och bastant...

Skulle jag köpa en laptop idag så skulle jag nog leta efter en Thinkpad av nåt slag, med andrahandsval någon lagom stor Dell.