Nekromanti Tips och tankar om Mouse Guard (från er till mig)

.113

Swashbuckler
Tänkte börja spelleda Mouse guard nu framöver och tänkte att det vore intressant att höra tips både från spelare och spelledare om vad som är kul och mindre kul med det.

Jag har inte spelat det förut så det blir ganska nytt, speciellt känns det ovant att hantera så små varelser i en så stor värld, även om det så klart är en del av tjusningen.

Har läst lite här på forumet också och sett något om det här med att välja rätt mus för rätt uppgift (en får försöka) och att det alltså bara är den som får xp, eller något sådant. Det kommer jag antagligen försöka komma runt med att ibland splitta upp gruppen eller på något annat sätt i vissa lägen låta mössen göra flera saker samtidigt.. om det går. Har inte riktigt koll på reglerna ännu så lite osäkert :gremsmile: Men tänker mig ändå att om en mus gör en sak å dom andra inte hakar på det så splittar man gruppen direkt å hanterar flera saker samtidigt (men kanske hanterar det med att ge statusen Arg på dom andra, och något annat på utbrytar musen, tex Trött eller vad som nu passar).

Alltså belöna snabba lösningar där dom arbetar ihop men inte begränsa dom till dessa. Däremot så är en grupp starkare om den funkar bra ihop, men mindre om dom motarbetar varandra (arga). Plus att konsekvenserna av att misslyckas blir större om man är själv.

Alla tips och tankar är välkomna :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Har du läst mina krönikor i Krönikerforumet? Det är mycket text, men i botten på varje inlägg under avdelaren finns alltid ett par stycken om tankar kring regelsystemet etc. Åtminstone de första kan vara läsvärda för dig. De finns här.

Innan jag startade spelleda MG hade även jag en tråd med funderingar, den är nog också bra att läsa.

Lite generella tips är att verkligen, verkligen läsa in sig på reglerna. Mouse Guard är inget lätt spel. Det ger väldigt mycket tillbaka om man använder det rätt, men de är mer oförlåtande än "vanliga" system om man gör fel. Ha gärna en intresserad spelare läsa igenom reglerna innan också, det hjälpte mig mycket. Var inte allt för rädd för att kolla upp saker under spelmötet - i normala spel ska man ju undvika det men MG är inte ett sådant. Och ställ frågor här!

Försök ha en någorlunda övergripande plot. Att rada upp scenarier där överordnande eller civila i nöd ber patrullen göra grejer blir snabbt enformigt. Det behövs lite vesslor, kanske en konspiration eller en diplomatisk kris.

Hm, tja, så får du PMa mig om du vill ha tillgång till mina jättesnygga kartor på svenska (och om-designade litegrann, så det är inte MG-standardvärlden helt rakt av).

.113

Swashbuckler
Hur har ni förresten gjort med mindre grupper? Jag kommer antagligen börja med 2 spelare och sen kanske lägga till en till när jag och dom andra förstår reglerna tillräckligt.
Är det risk att saker blir för svårt med bara 2 möss? Måste man lägga in NPC möss? Och hur funkar det i sånna fall? Inte säker, men så här utan att ha prövat känns det lite extra klurigt i just MG att ha med NPC karaktärer som man ska styra. Inbillar jag mig bara?

.113

Swashbuckler
Hade fått för mig att det var ett rätt enkelt spel av nån anledning :gremwink: Märker att jag får ta tillbaka det, men har iaf kollat in länkarna och ska klura ut en historia som sträcker sig längre än några enstaka små uppdrag. Plus läsa in mig på reglerna. Får se hur det går :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
.113 said:
Inbillar jag mig bara?
Ja, det är väldigt stor skillnad på 2 och 3 möss. Nej, det är inte svårt med NPC:er.

Det här låter som ett perfekt tillfälle att slänga in en friend/enemy/mentor redan från början.

Men grejen här är att möss är små och det är viktigt att ni förstår hur liten en mus är, ensam i Territoriet.

Möller

Hubert Hortlax
.113 said:
Hur har ni förresten gjort med mindre grupper? Jag kommer antagligen börja med 2 spelare och sen kanske lägga till en till när jag och dom andra förstår reglerna tillräckligt.
Om möjligt skulle jag satsa på 3 spelare från början. Gruppdynamiken blir alltid mycket bättre på 3.

.113 said:
Är det risk att saker blir för svårt med bara 2 möss? Måste man lägga in NPC möss? Och hur funkar det i sånna fall? Inte säker, men så här utan att ha prövat känns det lite extra klurigt i just MG att ha med NPC karaktärer som man ska styra. Inbillar jag mig bara?
Jag tror inte det behöver bli så svårt. Du får låta dem göra enklare grejer bara; kortare resor och bättre väder. Det kan vara ett bra tillfälle att slänga in djur som är lite för enkla i vanliga fall också; ekorrar, igelkottar, små ormar och kanske en padda.

Men som Måns skriver kan det vara ett bra tillfälle att slänga in en mentor eller en annan SLP-mus. Det ska inte vara så svårt, ta mallen över musgardister bara. Det enda du behöver göra är att räcka över en hjälptärning om din mus besitter en färdighet eller wise som är relevant. SLPn bör ju inte testa själv, utan bara hjälpa till.

Möller

Hubert Hortlax
.113 said:
ska klura ut en historia som sträcker sig längre än några enstaka små uppdrag.
Det behöver verkligen inte vara någon detaljplanering.

Definera lite relationer mellan en handfull av städerna; Kopparmården och Askhamn kanske är rivaler. Och så någon drivkraft, prinsen av Sandbrädda kanske planerar att försöka införlämma Flintrost som vasall. Plus kanske något om att vesslorna bygger skepp i Vikvattnet.

Möller

Hubert Hortlax
Jo, en grej till.

Släng inte för mycket av den övergripande ståryn på spelarna på en gång. Mouse Guard är inte Vampire eller >Human.

Kör vanliga missions, som boken rekommenderar. Lämna post, dra leder, skrämma bort en korp etc. Men smyg in lite händelser som kopplar till en större saker i världen.

När rollpersonerna återvänder med posten från Mörkmora, låt deras kapten nämna att hon förväntade sig ytterligare ett brev; en viktig rapport. Vad hände med den?

Leden kanske behövdes dras om för att en sträcka översvämmat efter vintern. Men patrullen upptäcker att detta gjorts med flit. Av vem? Och varför sa inte kaptenen något om det när patrullen skickades ut?

Och korpen, den hade ett utsökt halsband i brons från Kopparmården kring ena foten. Vems smycke är det? Hänger det ihop med rövarbandet som sägs finnas i samma trakt? De borde ju inte ha så fina halsband ...

Sådanahär frågor besvaras alltså inte direkt vid spelmötet, utan uppstår och antyder att något pågår. Efter ett tag ska man såklart närma sig en lösning; upptäcka att rövarbandet lejdes av den stenrika handelsmusen i Kopparmården för att få ett övertag i förhandlingarna med Almmossa.

.113

Swashbuckler
Ok, tack för alla tips :gremsmile: Tror det ska fungera rätt bra. Anledningen till att vi tänkte börja bara 2 var att den tredje spelaren är helt ny till rollspel + inte alltid så bra på att hänga med i förklaringar. Tanken var väl ungefär att då hjälper det knappast om man själv är förvirrad å beskriver fel/annorlunda vid olika tillfällen. Därför var tanken att köra nån gång vi andra först bara för att få ordning på systemet och få flytt i sessionerna, sen får den tredje hoppa in och alla kan hjälpa till.
Däremot så tänkte jag att man vill inte ha en SLP som ska dra på sig alla nackdelar eller lösa alla problem heller, men som ni säger en friend eller mentor eller liknande som kan ha en stark bi-roll borde fungera bra.

Tack igen, får se hur det går :gremsmile: