Nekromanti Tips och tricks vid konventsäventyrs skrivning...

Nu är det så här att jag troligtvis (om det inte blir för många arrangemang så att mitt äventyr blir bortvalt) kommer att arrangera ett rollspelsarrangemang på nästa Gothcon. Så nu undrar jag om det finns någon som arrangerat förut som skulle tycka att det vore okej om jag kunde få titta igenom hans/hennes äventyr så att man kunde få ett humm om hur man ska t.ex. skriva så att det blir lättförståligt o.s.v. Lite allmänna tips skulle också passa bra...

Tack på förhand...
/Björn

Krille

Super Moderator
"Så nu undrar jag om det finns någon som arrangerat förut som skulle tycka att det vore okej om jag kunde få titta igenom hans/hennes äventyr så att man kunde få ett humm om hur man ska t.ex. skriva så att det blir lättförståligt o.s.v."

Varsågod. Klicka på länken och ladda ner Vår man i Barbia som spelades på SydCon 2000.

Snow

Swashbuckler
Keep It Simple Stupid... Kiss-regeln gäller oftast här. Jag har en gång spelat ett scenario över två pass och det var mycket lyckat men krävde mycket jobb. Spelet skall i mitt tycke vara ganska lätt att förstå, ingen uppskattar att första speltimmen upptas av förklaring om världen och dess politik/historia/religion/teknik osv...

Tänk på att saker och ting inte skall ta för lång tid. Hellre att hälften av grupperna avslutar en timme tidigare än en timme senare. Det är aldrig roligt att stressa och äventyret är ju tänkt att spelas i sin helhet (eller vad det nu utvecklas till beroene på spelarna).

Ha färgstarka rollpersoner. Skriv tex aldrig att "du är tystlåten/tillbakadragen" eller liknande. Spelare tar alltid den plats de vill runt spelbordet. Ha ganska korta men kärnfulla beskrivningar av rollpersonerna. Släng på dem situationer där deras åsikter prövas (gärna med mostättningar inom gruppen) så kan SL ta en paus a läsa lite i scenariot.

Skriv inte ett aslångt scenario. Det är mycket möjligt att en spelledare får en timme på sig att läsa in allting innan man skall spela. Ha en tydligt utmärkt grov beskrivning för dessa. Jag har varit i denna situation en massa gånger och det är skönt med en isolerad sammanfattning.

(Ovanstående är såklart bara riktlinjer och det är helt klart möjligt att bryta dem i ett bra scenario om det behövs. Men man bör tänka en gång till innan man gör det och se om det verkligen är nödvändigt.)

Ha färgstarka rollpersoner. Skriv tex aldrig att "du är tystlåten/tillbakadragen" eller liknande. Spelare tar alltid den plats de vill runt spelbordet. Ha ganska korta men kärnfulla beskrivningar av rollpersonerna.

Ahaaa, man ska göra zååå. Tack för tipset! Nu kommer en av mina rollpersoner plötsligt att bli mer social. Fast jag antar att man inte ska skriva "du är jätte social" heller? Alla är ju inte lika pratsamma.

Skriv inte ett aslångt scenario.

Nej, det problemet kommer jag nog inte ha.

Ha en tydligt utmärkt grov beskrivning för dessa. Jag har varit i denna situation en massa gånger och det är skönt med en isolerad sammanfattning.

Ok, det är bra och veta. Då är det alltså bra att jag har med en kort sammanfattning av hela äventyret?

/Björn

Snow

Swashbuckler
Ahaaa, man ska göra zååå. Tack för tipset! Nu kommer en av mina rollpersoner plötsligt att bli mer social. Fast jag antar att man inte ska skriva "du är jätte social" heller? Alla är ju inte lika pratsamma.

Jag skulle inte uttala mig så mycket om hur mycket plats någon borde ta vid spelbordet (alltså hur social en rollperson är), det brukar folk sköta utmärkt själv. Alla rollspelar så mycket de kan, fast vissa kan mer o andra mindre.

En annan sak är att försöka engagera alla rollpersoner lika mycket. I viss mån bestämmer spelarna sina engagemang själva. Det är dock tråkigt att känna sig utanför. Att bara vara med för att man har vissa förmågor, färdigheter eller kunskaper är ingen bra lösning. Då kallas man in i den speciella situationen och åker sen ut i kylan igen.

(Vissa saker kanske låter självklara men jag har varit med om allt detta.)

Tomper

Veteran
Insiderinfo...

Hej Björn,

Gedigna karaktärer som har väl beskrivna relationer och åsikter om varandra tycker jag hjälper ett scenario på vägen.

Angående layout och sånt så har man ju en del frihet som skribent, men försök tänka på att det skall vara enkelt för spelledare att läsa igenom och förstå vad det går ut på. Man vill lämna lagom mycket frihet för improvisation för spelledarna, men även ge dem tillräckligt mycket matnyttigt så att de slipper dra hela lasset själva.
Jag och Engas har skrivit en hel del scenarion till olika konvent, och tycker oss ha lärt oss lite bra grejer över åren. Våra scenarion finns att ladda ner på:
http://www.tomper.com/rollspel/index.htm

Om du tittar på t.ex. "I Skuggan av Madame Guillotine" så ser du en Sammanfattnings-ruta inför varje kapitel/scen. Detta har uppskattats av olika spelledare vi pratat med - vissa hävdade att efter att ha läst igenom scenariot och spellett en gång, så kunde de leda det igen genom att bara titta på denna lilla ruta.
Under karaktärsbeskrivningarna ser du även bitarna om "Åsikter om..." vilka vi tycker hjälper spelare att snabbt komma in i sin roll, och kunna relatera till de andra karaktärerna.

Många vänliga hälsningar,
/Tom

(Btw, vi fick in din anmälan på posten nyss - tackar! Vi återkommer om ett par veckor med besked.)

Rickard

Urverk speldesign
Du skriver som om du har skrivit många konventsscenarior.. Hur många har du skrivit? Till vilka konvent och vilket scenario blev du mest nöjd med?

~Kanske skulle [color:448800]Han</font color=448800> tagit det här som ett privat meddelande

Snow

Swashbuckler
Tack!

När jag spelledde "Med Baron Cimetières tillåtelse..." hade jag en av mina bästa konventsstunder... tack för det!

Tomper

Veteran
Re: Tack!

Tack för de orden, de värmer!

Det är sånt här som gör det värt att lägga ner arbetet på att skriva scenarion till konvent gott folk - våga skriva!

Många vänliga hälsningar,
/Tom