Nekromanti Tips om bra spelfilmer med medeltida setting

Chryckan

Swordsman
Har en medeltida period just nu och känner för att se lite film som utspelar under medeltiden. Så jag försöker hitta några filmer jag inte sett förut.

Så jag undrar om någon har några bra tips på några skyssta filmer att se?

Helst så ska de vara relativt historiska, gärna med stora slag och action, såsom Kingdom of Heaven, Ivanhoe, Jeanne 'Arc och Robin Hood.

Är inte direkt ute efter fantasyfilmer men filmer i stil med Ladyhawk eller Excalibur med få fantasyelement funkar också bra.

Några förslag?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Flesh+Blood är en tuff film på temat. Ingen fantasy, rätt skitig och otrevlig och störtskön!

Robin Hood med Russel Crowe tycker jag är riktigt skön, även om den tar sig mer friheter än Robin Hood-filmer brukar.

Prince of thieves är ju också rätt skön, nu när vi pratar om Robin Hood.

Princess Bride har lite fantasyelement och är kanske lite sentidare i sin framtoning, men väldigt skön.

Leon

Leo carcion
Varma rekommendationer:
I Rosens Namn med Sean Connery
Ivanhoe m. Anthony Andrews, Sam Neil och John Rhys Davies
Henry V m. Kenneth Brannagh
Much Ado About Nothing m. Kenneth Brannagh
Excalibur m. Nicol Williamson
Sjatte Inseglet
Thomas Becket m. Peter O'Toole och Richard Burton
The Merchant of Venice m. Al Pacino
Hamlet m. Nicol Williamson
Korpen Flyger
Korpens Skugga

Och manga, manga fler

Chryckan

Swordsman
Coolt med en tv-serie. Den ska jag nog kolla in.

Har dock sett de flesta av förslagen dock inte Ironclad och Season of the witch.

God45

#PrayersForBahakan
Season of the witch är en buddy movie där Ron Pearlman och Nic Cage är korsriddare och äventyrar genom ett pestdrabbat Europa. Vad finns det inte att gilla? :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Chryckan said:
Coolt med en tv-serie. Den ska jag nog kolla in.
Det finns en uppföljare som utspelar sig under 1300-talet också (A World Without End) som jag tyckte hade en hyggligt schysst andra halva och ett par jäkligt jobbiga och skitdåliga grejer en bit in. Pillars… höll jämnare nivå vill jag minnas.

En annan tv-serie som kan vara intressant att kolla på är Robin of Sherwood. Jag har klottrat lite om den på Nor Bannog.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ivanhoe (1997)

Jag gillar Ivanhoe-miniserien från 1997. Man får en mycket vettigare Rowena, snyggare saxare (James Cosmo som Cedric) och Ciarán Hinds (Julius Caesar från Rome) som Bois-Guilbert.

Necross

Swashbuckler
Jag hade tråkigt. Här är mina betyg på de av nämnda filmer som jag sett.

Black Death 2
Season of the Witch 3 (Oväntat underhållande. Riktig D&D-känsla med bra slut.)
Kingdom of Heaven 3
Ivanhoe 3
Jeanne 'Arc 3
Robin Hood (1938) 4 (Intressant nog tycker jag detta är den bästa Robin Hood-filmen öht)
Ladyhawke 1 (Skräp. Undvik.)
Excalibur 4 (För stämningen dock. Handlingen är ganska seg.)
Flesh+Blood 1 (Skräp. Undvik.)
Robin Hood (med Russel Crowe) 3 (men hade kunnat vara så otroligt mycket bättre med ett rappare manus)
Prince of Thieves 2
The Princess Bride 4
I Rosens Namn 4
Henry V 5 (Fy satan vilken dialog denna film har!)
Det Sjunde Inseglet 4 (... som jag antar avses ovan.)
Becket (1964) 2 (Ett riktigt sömnpillar. I samma stil föredrar jag "A Man for all Seasons" från 1966 - Robert Shaw är en så sjukt bra skådespelare att man nästan gråter av lycka)
The Merchant of Venice 3

Och "Pillars of the Earth" var väl okej, inte mer.

Och jag vill också nämna att både "Monty Python and The Holy Grail" får betyg 5 och "Your Highness" får betyg 4 i min bok. Men jag gillar ju komedier.

Sammanfattningsvis måste jag säga att det verkar bli lite härdsmälta i hjärnan för många när det ska skrivas manus i medeltidsmiljö. Det ska liksom till Shakespeare, Bergman eller Eco för att det ska bli riktigt bra, och då är det ju ändå inte riktigt fantasy-medeltid, utan mer drama.

God45

#PrayersForBahakan
Notera att Kingdom of heaven finns i directors cut versionen som är super bra men femtioelva timmar lång och den vanliga versionen är helt sönder klippt men är av vettig längd. Så jag rekomenderar att se directors cut versionen där karaktärer har motivationer och där de inte klipper ut den absolut viktigaste bi-karaktären i filmen även om du sett bio varianten.

Seriöst, de klippte ut karaktären som ska vara Gud. I en film som handlar om religösa motsättningar. Jupp.

Krille

Super Moderator
A Knight's Tale.

Jag gillar hur de gör tornerspel till ett sport-event, komplett med ett väldigt anakronistiskt "we will rock you"-soundtrack.

Mogger

Hipsteranka
Finns inte så jäkla många bra. Här är några som är bra till halvbra:

Henry V
Rosens namn
Braveheart
Robin Hood (Russel Crowe)
Hamlet (Mel Gibson)
Elizabeth
Kingdom of Heaven
The Borgias (TV-serie)
Captain Alatriste