Nekromanti Tips om bra spelfilmer med medeltida setting

Leon

Leo carcion
Just det ja - Mongol! Mongol var forvanande bra.

Sedan finns det ju gott om kinesiska historiska epos - svarigheten dar ar att avgora om det ar antik, medeltid eller senare. Manga utspelar sig ju under stridande staterna (Hero), Han och Tre Kungadommerna, dvs klassisk, hog- och senantik - eller Qing som Crouching Tiger, Hidden Dragon

Tror aven att det finns en hel genre av historiska kostymdramer om de rattledda kaliferna (Abu Bakr, Omar, Osman etc)

Necross

Swashbuckler
Måns said:
The Borgias (TV-serie)
Försökte mig på denna nyligen, men gav upp efter två avsnitt eftersom jag inte såg nån protagonist i serien. Vem ska man sympatisera med är det tänkt? Alla är vidriga. (Och blir det bättre senare?)

Mogger

Hipsteranka
Necross said:
Alla är vidriga.
Är det dåligt alltså? :gremwink:

Men jag tycker nog att både Cesare och samtliga kvinnor är lätta att sympatisera med. Della Rovere är ju så god en riktig människa kan bli (även om det inte alltid går som han vill :gremsmile: ). Gillar även franske kungen.

Nä, jag tycker nog inte att någon är vidrig. Moraliskt hopplösa kanske, men vem bryr sig om moral??? :gremsmile:

Chryckan

Swordsman
Såg hursomhelst Ironclad igår och den var helt okej. Kanske inte oscars klass men ett gott tidsfördriv.
Som vanligt så tog sig filmen rejäla friheter med de historiska händelserna.
Fast det bästa var nog att se MacKenzie Crook som långbågsskytt. Den stickan skulle aldrig ens kunnat spänt en riktig långbåge. :gremlaugh:

Cybot

Mest spelbar
DeBracy said:
En annan tv-serie som kan vara intressant att kolla på är Robin of Sherwood. Jag har klottrat lite om den på Nor Bannog.
Robin of Sherwood är skitbra.
Allt som var bra med Prince of Thieves är typ hämtat ifrån Robin of Sherwood (Sheriffens personlighet, Guy of Gisbourne som den grymma och något naiva hantlangaren, Svartkonst, Araben osv). Allt som är dåligt med Prince of Thieves skyller jag på Kevin Costner.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Cybot said:
Allt som var bra med Prince of Thieves är typ hämtat ifrån Robin of Sherwood (Sheriffens personlighet, Guy of Gisbourne som den grymma och något naiva hantlangaren, Svartkonst, Araben osv). Allt som är dåligt med Prince of Thieves skyller jag på Kevin Costner.
Jag har hört precis samma saker lyftas fram av fler, så det måste väl vara sant. :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
DeBracy said:
En annan tv-serie som kan vara intressant att kolla på är Robin of Sherwood. Jag har klottrat lite om den på Nor Bannog.
Förutom Alan Rickman, han var grymt bra :gremlaugh:

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Förutom Alan Rickman, han var grymt bra :gremlaugh:
Det är inte särskilt stor skillnad på Alan Rickmans och Nicholas Grace porträtt av Sheriffen. Alan Rickmans version är något mer manisk och impulsiv.

God45

#PrayersForBahakan
Han verkar bara ha så kul i rollen :gremsmile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RSUGp9Yz1sk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/RSUGp9Yz1sk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Ymir

Liten kantbaron
Mina favoriter, på rak arm:

<ul style="list-style-type: disc">[*] Kingdom of Heaven Director's Cut (bästa medeltidsfilmen på senare år)[*]Den yttersta domen (bästa medeltidsfilmen någonsin)[*]Musa - The Warrior (bästa actionfilmen någonsin)[*] Masque of the Red Death (totalt fantastisk dialog, en must-see, hela filmen länkad)[*]Ronja Rövardotter (kanske bästa medieval fantasy-filmen någonsin) [*]Jungfrukällan (för att det behövs mer medeltidsfilmer som inte handlar om kungar och krig)[*]I rosens namn (för att det behövs mer medeltidsfilmer som inte handlar om kungar och krig)[*]Braveheart (guilty pleasure, den onda kungen är bara såå bra)[*]Brave[*]The Fall of Otrar (mkt. sevärd, men groteskt obskyr)[*]Mongol (unik film, en must-see)[*]The Messenger (om Muhammed)[*]Flesh+Blood[*]The Banquet (Tangdynastin borde liksom räknas)[*] The Lion in Winter (1968, okej, kungar, men inga krig...gott nog) [*]House of Flying Daggers (Tangdynastin)[*]The 13th Warrior

Eftersom gränsen mellan medeltid och renässans är väldigt flytande skulle jag också vilja stoppa in två riktigt riktigt bra filmer om den tidiga koloniseringen av Amerika: [*]Aguirre - Guds vrede (the original Apocalypse Now)[*]The Other Conquest[/list]

Överlag upplever jag medeltid på filmduken som en extremt underutnyttjad och stagnerad genre, fastkörd i samma gamla slitna fixeringar vid England, Robin Hood och 1100-talet som den varit sedan filmkonstens begynnelse. Det finns massor massor massor av bra berättelser och koola händelser och personer i vår världs medeltida historia som filmskapare inte ens petat på med en lång pinne, och det är synd och skam; kan någon ens droppa en enda rulle liksom som utspelar sig i Byzans, den europeiska medeltidens kanske viktigaste rike?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Det finns en film med Willem Dafoe som påminner mycket om I Rosens Namn, jag minns den som väldigt bra. Dafoe tillhör nåt slags gyckelsällskap som hamnar i en stad där de måste lösa ett mordmysterium tror jag det var...

Ska kolla vad den heter också. Hoppas ingen tipsat om den ännu.

EDIT: The Reckoning 2003