bladerunner_35
Warrior
Hejsan.
Efter att ha varit borta från rollspelandet i flera år började jag undersöka marknaden igen när chansen till lite spelande infann sig. Efter en del letande på Internet fastnade jag för Noir. Jag är väldigt nöjd med spelet och en av de saker som slog mig var att fokus hade flyttats från i huvudsak spelledaren till berättelsen och spelarna. Många av begreppen och metoderna i spelet, framför allt Bomber och Relationskartor är helt nya för mig (jag spelade mestadels Äventyrsspel under 90-talet) och då jag under min ”research” hörde att Noir använt sig av en del teorier och begrepp från ”indierollspel” och framför allt The Forge blev jag nyfiken på vad mer som finns att upptäcka.
Jag vet inte om det faktiskt är så att Noir är direkt eller indirekt influerat av indierollspel och eller The Forge, det får vara osagt och är i sammanhanget ganska ointressant. Vad jag vill ha hjälp med är någon form av ”nybörjarlexikon” över mer av dessa intressanta praktiska koncept, metoder och begrepp kring rollspel som florerar nu för tiden.
Naturligtvis har jag varit inne lite varstans och givetvis på The Forge men det känns som att möte en mur av ganska abstrakt teori. Framför allt är jag ute efter nya sätt att se på och tänka kring rollspel, i still med de ovan nämnda Bomber och relationskartor. Relativt enkla och praktiska grepp för hur man kan fördjupa eller förändra sitt rollspelande.
Jag tänkte också passa på att fråga något helt orelaterat. Vad hände med Cell Entertainment och Gemini? Det enda jag kunnat utröna via nätet är att det efter det svenska spelet släpptes en engelsk version och ett engelskt supplement och därefter tystnade. Detta är mestadels ren nyfikenhet, jag äger Gemini och tyckte alltid det var ett riktigt coolt spel.
/bladerunner_35
Efter att ha varit borta från rollspelandet i flera år började jag undersöka marknaden igen när chansen till lite spelande infann sig. Efter en del letande på Internet fastnade jag för Noir. Jag är väldigt nöjd med spelet och en av de saker som slog mig var att fokus hade flyttats från i huvudsak spelledaren till berättelsen och spelarna. Många av begreppen och metoderna i spelet, framför allt Bomber och Relationskartor är helt nya för mig (jag spelade mestadels Äventyrsspel under 90-talet) och då jag under min ”research” hörde att Noir använt sig av en del teorier och begrepp från ”indierollspel” och framför allt The Forge blev jag nyfiken på vad mer som finns att upptäcka.
Jag vet inte om det faktiskt är så att Noir är direkt eller indirekt influerat av indierollspel och eller The Forge, det får vara osagt och är i sammanhanget ganska ointressant. Vad jag vill ha hjälp med är någon form av ”nybörjarlexikon” över mer av dessa intressanta praktiska koncept, metoder och begrepp kring rollspel som florerar nu för tiden.
Naturligtvis har jag varit inne lite varstans och givetvis på The Forge men det känns som att möte en mur av ganska abstrakt teori. Framför allt är jag ute efter nya sätt att se på och tänka kring rollspel, i still med de ovan nämnda Bomber och relationskartor. Relativt enkla och praktiska grepp för hur man kan fördjupa eller förändra sitt rollspelande.
Jag tänkte också passa på att fråga något helt orelaterat. Vad hände med Cell Entertainment och Gemini? Det enda jag kunnat utröna via nätet är att det efter det svenska spelet släpptes en engelsk version och ett engelskt supplement och därefter tystnade. Detta är mestadels ren nyfikenhet, jag äger Gemini och tyckte alltid det var ett riktigt coolt spel.
/bladerunner_35