Nekromanti Tips om nya grepp?

bladerunner_35

Warrior
Hejsan.

Efter att ha varit borta från rollspelandet i flera år började jag undersöka marknaden igen när chansen till lite spelande infann sig. Efter en del letande på Internet fastnade jag för Noir. Jag är väldigt nöjd med spelet och en av de saker som slog mig var att fokus hade flyttats från i huvudsak spelledaren till berättelsen och spelarna. Många av begreppen och metoderna i spelet, framför allt Bomber och Relationskartor är helt nya för mig (jag spelade mestadels Äventyrsspel under 90-talet) och då jag under min ”research” hörde att Noir använt sig av en del teorier och begrepp från ”indierollspel” och framför allt The Forge blev jag nyfiken på vad mer som finns att upptäcka.

Jag vet inte om det faktiskt är så att Noir är direkt eller indirekt influerat av indierollspel och eller The Forge, det får vara osagt och är i sammanhanget ganska ointressant. Vad jag vill ha hjälp med är någon form av ”nybörjarlexikon” över mer av dessa intressanta praktiska koncept, metoder och begrepp kring rollspel som florerar nu för tiden.

Naturligtvis har jag varit inne lite varstans och givetvis på The Forge men det känns som att möte en mur av ganska abstrakt teori. Framför allt är jag ute efter nya sätt att se på och tänka kring rollspel, i still med de ovan nämnda Bomber och relationskartor. Relativt enkla och praktiska grepp för hur man kan fördjupa eller förändra sitt rollspelande.

Jag tänkte också passa på att fråga något helt orelaterat. Vad hände med Cell Entertainment och Gemini? Det enda jag kunnat utröna via nätet är att det efter det svenska spelet släpptes en engelsk version och ett engelskt supplement och därefter tystnade. Detta är mestadels ren nyfikenhet, jag äger Gemini och tyckte alltid det var ett riktigt coolt spel.

/bladerunner_35

Storuggla

Champion
"Jag tänkte också passa på att fråga något helt orelaterat. Vad hände med Cell Entertainment och Gemini? Det enda jag kunnat utröna via nätet är att det efter det svenska spelet släpptes en engelsk version och ett engelskt supplement och därefter tystnade. Detta är mestadels ren nyfikenhet, jag äger Gemini och tyckte alltid det var ett riktigt coolt spel.!

Cell började göra små figurspel (Ronin, tror jag det hette) som ingen köpte. Jag tror de är saligt avsomnade numer.

Storuggla, rymdprelat telemundo

Dimfrost

Special Circumstances
Naturligtvis har jag varit inne lite varstans och givetvis på The Forge men det känns som att möte en mur av ganska abstrakt teori. Framför allt är jag ute efter nya sätt att se på och tänka kring rollspel, i still med de ovan nämnda Bomber och relationskartor. Relativt enkla och praktiska grepp för hur man kan fördjupa eller förändra sitt rollspelande.
Jag håller med, GNS-teorin är både förvirrande och rätt onödig. Själv försöker jag ta till mig innovationerna som faktiskt har tillämpats i spel i stället för att följa teoridiskussionerna i någon nämnvärd omfattning. Det finns många här som är betydligt bättre på indiespel än jag, men jag kan i alla fall rekommendera att du skaffar något spel typ Polaris eller Sorcerer & Sword (en modul till Sorcerer, som jag inte har läst, men som innehåller just mycket bra resonemang kring hur man skapar äventyr med fokus på huvudpersonerna och berättelsen).

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
The Forge har någonstans på sin sida en artikel som heter The Provisional Glossary. Den förklarar en hel del av vad deras teori går ut på och är namnet till trots mer än bara en gloslista. Jag kan inte länka eftersom The Forge verkar vara nere just nu.

Jag kan även tipsa om RPG Theory Review, som varje vecka eller så länkar till olika indiedesigners bloggar, där de skriver om allt möjligt gällande speldesign. Där finns även en länk till Troy Costicks blogg Socratic Design, som har en hel del bra artiklar om speldesign. Observera att det mesta av det här alltså handlar om att designa spel, då det är vad de flesta i indiesvängen sysslar med. Ibland känns det som om det bara är indiespelmakare som köper indiespel ...

Jag tycker att Troys Power 19 är vad indiespelen handlar om, och jag har använt verktyget en del för små egenkonstruktioner. Det handlar helt enkelt om att tänka efter vad spelet egentligen handlar om, och sedan designa reglerna efter detta, snarare än att som i de gamla spelen ge en värld och ett löst, allmänt regelsystem och säga "man kan göra vad man vill". Regler intimt sammanknutna med spelstil är vad indiespel handlar om. Ett indiespel som handlar om att utforska en nyupptäckt planet går inte att använda till att spela vanlig rymdopera, eftersom det kanske saknar regler för så enkla saker som att bluffa. Däremot kanske det har intressanta regler för att simulera ett samhälle av utomjordingar och regler för vad som händer när man börjar röra till det i deras samhällsstruktur. Eller nå't.

Ta och besök Indie Press Revolution. där hittar du mängder med indiespel. Bland de mest populära är My Life With Master, Dogs in the Vineyard, Polaris och Universalis. Om du söker runt på nätet kan du nog hitta The Shadow of Yesterday, som är gratis.

Zire

Swashbuckler
Mjapp.. jag skulle behöva ett sånt (nybörjarlexikon). Vad är Bomber för nått?

Gemini, må det vila i frid, finns inte mycket av längre. Någon som vet var man kan få tag i modulen Orschild förresten? Det vore kul att ha det komplett ändå och försöka spela det igen om någon framtid.

Rickard

Urverk speldesign
Men... var är folket som tipsar om de forumsspecika sakerna som fisktank och samberättande? Saker som vi har stött och blött och som kanske inte låter särskilt specifikt, men som vi har ändå satt vår prägel på. Exempelvis hur viktigt det är att ha immersion (inlevelse), om konfliktresolution (till skillnad från vanligt tärningsslag), varför ]generella färdigheter är vettigare än många smala, hur personlighetsdrag och relationer ska inverka på tärningsslaget, att modifkationer sätter vilken genre spelet har med mera.

Jag tycker framförallt att Supergänget visar lite på de nya greppen. Läs den serien för en sammanfattning av trådarna ovan.

/Han som ursäktar sig för en massa länkar (till stora trådar)