Nekromanti Tips på anime?

solvebring

Superhero
Jag tänkte höra om ni kan tipsa om några sköna animeserier? Vill dock inte ha evighetslånga. Serier kring 10-60 episoder är lagom för min del.

Vad jag söker är väl rätt blandat. Jag gillar alltifrån typisk shounen till mecha och dylika. Mina stora, obesegrade favoriter är Fullmetal Alchemist och allt som det står Ghibli studio på. Det kanske säger en del om min smak.

Förövrigt gillar jag också animes som Ninja Scroll, Hellsing, Cowboy Bebop, Avatar (ja, faktiskt) osv. Är ganska öppen för det mesta, utom Sailer Moon och sånt skit. Ska det vara Shoujo ska det vara mycket humor och inte så girliegirl. Mer alldaglig Shoujo går bra.

Berätta förresten gärna lite om era tips så man får lite info och kan känna av.

Craygh

Swordsman
Hmmm... prova berserk. Grimdark och gritty och blodigt och gore, men samtidigt en story som i alla fall intresserade mig, med karaktärer som jag gillar även om de är överdrivna.

GnomviD

Heresiark
Ghost in the Shell! De två filmerna i sig är fantastiska och Stand Alone Complex (2 säsonger á 26 avsnitt styck + 1 film) är bland det bästa som har gjorts inom (post)cyberpunk. Mycket teknofetischism, action och sköna karaktärer.

Om vi fortsätter i actionvevan så är det värt att rekommendera Neon Genesis Evangelon. 26 avsnitt (+ en film) med konspirationer, mechas och massvis med tonårsångest.

Iom att du gillar Cowboy Bebop så kan det vara värt att kolla in Samurai Champloo. Samma studio och regissör, men istället för jazz + rymden så är hip hop + samurajer. Inte lika bra som Cowboy Bebop, men fortfarande bra. Den är ganska lättsam, och är huvudsakligen en komediserie, även om den har kickass fighting emellan åt. En säsong på 26 avsnitt.

Mer humor: Azumanga Daioh är en slice of life-komedi om en grupp tjejer som går gymnasiet. Hilarity ensues, all the time. Tyvärr bara 26 avsnitt.

Genshiken är också rätt skön, om man är en nörd. Serien handlar om en grupp otaku när de drar runt och gör sånt som otaku gör: pekar ut tvtropes när de sker IRL, drar på konvent, diskuterar om mangan eller animen är bättere, misslyckas med att få tjejer, etc. Två säsonger på 13 avsnitt med en 3-avsnitts OVA emellan dem.

FLCL är... ja, det vettefan. Den är fullkomligt utflippad och fullkomligt awesome. En OVA på 6 avsnitt.

Hoppas du hittar något.

Edit: Glömde att tipsa om Akira, en av de gamla klassikerna. Riktigt bra film (även om mangan är sjukt mycket bättre).

GnomviD

Heresiark
Medhåll från mig här. Berserk är väl kanske inte världens djupaste serie (tänk Conan-djup i många aspekter), men den har en riktigt skön stämning rakt igenom. Den lever på samma överdrivna våldsromantik som Hellsing, imo.

Craygh

Swordsman
Ergo Proxy verkar skitcool, den tänker jag ladda ner själv jag =D

Inte för att jag var den som skapade tråden, men vet ni några bra tips på fler ganska... "vuxna" (i brist på bättre ord) Animes? Med karaktärer som inte beter sig jättebarnsligt och intelligenta plots och så? Som typ... Hellsing, Noir, Vampire hunter D, Neon Genesis Evangelion, Trigun. Vet inte hur "vuxna" de är, men de har alla det där som jag eftersöker.

Storuggla

Champion
"Inte för att jag var den som skapade tråden, men vet ni några bra tips på fler ganska... "vuxna" (i brist på bättre ord) Animes?"

Perfect Blue
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eN_XcMuvOz0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/eN_XcMuvOz0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Wings of Honneamise
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2fcvUrhFEpk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2fcvUrhFEpk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Patlabor - och den här kan jag inte länka till eftersom det är slice of life, drama och iblaaand, kanske en jätterobot i rörelse. Tv-serien och de två OAV-seriena blandar komedi, drama och slice of life väldtigt bra medan de två första filmerna är seriösa som fan och den tredje har ett sjömonster med och... eh... glöm den tredje. Men se resten. Det är bra stuff.
Sen finns det fina serier som knappast kan ses som "vuxna"...

Storuggla, fanken alla är gömda

Greip

Veteran
Craygh said:
Ergo Proxy verkar skitcool, den tänker jag ladda ner själv jag =D
På Webhallen så finns boxen med alla avsnitt för 150 kr, nästan värt att vara laglig. :gremwink:

Craygh

Swordsman
huh, tru dat. Fast det kan ta längre tid.
tänker köpa den OCH tanka dock, så hinner jag börja se :gremlaugh:

solvebring

Superhero
Tackar för alla finfina tips. Verkar finnas mycket godis här. Berserk har jag dessutom hört talas om. Mangan har fått bra kritik. Hur måna ep är animen förresten?

Känner mig sugen på samurajer, några fler tips på den fronten?

solvebring

Superhero
Inte för att jag var den som skapade tråden, men vet ni några bra tips på fler ganska... "vuxna" (i brist på bättre ord) Animes?
Helt lugnt, shoot shoot. Ju fler tips desto bättre.
Tar förresten gärna del av tipsen till dig eftersom vi tycks ha samma smak på en hel del.

Vampire hunter D
Jävligt bra, indeed!

GnomviD

Heresiark
Mangan är bra, det lilla jag har läst. Animen på 25 avsnitt är dock långt ifrån lika grisig.

Enda intressanta samurajanimen jag har sett annat än Samurai Champloo är Samurai 7, en mecha-steampunk-remake på De sju samurajerna i 26 avsnitt. Om du kan tänka dig att titta på spelfilm rekommenderar jag dock miniserien Shogun från 80-talet. Toshiro Mifune som Tokugawa/Toranaga och Gimli som portugisisk navigatör; goa grejer.
Annars har jag mest blivit uttråkad av de samurajserier jag har sett, så jag requestar också tips.

Ymir

Liten kantbaron
Det bästa (eller, okej, mest awesome) jag sett i tv-serie-väg på evigheter är Code Geass. Jag är skittrött, jag orkar egentligen inte säga någonting om den annat än att den är fullkomligt gjord av awesome och äg med massor av übersvulstigt drama, moraliska gråzoner och dynamiska personligheter. Huvudpersonen är i sig ett litet mästerverk, en teatralisk mastermind som får förmåga att ge varje person en order de inte kan motstå. Hans reaktion på detta? Inte 'oh noes, vad har hänt med mig?', utan 'muwahaha, det här kan jag använda. Nu måste jag utforska exakt vilka begränsningar den här kraften kan tänkas ha, bara...I need guinea pigs...'.

Och jag har hyllat en av de kvinnliga huvudpersonerna lite på min blogg, jag vet inte, kanske intressant.

- Ymir, kunde inte gå och lägga sig

Regmolar

Swashbuckler
Berserk är en av mina personliga favoriter; ska dock varna för att animes slutar på världens cliffhanger... (var det som fick mig att börja läsa mangan)

Förutom mycket av det som redan varit uppe tror jag att Blade of the Immortal kan klassa in under "samurajer", och den är riktigt bra också.

kefka

Hero
Jag skulle vilja rekommendera Seirei no Moribito/Guardian of the sacret spirit. Det är en väldigt snyggt animerad fantasyserie, ganska karaktärsdriven men med endel riktigt schyssta actionscener. Recension här.

En annan bra serie är The twelve kingdoms/Juuni Kokki. Även denna en fantasyserie, serien utspelar sig i ett slags fantasyversion av antika Kina, där odödliga kejsare och mystiska varelser är verkliga. Intressanta karaktärer, politiska intriger, action, serien har lite av varje. Recension här.

Slutligen lite klassisk samurajaction, filmen Blade of the stranger/Mukou Hadan kanske inte har världens mest orginella handling, men satan vad snygg den är.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inte sett några tips på varken Serial Experiments Lain eller RahXephon, och båda är riktigt, riktigt bra.

Annars har nog de flesta av mina käpphästar nämnts... Neon Genesis ska man ju se om man inte sett den, Perfect Blue är bland det läskigaste jag sett, Ghost in the Shell är ju också riktigt bra.

Jag själv gillar våldsam 80/90-talscyberpunkanime typ Bubblegum Crisis (den nyare versionen, Tokyo 2040, är också bra men inte lika...) och Bubblegum Crash.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Greip said:
På Webhallen så finns boxen med alla avsnitt för 150 kr, nästan värt att vara laglig. :gremwink:
Fast då ska man kanske påpeka att de billiga AP-boxarna och så brukar ha enbart nordisk text. I teorin borde det inte vara några problem eftersom det trots allt inte är engelska som snackas direkt, men för mig blir det bara.... helt fel, eftersom jag spenderat de senaste tio åren med att se anime med engelsk text.