Nekromanti Tips på bra co-op brädspel?

Jonas R.

Veteran
Tjo gott folk!

Jag och några polare är på jakt efter några bra brädspel som liras co-op. Alltså med varandra mot spelet, i stil med gamla sagan om ringen brädspelet. Vi har spelat det innan och tyckte att det var helt okej. Nyligen köpte vi också Arkham Horror, vilket var helt lysande. Spelet får gärna ha ett fantasy/skräck/sci-fi tema eller annan intressant rollspelsanknytning.

Möller

Hubert Hortlax
Red November!

Gillar man Arkham Horror gillar man Red November. Det är också Fantasy Flight Games, så produktionskvalitén är hög.

Spelet är en del i den så kalllade Silver Line:en, och alltså mycket litet och behändigt. Det spelas på ca en timme och är enkelt att greppa. Det går att vara upp till 8 på det, och ner till 3. Roligt blir det först på 4, har inte testat med mer än 5 spelare.

Som namnet antyder utspelar sig spelet på en ubåt. En sovjetisk gnom-ubåt. Man ska hålla sig i liv i 60 (in-game-) minuter genom att hålla reaktorn, motorerna och syrepumparna igång och släcka eldarna och täta läckorna som ständigt uppstår. Co-op alltså. Mot slutet, när allt ser mörkt ut, man man försöka bryta sig fri och överge sina sjunkande kamrater, något som ger en viss spänning.

Spelet är helt enkelt lysande. Är man intresserad av brädspel är det värt att köpa bara för att se hur turordningsmekaniken fungerar.

Rising

Vila i frid
Space Alert är det stora utropstecknet i co-op-världen, eftersom det spelas i realtid med en CD-skiva i bakgrunden som ger olika former av kommandon. En del co-op-spel faller på att någon i gruppen fattar beslut för alla andra, men i Space Alert så funkar det inte - eftersom stressen är för hög. Man måste delegera och ge varandra olika verksamhetsområden och dela upp arbetsuppgifterna. Definitivt grälvarning om man är socialt inkompetenta, dåliga förlorare eller på annat sätt har dålig gruppsammanhållning; men en rejäl och oefterhärmlig skrattfest och tuff, stenhård, tematisk underhållning i den rätta gruppen.

Pandemic är ett ganska sobert spel. Det har ingen tydlig Sci-Fi-prägel, utan handlar om att vetenskapsmän skall stoppa en epidemi som sprider sig över världen. Ett riktigt kvalitetsspel från en av mina favvo-spelmakare.

rjonas

Hero
Jag sitter och längtar svårt efter Castle Ravenloft som ska släppas i dagarna. Det tycks mig vara det perfekta spelet. Jag har nog fel, men jäklar vad jag längtar. Co-op.

Shadows over Camelot och Betrayal at House on The Hill, är också värda att kolla in.

Bra nick, föresten.

Jonas R.

Veteran
rjonas said:
Jag sitter och längtar svårt efter Castle Ravenloft som ska släppas i dagarna. Det tycks mig vara det perfekta spelet. Jag har nog fel, men jäklar vad jag längtar. Co-op.

Shadows over Camelot och Betrayal at House on The Hill, är också värda att kolla in.

Bra nick, föresten.
Ja, Ravenloft ser bra ut. Det släpptes i tisdags lite varstans (usa och storbritannien). Men jag har inte sett när exakt det dyker upp i sverige. Hoppas det är snart.

Bra nick själv, hehe

Battlestar galactica the boardgame! Det är förvisso inte ett "riktigt" Co-op spel eftersom det finns en eller flera "förrädare" i gruppen.

Spelet är baserad på tv-serien med samma namn (remaken, inte originalserien). Alla spelare spelar som olika karaktärer från serien och ska ta sig från punkt A till punkt B med en rymdflotta som har begränsade resurser. I hemlighet så kommer en eller flera av spelarna tilldelas rollen som "cylons", robotar som ser ut och beter sig som människor. Cylonspelarna vill stoppa människornas flotta från att nå sitt mål och ska försöka sabotera så mycket som möjligt.

Men men, jag ska låta Fantasy flight själva förklara resten eftersom de har gjort en fin liten trailer till spelet:

http://www.youtube.com/watch?v=y0elLcYrPq0

Scott har också gjort en video om spelet där han har filmat en spelomgång. Kan vara värt att titta på om du orkar kolla på hela videon: http://www.youtube.com/watch?v=-Gjo1q3sbKo

Det är ett jäkligt kul spel ialla fall! Det är nog en av mina favoritspel.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
rjonas said:
Jag har precis (just nu, nyss!) blivit intresserad av det också. För mig gick det dock i ordningen att jag såg att den lokala spelkrämaren hade fått in det och att jag kollade upp det sen.

Att det ska ta en timme att spela låter ju rätt fräsigt. Mycket småplotter för pengarna också.

rjonas

Hero
DeBracy said:
Jag har precis (just nu, nyss!) blivit intresserad av det också. För mig gick det dock i ordningen att jag såg att den lokala spelkrämaren hade fått in det och att jag kollade upp det sen.

Att det ska ta en timme att spela låter ju rätt fräsigt. Mycket småplotter för pengarna också.
Tusan bövlar! Jag kommer just från min FLGS och de hade inte fått in det. Det betyder att jag kan få det tidigast på tisdag. O ve o ve.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Lord of the Rings-brädspelet. Spelarna är hobbitar som samarbetar mot Sauron, en fiende som hanteras av spelmekaniken. Smart uttänkt och Sauron stegar fram skoningslöst på mörkerindexet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
rjonas said:
Tusan bövlar! Jag kommer just från min FLGS och de hade inte fått in det. Det betyder att jag kan få det tidigast på tisdag. O ve o ve.
Stackars liten. Själv har jag just spelat! :gremwink: Tyvärr så klarade sig inte rangern Alissa ut ur slottet. Bara några steg ifrån friheten föll hon för en kobolds kastspjut...

Big Marco

Läskig
Kan du få tag på ett ex så är Aliens Boardgame en hit (finns då och då på Ebay). Man spelar scenarion från filmen och alla spelar mot spelet. Mekanismerna är kluriga och mycket ofta blir det panik bland spelarna då det rusar in aliens mot de stackars marinsoldaterna.

En kul detalj är att om du hamnar i närstrid med en alien så är det bästa resultatet du kan uppnå att du "överlever en runda till" - man kan alltså inte besegra en alien i närstrid. =)

rjonas

Hero
Den Upplyste Despoten said:
Kan du få tag på ett ex så är Aliens Boardgame en hit (finns då och då på Ebay). Man spelar scenarion från filmen och alla spelar mot spelet. Mekanismerna är kluriga och mycket ofta blir det panik bland spelarna då det rusar in aliens mot de stackars marinsoldaterna.

En kul detalj är att om du hamnar i närstrid med en alien så är det bästa resultatet du kan uppnå att du "överlever en runda till" - man kan alltså inte besegra en alien i närstrid. =)
Jag hittade Aliens portat till flashspel och även när man har perfekt information och spelar alla gubbar själv är det svinsvårt att överleva, kanske framför allt, scenario två. Bra spel.

Rising

Vila i frid
Kanske kan Defenders of the realm vara nåt? Har inte testat det själv men det verkar trevligt.
Defenders of the Realm är det läskigaste skräckspel jag känner till. Kolla på bilderna: All text i spelet är skrivet med comic sans, och ta en titt på spelplanen om ni vill veta hur det känns att få en T100 SAN-loss; det finns transor i Rio de Janeiro som tittat på den där spelplanen och sagt "uuuh, de där färgerna är till och med för gräsliga för mig!", vilket säger en hel del.

Det är nästan som om någon försökt att djävlas med alla som har någon som helst god smak.

Vilket jag på sätt och vis tycker är rätt festligt.

Rickard

Urverk speldesign
Arkham horror och Pandemic är väl de första spelen som jag kommer å tänka på.

De senare coop-spelen som jag spelat har varit Shadows over Camelot där man spelar riddarna runt runda bordet. Det har en del smarta designsaker som exempelvis att man max kan ha sex "liv" vilket symboliseras av en tärning. En runt bordet kan även vara en förrädare, vilket gör att spelet kan bli lite annorlunda.

Fury of Dracula är väl en annan klassiker, där en spelar Dracula och 2 eller 4 andra spelare tar på sig rollen som vampyrjägare. Dessa deltagare ska med hjälp av spår där Dracula en gång varit försöka lokalisera denna och "påla" vampyren. Rätt kul spel som brukar bli intensivt men som har lite för mycket specialregler för min del. Ett bra spel har en grund som inte kräver specialregler för att fixa buggar som uppstår.

/Han som antar att Descent och liknande gigantiska Fantasy Flight-spel inte är intressanta

rjonas

Hero
DeBracy said:
Stackars liten. Själv har jag just spelat! :gremwink: Tyvärr så klarade sig inte rangern Alissa ut ur slottet. Bara några steg ifrån friheten föll hon för en kobolds kastspjut...
Fick det idag! Det var till och med kul solo. Ser fram emot att spela det med både familj och vänner. Jag stöp på trappan ut med drakkrigaren av en välriktad armborstfälla.

Simon

Swashbuckler
Björn said:
Battlestar galactica the boardgame! Det är förvisso inte ett "riktigt" Co-op spel eftersom det finns en eller flera "förrädare" i gruppen.

Spelet är baserad på tv-serien med samma namn (remaken, inte originalserien). Alla spelare spelar som olika karaktärer från serien och ska ta sig från punkt A till punkt B med en rymdflotta som har begränsade resurser. I hemlighet så kommer en eller flera av spelarna tilldelas rollen som "cylons", robotar som ser ut och beter sig som människor. Cylonspelarna vill stoppa människornas flotta från att nå sitt mål och ska försöka sabotera så mycket som möjligt.

Men men, jag ska låta Fantasy flight själva förklara resten eftersom de har gjort en fin liten trailer till spelet:

http://www.youtube.com/watch?v=y0elLcYrPq0

Scott har också gjort en video om spelet där han har filmat en spelomgång. Kan vara värt att titta på om du orkar kolla på hela videon: http://www.youtube.com/watch?v=-Gjo1q3sbKo

Det är ett jäkligt kul spel ialla fall! Det är nog en av mina favoritspel.
Kan bara addera mina egna åsikter om spelet, vilka är två:

1) Det är väldigt kul, och bra och roligt att spela, men det vinner säkert på att man är typ fem, vilket jag inte har varit med om hittills. Och att man tänker lite maffia-/varulvsmässigt, vilket vi inte har gjort.

2) Det tar åt helvete för lång tid att spela ett parti, vilket jag personligen tycker är ett designproblem, även om spelet är väldigt välkonstruerat i övrigt. Det tar nog lätt fyra timmar, det har tagit oss typ fem varje gång, men då har vi också haft nya spelare varje gång.