Organ;n128545 said:
Dan Carlin's Hardcore History. Utan tvekan den bästa historiepodcasten jag hört och möjligen den bästa i allmänhet. Initierad, kunnig och med en passion för ämnet gränsandes till besatthet.Hans 20+ timmar, uppdelat på fem delar, långa serie om första världskriget kan vara det bästa jag hört/läst/sett i ämnet. Han har även gjort en lika ambitiös djupdykning i ämnet Djingis Khan som är nästan lika bra. Jag rekommenderar den helhjärtat.
HH gränsar vid det här laget nästan till ljudböcker. Hans serier om Rom och Östfronten är minst lika bra som de om Djingis Khan och Första Världskriget, jag tror jag håller serien om Östfronten som den bästa längre serien, de vedervärdiga händelserna och sättet han skildrar dem i synnerhet i sista avsnittet fick det nästan att svarta för ögonen på mig stundtals. De kostar dock pengar nu tror jag. Av de enskilda avsnitten som inte ingår i längre serier är nog belägringen av Münster min favorit.
---
Podcasts i allmähet:
Spår - Svensk kriminalpodcast som gör djupdykningar i gamla fall, med riktig journalistik och bra produktion.
Common Sense - Dan Carlins andra podcast, mer om aktuella händelser med tonvikt på amerikansk politik.
Edumacation - Filmskaparen Kevin Smith och hans polare Andy kör idiotvinkel på fantastiska fakta. Lärorikt och dumt.
Medieval Death Trip - Uppläsningar från och lite diskussion runt medeltida texter, ofta av det på något vis absurda slaget.