Bra fantasyrollspel
Fantasy är ju ruskigt brett, och vad som menas med avancerat också. Ett spel som Nobilis kan ju klassas som fantasy om man vill det, och är hiskeligt avancerat; fast det egentligen är busenkelt. Men det är inte ett spel jag vill rekommendera till dig nu (ta dig en titt på det om du får chansen dock, det är verkligen bra!).
Nej, nu vill jag istället rekommendera:
Västmark:
Svenskt fantasyrollspel som rör sig lite i en något lågmäld riddarsagotradition, med historiska och hyfsat realistiska inslag. Reglerna är för all del mycket enkla, men spelet är ändå väldigt avancerat eftersom det kräver uppfinningsrikedom och improvisationsförmåga av både spelare och spelledare för att komma till sin rätt.
HARP (amerikanskt) är en enklare variant på klassikern Rolemaster (vars regler för all del är enkla, men väldigt utbyggda med massvis av tabeller). HARP verkar också vara rätt så lätt, fast med färre tabeller än ibland ohanterliga Rolemaster.
Stormbringer/ELRIC!:
Personlig favorit som fortfarande ligger nära Basic RolePlaying-rötterna (som är grunden för bland annat Drakar och Demoner, samt klassiker som RuneQuest). Inte särskilt avancerat, men väl fungerande, klassiskt och kul. Mörk spelvärld i Micheal Moorcocks Elric-universum.
HeroQuest/Hero Wars:
Hero Wars är den äldre varianten av detta superbra fantasyspel i en något bronsåldersinspirerad fantasyvärld (som tidigare använts i Runequest). Världen bryr jag mig inte sååå mycket om (det gör dock vissa andra, den ska tydligen vara väldigt häftig att äventyra i, jag har mest läst reglerna), men reglerna är toppklass. Nytänkande och superslimmade. Avancerat för att det är så enkelt och fritt, som Västmark, ungefär.
Och så ett sorgligt bortglömt spel som tyvärr nog är väldigt svårt att få tag på eftersom det inte gick så bra och är ur tryck sedan länge (de andra bör finnas i vilken välsorterad spelbutik som helst): Dragonlance 5th Age:
Spelvärlden är rätt så töntig, men reglerna är kalas! Skitbra högnivåfantasy, en kortlek istället för tärningar och ett finfint magisystem.