Nekromanti Tips på bra superhjälterollspel

Ulfgeir

Swashbuckler
Finns ett Fate-baserat superhjältespel som heter Daring Comics the roleplaying game. Rätt flexibelt och gör att man kan variera lite hur gritty spelet är, vilken powerlevel etc. Kom ett par miniexpansioner till det, men sedan har inget mer hänt på ett bra tag nu. Går att få tag i via Drivethroughrpg.

Vad gäller Mutants & Masterminds skulle jag nog säga att 2nd edition är bäst. Första är levelbaserat på fel sätt. 2nd har levels som anger ett tak på skills och attack/försvar och saves då de fungerar som en fast powerlevel (standardkaraktärer är lvl 10). Är i övrigt helt pointbuy. Inte lika fippligt eller dödligt som GURPS Supers. 3rd edition blev tyvärr rätt dåligt tycker jag för då hade de förenklat det för mycket.

luddwig

Lawful evil
God45;n247383 said:
Marvel Faserip: Det supergammla från 80-talet.

ICONS
Jag hittade en klon som heter enbart Faserip som gratis pdf. Den påstår sig fixa vissa obalanser i originalet. Någon som testat? Bra? Dålig?

Och ICONS finns visst i en äldre och en nyare version. Någon som vet om det är någon större skillnad?

God45

#PrayersForBahakan
luddwig;n247750 said:
Jag hittade en klon som heter enbart Faserip som gratis pdf. Den påstår sig fixa vissa obalanser i originalet. Någon som testat? Bra? Dålig?

Och ICONS finns visst i en äldre och en nyare version. Någon som vet om det är någon större skillnad?
Retroclonen är inget vidare :(

Du vill ha den nya ICONS, mycket lättare att använda. Men mest samma

Paal

Imaginär fantast
Jag började sätta mig in i Icons häromdagen och gillar verkligen det på pappret än så länge. Jag har erfarenhet av M&M sedan tidigare men vill ha något smidigare. Icons har lagom med regler för mig inte tungt men inte för lättviktigt heller. Det tycks även försöka få in större frihet och flyt med hjälp av lite FATE-tekniker om jag förstått det rätt, vilket känns passande för ett superhjältespel. Karaktärsskapande fungerar både med total slump och med point-buy vilket ju är trevligt. Ska läsa in mig mer men det verkar som sagt lovande, hade varit väldigt intressant att provspela det.

Och alla verkar väldigt överens om att Assembled edition är överlägsen första utgåvan.

luddwig

Lawful evil
Jag plockade hem Faserip gratis från drivethru men tappade lusten att läsa sedan God45 gett det tummen ner. Nya ICONS står högt på min "kolla upp"-lista, och ännu lite högre nu efter din recension Paal. Dock har jag annat rollspelande att ta itu med först (se tråden om fantasy-fällor) så superhjältarna får vänta, men kanske till hösten...