Verkar cool!Inga särskilda avgränsningar? Då hoppar jag in och säger att jag gillade Seventy-nine short essays on design av Michael Bierut.
Kollar upp dem!Frans G Bengtsson och Peter Englund har skrivit några lysande vardera. Mycket historia. Lysande stilister bägge två, svenska språket blir inte vackrare än i de här herrarnas prosa.
(Notera att FGB var rasse [men varken nazist eller antisemit], själv är jag beredd att läsa honom ändå).
Kolla FGBs wikipediasida! Flera av hans essäsamlingar är så bra så de har egna wikipediasidor, du hittar länkar till dem på hans huvudsida.Kollar upp dem!
Jorge Luis Borges - Biblioteket i BabelFinns det några bra essäsamlingar som någon kan tipsa om? Både sådana på svenska och engelska är av intresse.
Tänjer på det bra mycket mindre än Borges noveller i alla fall. Finns fler renodlade essäer av honom i exempelvis Collected Non-Fictions eller lämpliga delar av den senaste svenska utgåvan av valda texter, Borges I–III. Tänkte också tipsa om Sjöberg, även om jag tycker att han kanske är bättre i det lite längre formatet (Flugfällan mfl).Tänjer kanske något på frågan, men boken "ge upp idag, i morgon kan det vara för sent" av Fredrik Sjöberg beskrivs av förlaget som "en mosaik av miniessäer", och jag tyckte väldigt mycket om den när jag lyssnade på den (inläst av författaren själv).
Mysigt det låter. Lite av en svensk Carl Sagan?Jag är väldigt förtjust i Peter Nilssons essäer om astronomi, naturvetenskap, djup tid och människans plats i kosmos - Stjärnvägar, Rymdljus, Solvindar, mfl.
Ja men typ, det kan man absolut säga. Sense of wonder inför verkligheten.Mysigt det låter. Lite av en svensk Carl Sagan?
Sense of wonder inför verkligheten är ett stadie jag alltid vill sträva mot. Supertips, ska läsa!Ja men typ, det kan man absolut säga. Sense of wonder inför verkligheten.