Tips på god whisky

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Rök och torv är väl mer högländer än hav. Stora delar av högländerna är ju öar, så jag förstår associationerna, men känner att Laphroig mm har mer att göra med att gå upp på berget och hugga torv (även om berget ligger på Islay) än att sticka ut från hamnen och fiska.
Associationen handlar nog för mig om att jag inte klättrat upp på några berg och huggit torv.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Du har inte levt.
GENERAL: Leon, what's best in life?
LEON: To cleave your peat, see them driven before you upon the mountain, and to hear the lamentations of their women!

Leon

Leo carcion
GENERAL: Leon, what's best in life?
LEON: To cleave your peat, see them driven before you upon the mountain, and to hear the lamentations of their women!
Alltså, Conan är ju ett irländskt namn så han borde väl se ut såhär:

149-050-71995964.jpg

Nu vill jag läsa en tolkning av the Tower of the Elephant av Seamus Heaney.

Med ett tempererat glas redbreast i handen förstås.

Leon

Leo carcion
Conan the Peatmaster: Curse of the black cask
It was a gloomy land that seemed to hold
All winds and clouds and drams that shun the sun,
With bare bottles rattling in the lonesome winds,
And the dark woodcasks brooding over all,
Not even lightened by the rare dim swig
Which made squat drunkards out of men; they called it
Cimmeria, land of Whiskey and Poitín.

zo0ok

Rollspelsamatör
Rök och torv är väl mer högländer än hav. Stora delar av högländerna är ju öar, så jag förstår associationerna, men känner att Laphroig mm har mer att göra med att gå upp på berget och hugga torv (även om berget ligger på Islay) än att sticka ut från hamnen och fiska.
Fast Laphroig ligger på Islay, precis vid havet, och torven kommer från precis bakom destilleriet, inte direkt höglänt.

Det där är liksom atlanten. Och här är deras eget torvfält, bild från deras egen hemsida.

Leon

Leo carcion
Fast Laphroig ligger på Islay, precis vid havet, och torven kommer från precis bakom destilleriet, inte direkt höglänt.

Det där är liksom atlanten. Och här är deras eget torvfält, bild från deras egen hemsida.

Jag är medveten om att högländernas öar ligger i havet ;) Hebriderna är högländernas kulturella kärna!

Men har de en gammal sillhamn, som Wick. Eller en central fiskehamn som Oban? Nope!

Last edited:

JohanL

Champion
När vi pratar whisky är det här en efterrätt jag kan rekommendera. Görs bäst med en mildare whisky, och inte rökig (skulle gissa att det är ett användningsområde för irländsk).