Nekromanti Tips på historiska romaner

solvebring

Superhero
Jag ska läsa en sommarkurs i historiska romaner. Jag är dock inte så väldans hemma på det planet. Jag är mer en fictiontyp. Jag är dock väldigt intresserad av att lära mig mer om detta.

Som stöd, utöver kurslitteraturen, rekommenderas det att man bör läsa en del historiska romaner.

Tips?
(Inga strängt sammanhangande sviter/serier helst)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Du läste väl deckare senast va? Då kan du ju passa på att göra övergången med en bok om deckarmunken Cadfael som Edith Pargeter skriver om under pesudonymen Ellis Peters. »Ett lik för mycket« är trevlig och berör den politiska oron i England under det år den utspelar sig (1100-tal om jag minns rätt).

En käck gammal klassiker som går att köpa på varenda loppis i hela Sverige är »Skälmarnas furste« av Samuel Shellabarger. Första scenen är hos en lutmakare, och det borgar ju för en god bok! Tyvärr bygger lutmakaren en teorb, vilket han nog är lite väl tidigt ute med sett till årtalet den utspelar sig. Men men! Trevliga äventyr i renässansens Norditalien, med släkten Borgia inblandad dessutom.

Mogger

Hipsteranka
Jag läste Imperium av Robert Harris förra sommaren och gillade den skarpt. Välresearchad, välskriven och spännande. Det är väl allt som krävs för en lyckad historisk roman? :gremsmile:

Om du inte har läst Arn-serien (som visserligen är en serie) kan du ge dig på dem. Jag tyckte att de var både lättlästa och stämningsfulla.

Lite tynngre och coolare är Blodets Meridian av Cormac McCarthy, men det är ju egentligen fiction, fast under en riktig epok.

Om du vill lämna fictonspåret helt så är det inte fel att kika på Steven Ambrose böcker om amerikas (krigs)historia. Band of Brothers, TV-serien, baserar sig på en av dessa böcker, med samma namn.

Jag tror att de flesta nördar uppskattar de flesta av de här. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Conn Iggulden får väl anses vara något av stapelvara i genren. Jag hann inte mer än börja Roms portar under en semester för ett antal år sedan, men jag gillade vad jag läste.

James Clavell har skrivit ett antal böcker som löst hänger samman. Jag har läst Shōgun, Tai-Pan och Noble House. De är alla bra var för sig, men Tai-Pan är nog bäst.

På hemmaplan finns ju Per-Anders Fogelström med stadsserien. Första boken, Mina drömmars stad, är riktigt bra. De andra har jag inte läst.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Möller said:
James Clavell har skrivit ett antal böcker som löst hänger samman. Jag har läst Shōgun, Tai-Pan och Noble House. De är alla bra var för sig, men Tai-Pan är nog bäst.
Shōgun är bra och gillar du asiatisk historia skulle jag rekommendera Taikon och Musashi, vilket är en historiskt mer korrekt återgivning av vad Shōgun är tänkt att handla om.

Arfert

Facit
P.O. Enquist: Livläkarens Besök

Steve Sem-Sandberg: De fattiga i Lódz

Johnathan Littell: De välpvilliga

..jävligt bra, helt enkelt.

peta

Warrior
Några lite tyngre böcker

Umbero Eco (alltid undehållande): Rosens namn och Baudolino
Eyvind Johnson: Hans nådes tid (en riktig släktsåpa)
Sen bör man väl någon gång läsa Utvandrar serien ( har själv inte gjort det) men en kurs i historiska romaner verkar som ett bra tillfälle.

Dick Harrison har ju skrivit några skönlitterära böcker också om man vill ha en bok av en historieprofessor. Sen får man ju inte glömma Röde orm också (finns ju som seriealbum också).

Major Boothroyd

Veteran
Moby Dick av Hermann Melville
och
I Hjärtat av havet (Den tragiska berättelsen om valfånstfartyget Essex)av Nathaniel Philbrick.
Den sanna historien bakom Moby Dick

Utspelas på 1820-talet.

Call me Ishmael.

solvebring

Superhero
Om folk orkar får de gärna peta in vilken tid omnämnda romaner utspelar sig kring. Glömde säga det, sorry! Borde ha hojtat om det.

Så de som orkar ändra inlägg är jag evigt tacksam mot.
Det blir ett helvete att avgöra vad jag vill kika på annars - då jag måste googla alla de böcker jag inte hört om förut.

Cyberhest

Konträr kverulant
Liksom Peta skulle jag vilja slå ett slag för nobelpristagaren Eyvind Johnson.

De två böcker jag läst av honom är Strändernas svall och Drömmar om rosor och eld. Båda är fantastiska läsupplevelser, skrivna av en av sin tids främsta svenska författare.

Strändernas svall utspelar sig efter det trojanska krigets slut, Drömmar om rosor och eld utspelar sig i häxprocessernas franska sextonhundratal.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Du läste väl deckare senast va? Då kan du ju passa på att göra övergången med en bok om deckarmunken Cadfael som Edith Pargeter skriver om under pesudonymen Ellis Peters. »Ett lik för mycket« är trevlig och berör den politiska oron i England under det år den utspelar sig.

En käck gammal klassiker som går att köpa på varenda loppis i hela Sverige är »Skälmarnas furste« av Samuel Shellabarger. Första scenen är hos en lutmakare, och det borgar ju för en god bok! Tyvärr bygger lutmakaren en teorb, vilket han nog är lite väl tidigt ute med sett till årtalet den utspelar sig. Men men! Trevliga äventyr i renässansens Norditalien, med släkten Borgia inblandad dessutom.
Låter förträffligt. Speciellt deckarmunken känns tilltalande - vilket coolt koncept!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade tänkt tipsa om Hornblowerböckerna, men de är en serie, och den första boken är inge vidare, det tar sig längre fram.

Så det får bli http://en.wikipedia.org/wiki/Ellis_K._Meacham s böcker om Percival Merewether. De finns i svensk översättning också, Storm över Ostindien heter den första boken, som kan läsas med godbehållning som den är. Gillar du den finns det två uppföljare.

--

Annars slår jag gärna ett slag för ShoGun som redan nämnts, även om den inte är vidare historiskt korrekt är det en bra bok.

solvebring

Superhero
Måns said:
Om du inte har läst Arn-serien (som visserligen är en serie) kan du ge dig på dem. Jag tyckte att de var både lättlästa och stämningsfulla.
Okej, vet att jag försökt en gång. Det var längesedan nu, men jag vet att jag gav upp för att jag tyckte Guillous språk var bland det tråkigaste jag varit med om. Jag har för mig att rytmen kändes styv som fan... Vet inte hur jag uppfattar dem idag dock - borde kanske syna dem igen. Om inte annat för att jag tror att en bok i kurslitteraturen behandlade just Arn-serien.

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
Möller said:
Shōgun är bra och gillar du asiatisk historia skulle jag rekommendera Taikon och Musashi, vilket är en historiskt mer korrekt återgivning av vad Shōgun är tänkt att handla om.
Har läst Sagan Om Klanen Otori - iaf tre eller fyra av de fem böckerna. Längesedan nu. De var skitbra. Är de böcker du nämner ungefär som dem?

solvebring

Superhero
Arfert said:
P.O. Enquist: Livläkarens Besök

Steve Sem-Sandberg: De fattiga i Lódz

Johnathan Littell: De välpvilliga

..jävligt bra, helt enkelt.
Ja, det är ju klassiker man hört titlarna på. Jag har dock inte läst dem. Lódz känns dock väldigt lockande.

solvebring

Superhero
peta said:
Några lite tyngre böcker

Umbero Eco (alltid undehållande): Rosens namn och Baudolino
Eyvind Johnson: Hans nådes tid (en riktig släktsåpa)
Sen bör man väl någon gång läsa Utvandrar serien ( har själv inte gjort det) men en kurs i historiska romaner verkar som ett bra tillfälle.

Dick Harrison har ju skrivit några skönlitterära böcker också om man vill ha en bok av en historieprofessor. Sen får man ju inte glömma Röde orm också (finns ju som seriealbum också).
Kunde kanske vara något... Ps till Rosens namn ingår nämligen i min kurslitteratur. =)