Major Boothroyd
Veteran
Re: Problematik - välja tidsera
Ett boktips.
Vid Avgrunden av Gitta Sereny
om Franz Stangl kommendant Treblinka.
Ett boktips.
Åh, den hade jag inte hört talas om tidigare.Major Boothroyd said:Ett boktips.
Bra bok! Men inte en roman, fast man kan ju läsa den i alla fall.solvebring said:Åh, den hade jag inte hört talas om tidigare.Major Boothroyd said:Ett boktips.
Tackar för tipset!
Jo precis. Det är kanske inte det bästa för kursen, fast jag personligen gillar dokumentära böcker mer.Arfert said:Bra bok! Men inte en roman, fast man kan ju läsa den i alla fall.solvebring said:Åh, den hade jag inte hört talas om tidigare.Major Boothroyd said:Ett boktips.
Tackar för tipset!
Jag har inte läst ut hela boken än men helt klart att han hela tiden är kluven. Först och främst tror man att man ska få läsa om världens mest hjärntvättade, sadistiska monster. Höss verkar (ja, jag vet ju inte om allt är sanning) dock vara allt utom det. Allt han säger visar på att han faktiskt plågades av det han utförde och han visar ständigt sympati. Ändå berättar han sakligt om allting han gjort, utfört och gett ordet om. Han förnekar ingenting han gjort, ändå visar han trots sin rättframhet känslor för det han gjort.Arfert said:Kluven?
Jag håller med. Det är väl just det som gör honom kluven, att han innerst inne vet att det är fel men inte vågar göra annat.Arfert said:Jag uppfattade honom som en moraliskt svag människa, beredd att göra vad som helst för att någon annan (nazistledningen) sa åt honom att utföra det. Den typiska "jag lydde bara order"-personen. Och jävligt feg.
Åh, najs. Verkar vara en bra bok det med. Såg någon dokumentär, det är längesedan nu, om just de tyska stridsvagnsförbanden. Har för mig att stridsvagnslivet var förjordat grymt.wilper said:Usch vilket elände du läser om.
Min favoritskildring av epoken är http://www.amazon.com/Panzer-Commander-Memoirs-Colonel-Hans/dp/0440208025 , även den skriven av en tysk officer.
Prova Alldeles vanliga män (tror jag den heter) -- samma ämne. Om hur en polisbataljon från Hamburg, många med vänstarsympatier, förvandlas till mördarmaskiner. Vem som helst kan bli mördare.solvebring said:Åh, najs. Verkar vara en bra bok det med. Såg någon dokumentär, det är längesedan nu, om just de tyska stridsvagnsförbanden. Har för mig att stridsvagnslivet var förjordat grymt.wilper said:Usch vilket elände du läser om.
Min favoritskildring av epoken är http://www.amazon.com/Panzer-Commander-Memoirs-Colonel-Hans/dp/0440208025 , även den skriven av en tysk officer.
Förövrigt så tja, det är ett intressant elände som ställer stora frågor. Höss bok är dock inte ens en fjärdedel så eländig som Sonderkommando. När jag läste den mådde jag bokstavligen väldigt, väldigt dåligt. Ändå är det så ofattbart och intressant att man inte kan undgå att fortsätta läsa.
Tackar. Ännu ett tips. =) Fan, snart får jag skriva ned en lista med alla böcker jag borde läsa i framtiden.Arfert said:Prova Alldeles vanliga män (tror jag den heter) -- samma ämne. Om hur en polisbataljon från Hamburg, många med vänstarsympatier, förvandlas till mördarmaskiner. Vem som helst kan bli mördare.solvebring said:Åh, najs. Verkar vara en bra bok det med. Såg någon dokumentär, det är längesedan nu, om just de tyska stridsvagnsförbanden. Har för mig att stridsvagnslivet var förjordat grymt.wilper said:Usch vilket elände du läser om.
Förövrigt så tja, det är ett intressant elände som ställer stora frågor. Höss bok är dock inte ens en fjärdedel så eländig som Sonderkommando. När jag läste den mådde jag bokstavligen väldigt, väldigt dåligt. Ändå är det så ofattbart och intressant att man inte kan undgå att fortsätta läsa.
Det jobbiga svaret är nog att de flesta skulle fega ur. Endast ett fåtal skulle våga säga nej. Även om det inte innebar bestraffingar (vilket det faktiskt inte gjorde i nazityskland, utom på slutet).solvebring said:Det är dock en bra bok. Den är intressant, inte minst pga det som vi nu diskuterar - hur man uppfattar Höss och hans psyke.
Samtidigt kan man ställa sig frågan: Skulle jag vara lika feg - hade jag gjort detsamma?
Jag tror dessvärre du har rätt. Om inte annat pekar all forskning på området just på det.Arfert said:Det jobbiga svaret är nog att de flesta skulle fega ur. Endast ett fåtal skulle våga säga nej. Även om det inte innebar bestraffingar (vilket det faktiskt inte gjorde i nazityskland, utom på slutet).solvebring said:Det är dock en bra bok. Den är intressant, inte minst pga det som vi nu diskuterar - hur man uppfattar Höss och hans psyke.
Samtidigt kan man ställa sig frågan: Skulle jag vara lika feg - hade jag gjort detsamma?
Reporter vid Röda armén.Major Boothroyd said:Båda av och om Vasily Grossman reporter Röda Armen under Andra Världskriget.
Grossman var hårdare än så.solvebring said:Reporter vid Röda armén.Major Boothroyd said:Båda av och om Vasily Grossman reporter Röda Armen under Andra Världskriget.
Dötufft. =)