Nekromanti Tips på ickefantasy-MMO's?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, MMO-driften har tatt lite tag om mig igen och jag ger mig ut i djungeln. Den här gången tänkte jag försöka checka vilka icke-fantasy-mmo's det finns - framförallt nutida-skräck, men i viss mån även sci-fi.

Nutid känner jag till City of Heroes/villains (superhjältande) och... that's about it. Det skulle väl komma ett som använde Conanmotorn, men jag tycker inte jag sett nåt mer om det.

Jag har testat EVE och kommit fram till att det inte alls är det minsta för mig. Gamla Earth and Beyond är dött, även om en piratservermjukvara kommer allt närmare fulländning. Jag har spelat Star Wars Galaxies, som tilltalade mig men... mjäh. Gillade inte riktigt kontrollerna. Jag har testat The Matrix Online, med liknande resultat. Jag testade nyss Shin Megami Tensei: IMAGINE, som trots att jag verkligen, verkligen ville spela det föll på framförallt brist på waypoints för uppdrag (yes I'm picky).

Allså; jag vill testa så många sci-fi och nutida mmo's jag kan, för att se om något av dem duger något till.

Åh, en sak: Tipsa inte om Project Entropia. Jag hatar hela konceptet, hela företagsidén.

Wilmer

Hero
Darkfall

Jag vet att du hatar det. Vill bara passa på att jag spelade betan ett par veckor och det var helt underbart även om spelet har en hel del barnsjukdomar. För att kort beskriva ett av många äventyr så sprang jag och en kompis nakna bortsett från våra yxor, pilbågar och läderhuvor genom ödemarken i jakt på RUS CORPs stad, hittade en snubbe från den klanen som simmade runt i en sjö och sköt magi på ett monster. Vi anföll honom underifrån i vattnet, tyvärr var loot i vattnet buggat så vi kunde inte ta hans grejer. Sedan sprang vi en låång väg och hittade en syrasjö. I mitten låg en stad ägd av några spelare (uppenbarligen tyskar att dömma av klannamnet). Vi smög runt i staden som nu innehöll en drygt dussin tyska mörkeralver (kan posta en screenshot, det är extremt tillfredställande att smyga i Darkfall) och hittade deras sågverk där vi mördade en av dem, snodde hans ved, spurtade till deras bank och bankade veden. Sedan sprang vi in i ett hus de byggt och ockuperade. Eftersom vi var samspelta och uppenbarligen farliga valde de att belägra huset och försöka skjuta in pilar och shit. Till slut tröttnade vi och försökte fly men deras bågskyttar tog ner oss så pass mycket att vi inte skulle klarat av att simma genom syran när vi väl nådde skydd. Någon minuts katt och råttalek bland lite ruiner sedan lyckas de hugga huvudet av min polare och jag gör ett /wave emote och hoppar ner i syran.

krank

Re: Darkfall

Wilmer said:
Vill bara passa på att jag spelade betan ett par veckor och det var helt underbart även om spelet har en hel del barnsjukdomar.
Öh, alltså, jag hatar inte fantasy-MMO's... Har spelat WoW (privatserver), Lineage II (också privatserver) och Guild Wars och en hel del annat. Däremot tänkte jag att [i[]den här tråden[/i] skulle handla om icke-fantasy-mmo's.

krank

Kan förresten nämna att jag även spelat Anarchy Online. Trevligt litet spel, men interfacet är ju inte alltid så användarvänligt direkt, och jag kom aldrig förbi nybörjarområdet (eftersom jag envisades med att göra ALLT där innan jag stack vidare). Sen har jag hört att det inte ska vara så mycket quests-och-story utan mer frihet-att-bygga-själv, vilket jag inte är så intresserad av.

Wilmer

Hero

Nej men jag vet att du hatar Darkfall sedan tidigare, iallafall konceptet som går ut på spelarfrihet och spelaransvar :gremwink:

Kort sagt: det är ett actionspel, vad Age of Conan borde varit. Dessutom är det tusen gånger så mycket Conan som Age of Conan någonsin var eftersom man tar folks grejer när man dödat dem och att strider om städer och resurser är meningsfulla.

Det finns adrenalinkickar endast sandlådespel med tydlig risk/rewardmekanik (ex. ha mer armor så vinner du oftare striderna men när du förlorar blir det dyrare + att du blir en måltavla och syns bättre eftersom den glänser i solen). Jag och en polare skulle loota en kista som han hittat en nyckel till, kistan är högst upp i ett torn. Min polare ramlar av hissen så jag hinner upp ensam och ser hur en mörkeralv står och lootar den så jag börjar slåss med henne. Efter en utdragen närstridsduell kommer min kompis upp och då flyr hon och kastar sig ut för tornet (jävla beta, fallskadan är i stort sett avstängd för att underlätta utforskandet under den) och det är för långt bort för att pilar ska vara meningsfulla så vi hoppar efter som jagar henne länge (hon simmar i floden mest under ytan eftersom magier inte går igenom vattenytan) och till slut tappar vi bort henne. Vi smyger runt i skogen (solen gick ned) och ser en skepnad krypa i buskarna så vi smyger upp på var sin sida om den. Det är Supreme General of någon jävla klan som vi kanske var i krig med så vi hoppade på honom. Han lägger benen på ryggen och när jag jagar honom förbi ett träd ser jag mörkeralven sitta där och kura, fast jag skjuter ihjäl snubben istället eftersom han var skadad. Vi lootar jordgubbarna han harvestat samt hans rätt crappiga armor och beger oss hemåt. Min polare säger att han måste gå AFK ett tag och jag säger åt honom att gömma sig först men han reagerar inte så vi står som två julgranar (plåtrustningar båda två) på toppen av en kulle. Tio sekunder senare rider fyra mörkeralver förbi tio meter bakom honom. Jävlar vad jobbigt om de sett oss. Alltså, sandlådespel för the fucking win, skulle kunna prata sådana här grejer hela dagen och jag spelade i en och en halv vecka kanske. Tyvärr kommer jag aldrig hinna med spelet när mina studier börjar på allvar men förhoppningsvis konkar de inte så att någon gjort en klon av det om 5,5 år.

krank

Wilmer said:
Kort sagt: det är ett actionspel, vad Age of Conan borde varit.
Det är också ett fantasyspel, alltså nåt jag uttalat sagt att jag inte ville ha tips på i den här tråden. Sluta kapa min tråd! =)

Anitropius

Veteran
Tänkte direkt på IMAGINE när jag såg tråd titeln... om jag ska vara riktigt ärlig tror jag att det inte finns några tillräkligt "stora" icke-fantasy spel på marknaden som har de kvalitéer som du söker...

CCP ska ju i allafall börja producera World of Darkness Online nu i Mars, om ryktena stämmer. =)

chrull

Stockholm Kartell
Second Life? :gremlaugh:

Annars så kommer ju Jumpgate Evolution i juni.

krank

chrull said:
Annars så kommer ju Jumpgate Evolution i juni.
Det såg intressant ut, utom att de babblar om PvP (som för mig är det tråkigaste som finns) och inte nämner nåt om story eller så. Men tack för tipset!