Nekromanti Tips på Itto Ogami, typ

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag är helt analfabet när det gäller manga /anime japaniansk serier osv. Men i min ljuva ungdom så köpte jag alla fina nummer av Samurai den svenska serieblaskan där bla Lone Wolf and Cub fanns med. Nu blev jag sugen på att titta på min televisionsapparat något liknande. Anime bör det då heta va? Finns det någon bra samuraj tv-serie som påminner om nått liknande? Om man kisar lite med ögonen så ska det gärna upplevas lite historiskt korrekt.

God45

#PrayersForBahakan
Samurai Champloo! Se Samurai Champloo nu!

God45

#PrayersForBahakan
Engelska dubbningen suger, SUGER!, så se serien på japanska. Men här är första fighten från avsnitt 1:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Eftersom nån alltid måste komma med ett tips som är nåt heeelt annat än det som efterfrågas tänkte jag bara passa på att säga att jag tyckte det var rätt gött att titta på Lone Wolf and Cub-filmerna från 70-talet.

Jag antar att det måste finnas lite mer historisk samurajanime också, men jag misstänker att det det är enklare att hitta sånt om man letar efter manga (Lone Wolf and Cub, Samurai Executioner, osv.).

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
God45;n133100 said:
Samurai Champloo! Se Samurai Champloo nu!
Tack ska absolut kollas in men jag tycker att det verkar vara lite för mycket humor och fräsig musik för riktigt min smak. Men hur som, tack

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
DeBracy;n133109 said:
Eftersom nån alltid måste komma med ett tips som är nåt heeelt annat än det som efterfrågas tänkte jag bara passa på att säga att jag tyckte det var rätt gött att titta på Lone Wolf and Cub-filmerna[/URL] från 70-talet.

Jag antar att det måste finnas lite mer historisk samurajanime också, men jag misstänker att det det är enklare att hitta sånt om man letar efter manga (Lone Wolf and Cub, Samurai Executioner, osv.).
Jotack dom är fina, tror jag nog har sett de flesta. Men kanske det är lämpligt att glo in en igen.

Ymir

Liten kantbaron
Samurajmangan Blade of the Immortal är ett av de bästa, om inte det bästa, litterära verk jag någonsin läst. Den är ofattbart vältecknad, oändligt medryckande, på samma gång häftig och actionfylld och introspektiv och filosofisk, med otroliga plot twists och fantastiska karaktärer. Den utspelar sig i ett (anmärkningsvärt historiskt korrekt skildrat) 1700-talets Tokyo, och handlar om en konflikt mellan svärdsskolor som den odödliga samurajen Manji dras in i när han tar på sig att vara livvakt åt en ung flicka som är arvinge till en av skolorna. Plotten utvecklas snart till något mycket mer än så, och blir en meditation över liv och död, modernisering mot tradition, förpliktelse mot frihet, styrka mot rätt - och får dessutom ett värdigt och bra (och vemodigt) avslut. Det är till på köpet en av de mer genusmässigt intressanta (i positiv bemärkelse) av alla manga out there. Det finns en anime baserad på den, och den hittar du här, men den är en extremt blek kopia av förlagan, så jag rekommenderar storligen att du istället läser mangan (tex här). Du kommer inte att ångra dig. Det finns kanske inget som haft ett sådant inflytande på mig som spelledare som dramaturgin i Blade of the Immortal har.