Nekromanti Tips på Kampanjrollspel

Möller

Hubert Hortlax
Okej, termen i rubriken är kanske inte helt rätt.

Grejen är att jag sitter och funderar på en kampanj bunden till sin egen spelvärld, eller tvärt om om ni så vill. Konceptet kanske kallas för metaplot, vad vet jag? Nu kallar jag det kampanjrollspel.

Efter som jag inte är så bevandrad i ämnet vill jag gärna ha lite tips på sådana bra kampanjrollspel som jag kan införskaffa.

Genesis

Ni dés ni maître
Vad för typ av rollspel gillar du? Liksom, Polaris och Gemini har båda en tydlig metaplott, men de är extremt olika som spel. Kan du ge exempel på ett eller två spel som du tycker är bra?

Möller

Hubert Hortlax
Genesis said:
Vad för typ av rollspel gillar du? Liksom, Polaris och Gemini har båda en tydlig metaplott, men de är extremt olika som spel. Kan du ge exempel på ett eller två spel som du tycker är bra?
Tja, det är lite knepigt. Jag har spelat två publicerade rollspel. DoDT och CoC - The king in yellow-kampanjen. Men jag har ju ofta krank som spelledare, så jag är lite dragen åt det hållet av naturliga skäl.

Olika Regelmotorer och settingar bryr jag mig inte om (här), utan jag vill mer se hur man skriver en värld, en kampanj (och möjligtvis en regelmotor) i samma produkt(er).

Jarl

Hero
moller said:
Olika Regelmotorer och settingar bryr jag mig inte om (här), utan jag vill mer se hur man skriver en värld, en kampanj (och möjligtvis en regelmotor) i samma produkt(er).
Antagligen inte alls det du är ute efter, men Burning Empires är ju extremt kampanjigt, med kampanjregler som sätter tidsbegränsning för kampanjen och där man kan vinna eller förlora mot spelledaren. Kan knappt tänka mig något mer kampanjanistiskt spel :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Burning Empires är ganska intressant faktiskt. Minns att Fenix-recensionen var rätt positiv.

Annars är Tysta stadens hjältar ganska intressant, varför har ingen nämnt det?

Botulf

Hero
moller said:
Burning Empires är ganska intressant faktiskt. Minns att Fenix-recensionen var rätt positiv.

Annars är Tysta stadens hjältar ganska intressant, varför har ingen nämnt det?
Tja det har ju inte släppts än så det större antalet har väl inte fått tillfälle till att pröva det. Men efter att ha testspelat en gång så verkar det mycket lovande. Metaploten är jag dock inte allt för bevandrad i utom små fragment. Men det verkar luta åt att det iaf kommer finnas en betydande metaplot.

Andy

Vila i frid
Efter som jag inte är så bevandrad i ämnet vill jag gärna ha lite tips på sådana bra kampanjrollspel som jag kan införskaffa.
Gemini är en favvo men det finns inget skrivet äventyr som kopplar till metaplotten, det han aldrig ges ut antar jag?

Sedan finns ju Orpheus, som är ett World of Darkness spel som helt och hållet är ett äventyr. Det finns 4 eller 5 kapitel i äventyret sen är hela rollspelet färdigspelat. Jag har tyvärr inte fått tillfälle att spela det men jag har två SLs som ständigt pratar sig varma om det.

Det var dom jag kunde komma på just nu.

Arfert

Facit
HJK said:
Jag tycker A song of Ice and Fire verkar coolt.

Ett modernt Pendragon kanske?
Ja det tror jag också på... (innehåller saker som jag ska förtydliga i nästa edition av Saga)... A song of Ice and Fire verkar helt klart vara ett spel gjort för kampanjspelande...