Halvtand
Warrior
Hejsan. Här har jag enfråga som bättre vetande rollspelsnördar kan klia sig skalliga över.
Jag har en kampanj att starta upp (tekniskt sett är den redan startad, men vi är väldigt tidigt i utvecklingen och har fått in en ny spelare). Vi spelar Star Wars och använder oss för närvarande av fate core med vissa modifikationer och har strukturerat upp regler för rymdstrider, the force och annat som behövs för att få till rätt känsla. Ett äventyr är spelat.
Problemet?
SL (jag) satte upp spelet med fate i åtanke för att ge spelarna frihet i karaktärer, men också för att kunna göra t.ex. the force till ett mjukt magisystem och kunna hantera lightsabers på ett sätt som gör grundmaterialet rättvisa utan 56 sidor specialregler.
Spelare 1 älskar fate
Spelare 2 hatar hur öppet fate är, känner brist på struktur och föredrar kraftigt mer klassiska system såsom eon och DnD.
Spelare 3 (new guy) står på gränsen, har aldrig faktiskt spelat fate, men gillar mer klassiska system som S2.
Frågan och därmed diskussionen har kommit upp om varför vi använder fate, och diskussionen om hur vi skulle kunna göra för att föra systemet närmare de klassiska i utförande har öppnats, men stängts ner igen när vi insåg att det nog blir fruktansvärt att konvertera ett system som är speciellt designat för öppet, narrativt spel till ett siffertungt klassiskt sådant.
Som SL är jag öppen för att byta system, men är inte helt villig att ge upp de fördelar som fate ger. Frågan jag ställer till världen är då om det finns ett bra mellansystem? Något som ger mer struktur är fate, men som inte kräver rigida regler för allt som händer. Ett öppet magisystem, ett sätt att förklara hur lightsabers kan förstöra nästan allt och rimligt överskådliga rymdstrider är något jag definitivt vill ha.
Tips? Tankar?
Jag har en kampanj att starta upp (tekniskt sett är den redan startad, men vi är väldigt tidigt i utvecklingen och har fått in en ny spelare). Vi spelar Star Wars och använder oss för närvarande av fate core med vissa modifikationer och har strukturerat upp regler för rymdstrider, the force och annat som behövs för att få till rätt känsla. Ett äventyr är spelat.
Problemet?
SL (jag) satte upp spelet med fate i åtanke för att ge spelarna frihet i karaktärer, men också för att kunna göra t.ex. the force till ett mjukt magisystem och kunna hantera lightsabers på ett sätt som gör grundmaterialet rättvisa utan 56 sidor specialregler.
Spelare 1 älskar fate
Spelare 2 hatar hur öppet fate är, känner brist på struktur och föredrar kraftigt mer klassiska system såsom eon och DnD.
Spelare 3 (new guy) står på gränsen, har aldrig faktiskt spelat fate, men gillar mer klassiska system som S2.
Frågan och därmed diskussionen har kommit upp om varför vi använder fate, och diskussionen om hur vi skulle kunna göra för att föra systemet närmare de klassiska i utförande har öppnats, men stängts ner igen när vi insåg att det nog blir fruktansvärt att konvertera ett system som är speciellt designat för öppet, narrativt spel till ett siffertungt klassiskt sådant.
Som SL är jag öppen för att byta system, men är inte helt villig att ge upp de fördelar som fate ger. Frågan jag ställer till världen är då om det finns ett bra mellansystem? Något som ger mer struktur är fate, men som inte kräver rigida regler för allt som händer. Ett öppet magisystem, ett sätt att förklara hur lightsabers kan förstöra nästan allt och rimligt överskådliga rymdstrider är något jag definitivt vill ha.
Tips? Tankar?