Ond bråd död
Swashbuckler
Som titeln. Gärna spel som ändå går att spela längre kampanjer i och som har ett smidigt regelsystem utan att bli friformigt.
Jag kan bara prata för mig själv, men jag har roligare om det inte är förberett. Jag vill vara medskapare av berättelsen. Jag vill skapa den tillsammans med mina vänner. Jag vill inte skapa den i förväg och sedan låta mina vänner spela igenom den, och jag vill inte att någon annan skall göra det, heller. Om spelledaren har planer på vad som skall hända så blir mina egna bidrag marginaliserade. Jag kan göra vad jag vill, så länge jag håller mig inom hans/hennes ramar. Det gäller såkallade fisktanksäventyr också, där händelserna inte är bestämda, men en massa bakgrundsmaterial är det.Särskilt om man pratar kampanjer så blir det väl roligare om de är förberedda?
Nä.Eller visst pratar vi spelledarlösa spel osv, så kanske det är svårt att förbreda så mycket men även då borde väl upplevelsen blir bättre om man lagt ner lite tid innan?
Generellt är det nog ett medvetet val av skaparen, eftersom modet är så inom indiespelen. Dock så är det nog lättare att göra ett förberedelselöst spel om man nischar det, eftersom man kan lägga en hel del av förberedelserna i spelet direkt.Lite väl ofta verkar den här typen av spel vara begränsade till nån väldigt begränsad nisch, exempelvis skolflickor. Är det en naturlig följd av systemen eller är det ett medvetet val av skaparen?
Hur menar du då?ii) Spelet/världen är extremt lämpad för "fisktanksspel"
Det här ser jag snarare som en nackdel, för om du improviserar och inte vill sitta och bläddra i böcker så fort någon gör något så kommer du att behöva hitta på själv. Och då finns risken att det skär sig med det etablerade materialet.iii) Det finns så mycket utgivet bakgrundsmaterial att man inte behöver hitta på speciellt mycket själv
I Eon? Nu kanske de har ändrat det i de senare utgåvorna, men behöver man inte en hel massa värden, som skicklighet, stridsvana, vapenskada, rustningsabs, skadetålighet ... ? Jag tycker att ett värde är lagom för en namnlös motståndare, och kanske två eller tre för viktigare. Eon är jobbigt att hitta på värden till.iv) Det går snabbt att höfta fram speldata som t.ex. värden på SLPer etc. (Hänger säkert ihop med i)
Det är väl ganska praktiskt om man vill minska på förberedelserna? Spelskaparen har redan bestämt vad spelet ska handla om, och allt man behöver göra som spelare och spelledare är att fylla i detaljerna.Lite väl ofta verkar den här typen av spel vara begränsade till nån väldigt begränsad nisch, exempelvis skolflickor. Är det en naturlig följd av systemen eller är det ett medvetet val av skaparen?