Re: Jag kör t.ex. Eon
EDIT: Förresten, i både Oskrivna blad och InSpectres så har spelledarpersoner inga värden alls. Där snackar vi lätt att höfta!
Jag finner det högst sannolikt, förutsatt att det spel de spelat är ett spel designat för förberedda scenarion (som till exempel Eon och DitV) och det spel de inte spelat är ett spel designat för förberedelselöst spel (som till exempel Oskrivna blad eller InSpectres). Den stora skillnaden är att spel designat för förberedelselöst spel har ett regelverk som behandlar vad som skall hända, medan ett spel som inte är det inte har några sådana regler. Dessutom så utgår ofta förberedelselösa spel ifrån att spelarna tillsammans jobbar fram vad som händer, medan traditionella spel utgår ifrån att allt ansvar ligger på spelledarens axlar. I InSpectres skulle du inte behöva oroa dig för att kunna "baila dig ut", eftersom det inte bara är ditt ansvar, utan även spelarnas. I Oskrivna blad skulle du definitivt inte behöva det, eftersom det inte finns någon spelledare. Det finns alltid någon som har en bra idé om vad som skall hända, och om denne någon inte är du, så har du problem i Eon och DitV, men inte i InSpectres eller Oskrivna blad.Jag finner det dock osannolikt (för de allra flesta) att ett spel man inte spelat är ett bättre förberedelselöst alternativ än något man har stor vana på.
EDIT: Förresten, i både Oskrivna blad och InSpectres så har spelledarpersoner inga värden alls. Där snackar vi lätt att höfta!