Nekromanti Tips på rollspel som inte behöver förberedelser?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Jag kör t.ex. Eon

Jag finner det dock osannolikt (för de allra flesta) att ett spel man inte spelat är ett bättre förberedelselöst alternativ än något man har stor vana på.
Jag finner det högst sannolikt, förutsatt att det spel de spelat är ett spel designat för förberedda scenarion (som till exempel Eon och DitV) och det spel de inte spelat är ett spel designat för förberedelselöst spel (som till exempel Oskrivna blad eller InSpectres). Den stora skillnaden är att spel designat för förberedelselöst spel har ett regelverk som behandlar vad som skall hända, medan ett spel som inte är det inte har några sådana regler. Dessutom så utgår ofta förberedelselösa spel ifrån att spelarna tillsammans jobbar fram vad som händer, medan traditionella spel utgår ifrån att allt ansvar ligger på spelledarens axlar. I InSpectres skulle du inte behöva oroa dig för att kunna "baila dig ut", eftersom det inte bara är ditt ansvar, utan även spelarnas. I Oskrivna blad skulle du definitivt inte behöva det, eftersom det inte finns någon spelledare. Det finns alltid någon som har en bra idé om vad som skall hända, och om denne någon inte är du, så har du problem i Eon och DitV, men inte i InSpectres eller Oskrivna blad.

EDIT: Förresten, i både Oskrivna blad och InSpectres så har spelledarpersoner inga värden alls. Där snackar vi lätt att höfta!

Olle Linge

Snigel
Va?

Det verkar som att du säger "Om jag vill spela med lite förberedelser spelar jag Eon, för där har jag redan gjort alla förberedelser!". Det må vara sant, men det är väl knappast till någon hjälp i den här tråden? Eller missförstår jag dig?

Krille

Super Moderator
Noir

Nu kommer Marco bli blöt i byxorna, men jag vill rekommendera Noir.

Inte så mycket på värld eller spelsystem, utan på grund av att det är det enda svenska rollspel idag som ger en metod att skapa äventyr med ett minimum av förberedelser.

Ska jag vara helt ärlig har jag inte spelat Noir alls. Däremot använde jag metoden som beskrivs i Noir för att snabbt skapa ett äventyr till Coriolis, som jag fick några få kvällar på mig att lära mig.

<ul type="square">[*]Metoden bygger på att du tar rollpersonerna, tittar på dem, och letar upp flaggor, dvs saker som spelarna genom rollpersonens värden och bakgrund signalerar att de vill att äventyren ska handla om.
[*]Givet flaggorna sätter du rollpersonerna i relationer till sin omgivning, dels till alla spelledarpersoner de nämner, dels till spelledarpersoner som kommer indirekt och bara antyds, och dels till de andra rollpersonerna. På så sätt kartlägger du konflikter som du kan använda.
[*]Slutligen skapar du bomber, dvs val som spelar roll. En bra bomb är ett val som inte är givet (det ska alltså inte vara ett val mellan ett bra och ett dåligt alternativ, utan mellan två bra, eller ännu hellre mellan två dåliga). Valet ska ha konsekvenser. Även att inte välja ska ge konsekvenser. Och slutligen ska du faktiskt inte ha någon aning om vilket val som väljs.[/list]

Marco kan säkert beskriva det utförligare och Noir beskriver det mycket utförligare.

...rollspelet Noir? Hur det funkar? Det har jag ingen aning om. Jag har skummat boken och inte riktigt hittat något som tar tag i mig. Det är för misogynt och för rörigt upplagt. Så jag har aldrig brytt mig om att lära mig spelet och än mindre spela det.

Krille

Super Moderator
Re: Rollspel utan förberedelser

Lite väl ofta verkar den här typen av spel vara begränsade till nån väldigt begränsad nisch, exempelvis skolflickor. Är det en naturlig följd av systemen eller är det ett medvetet val av skaparen?
Jag skulle vilja säga att egentligen är exempelvis begränsningen till skolflickor i Panty Explosion till för att snabbt pussla ihop rollpersonerna till en spelgrupp. Det vill säga, det har inte så mycket med äventyren att göra, eftersom de är ungefär lika varierade som Call of Cthulhu-äventyr. Skillnaden är att här finns en avgränsning av vad man kan spela, så man behöver inte komma på långa omständiga förklaringar på hur arkeologen, dilettanten, journalisten och maffiaglidaren känner varandra och skulle få för sig att utreda hemska kulter ihop. Den har man i spelet: rollpersonerna går i klass 3C så det är klart de känner varandra.

...fast skulle jag säga det så skulle jag nog ljuga. Det är mest en praktisk bieffekt av att Jake Richmond gillar att teckna japanska skolflickor.

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Den stora skillnaden är att spel designat för förberedelselöst spel har ett regelverk som behandlar vad som skall hända, medan ett spel som inte är det inte har några sådana regler.

[/ QUOTE ]

Just det och därför måste du lägga ner tid och energi på att lära dig dessa regler. Är de dessutom (för dig) "konstiga" och/eller nyskapande måste du lägga ner tid och arbete med att bli "bekväm" med dem.

[ QUOTE ]
Dessutom så utgår ofta förberedelselösa spel ifrån att spelarna tillsammans jobbar fram vad som händer, medan traditionella spel utgår ifrån att allt ansvar ligger på spelledarens axlar. I InSpectres skulle du inte behöva oroa dig för att kunna "baila dig ut", eftersom det inte bara är ditt ansvar, utan även spelarnas. I Oskrivna blad skulle du definitivt inte behöva det, eftersom det inte finns någon spelledare.

[/ QUOTE ]

Alltså behovet av att kunna ta hjälp av regler och speldata som inspiration (eller som en "snuttefilt" om man så vill) då kreativiteten kör fast är inte (för mig) begränsad till då jag är spelledare. Hur ofta har man inte kört fast som spelare och febrilt börjat leta bland sina förmågor eller utrustningsdetaljer eller liknande på karaktärsbladet för att se vad som kan göras.

Sedan undrar jag varifrån den här idén om att traditionella spel lägger allt ansvar på spelledaren kommer? Läser man "vad är rollspel" och sådana texter i spel så brukar det knappast vara så det beskrivs och jag känner till väldigt få spelgrupper som spelar så. Däremot ligger det ett annat och möjligtvis större ansvar på spelledaren men det är ju en annan sak.

[ QUOTE ]
Det finns alltid någon som har en bra idé om vad som skall hända, och om denne någon inte är du, så har du problem i Eon och DitV, men inte i InSpectres eller Oskrivna blad.

[/ QUOTE ]

Kan inte svara för DitV då jag bara har det och alldrig spelat det men jag vet ytterst sällan vad som ska hända i förväg när jag kör Eon som SL och det brukar nästan alldrig vara ett problem. När inte jag kan hantera det så backar reglerna upp mig och ger mig nytt bränsle.

/Bjorn

Bjorn

Hero
Re: Va?

Ja jag kom väl alldrig till poängen.

Den är dock ungefär som du skriver, vill du spela ett spel utan förberedelser så spela ett spel där "alla" förberedelser har gjorts. (Du behöver inte nödvändigtvis ha gjort dom själv.)

Den andra poängen är att frågan är omöjlig att på ett vettigt sett besvara för någon annan om man inte får mer info om vederbörandes förkunskaper och tidigare speldiet.

/Bjorn

Bjorn

Hero
Re: Va?

Ska väl tilläggas att anledningen att jag överhuvud taget svarade var att jag faktiskt själv varit tvungen att ställa mig frågan nyligen och att Eon var svaret för mig.

Det var nämligen så att det i vår spelgrupp kom fram att den senaste tiden en av våra (andra) SL fått spelleda väldigt mycket och att han var sugen på att vara spelare mer och att min/mina kampanjer jag kört visserligen kvalitetsmässigt funkade jättebra men att de pga att de krävde för mycket förberedelser blev av alldeles för sällan.

Så jag satte mig ner och försökte tänka igenom en mängd olika saker jag kunde tänka mig att köra med "maximal lathet" och kom då fram till att ett Eon-koncept var det absolut enklaste för mig...

/Bjorn

Genesis

Ni dés ni maître

Just det och därför måste du lägga ner tid och energi på att lära dig dessa regler. Är de dessutom (för dig) "konstiga" och/eller nyskapande måste du lägga ner tid och arbete med att bli "bekväm" med dem.
Alltså, visst, skall du spela NU så är det ju idiotiskt att välja ett spel du inte kan. Men då vore det ju dumt att fråga forumet om tips på spel, också, eller hur? Jag tolkade det som att ond bråd död var ute efter ett spel som han kunde använda i framtiden utan att behöva förbereda en massa inför varje spelmöte.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Noir

Ska jag vara helt ärlig har jag inte spelat Noir alls. Däremot använde jag metoden som beskrivs i Noir för att snabbt skapa ett äventyr till Coriolis, som jag fick några få kvällar på mig att lära mig.
Eftersom du använt metoden till Coriolis, så tycks den ju uppenbart vara system-ospecifik. Och då är det väl inte så mycket Noir som spel som är förberedelselöst, utan bara en viss metod som man kan läsa om i Noir-boken?

Vilket tycks stödja min tes om att förberedelselöst handlar mer om metod än om system.

/Kalle

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag tolkade det som att ond bråd död var ute efter ett spel som han kunde använda i framtiden utan att behöva förbereda en massa inför varje spelmöte.
Jag har funderat lite på det här.

Det finns nämligen olika sorters spelförberedelser.

Dels har vi den allmänna förberedelsen - att läsa in sig på världen och reglerna - och sedan har vi den specifika förberedelsen - äventyret/kampanjen/SLP:er/etc.

Jag vågar nog säga att de flesta spel har ganska mycket allmän förberedelse - men lägger man bara ner den tiden så kan man ju, i vilket spel som helst, i princip skita i den specifika förberedelsen. Kan man världen tillräckligt bra kan man köra helt utan förberedelser inför "varje spelmöte", så att säga.

Är jag begriplig?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Är det här ett vanligt probem?

Tja, för mig är det helt enastående. Jag behöver inte ta tid från mitt redan stressade liv för att sitta och pyssla med böckerna. Jag behöver inte ens veta vilka spelare som kommer att dyka upp. När alla som nu tänkte komma är på plats så bestämmer vi vad som skall spelas och så är vi igång. Och hittils har vi alltid hunnit klart samma kväll som vi började, så det finns inget behov av att samla exakt samma konstellation av spelare igen för att kunna fortsätta.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag vågar nog säga att de flesta spel har ganska mycket allmän förberedelse - men lägger man bara ner den tiden så kan man ju, i vilket spel som helst, i princip skita i den specifika förberedelsen. Kan man världen tillräckligt bra kan man köra helt utan förberedelser inför "varje spelmöte", så att säga
Nja, vissa spel har ju ganska litet allmän förberedelse. Eon har en djävla massa, både i form av regler att lära sig och spelväldsinfo (och även i rollpersonsgenerering). InSpectres spelvärldseskrivning är i princip "Som vår värld, fast med en massa spöken, vampyrer och demoner", och spelsystemet får i princip plats på en A4. Berättelser från Staden (som jag inte tror att någon nämnt ännu. Det funkar, men inte för kampanjspel) har i princip en stämningstext som spelvärldsbeskrivning, och ingen rollpersonsgenerering alls. De förberedelser som görs gör man tillsammans i början av spelmötet.

Men visst kan man improvisera i vilket system som helst. Vissa spel är dock byggda med det i åtanke, och andra inte.

Bjorn

Hero
Ja!

[ QUOTE ]
Jag har funderat lite på det här.

Det finns nämligen olika sorters spelförberedelser.

Dels har vi den allmänna förberedelsen - att läsa in sig på världen och reglerna - och sedan har vi den specifika förberedelsen - äventyret/kampanjen/SLP:er/etc.

Jag vågar nog säga att de flesta spel har ganska mycket allmän förberedelse - men lägger man bara ner den tiden så kan man ju, i vilket spel som helst, i princip skita i den specifika förberedelsen. Kan man världen tillräckligt bra kan man köra helt utan förberedelser inför "varje spelmöte", så att säga.

Är jag begriplig?

[/ QUOTE ]

Det är nästan precis så jag tänker, dessutom skulle jag vilja påstå att det i viss mån finns ett omvänt proportionellt förhållande mellan hur mycket allmän förberedelse det finns möjlighet att göra och hur mycket specifik förberedelse man känner behov av. Så är det i alla fall för mig.

Finns det (vare sig jag gjort den själv eller i färdigt material) väldigt mycket bakgrundsinfo och regler så faller ofta äventyret/SLPer/kampanjen etc ut tämligen automatiskt. Ju mindre sådant det finns desto mer pressad och ansträngd känner jag mig att hitta på sådana specifika detaljer i de omedelbara förberedelserna till spelet och även under faktiskt spel.

Man eller i varje fall jag hamnar mycket lättare i ett tillstånd som jag lite luddigt skulle vilja kalla "hitta på kramp" (jmfr skrivkramp) ju mindre bakgrundsmaterial, regler och speldata det finns att luta sig mot.

/Bjorn

Bjorn

Hero
System-modulär

[ QUOTE ]
Eftersom du använt metoden till Coriolis, så tycks den ju uppenbart vara system-ospecifik. Och då är det väl inte så mycket Noir som spel som är förberedelselöst, utan bara en viss metod som man kan läsa om i Noir-boken?

[/ QUOTE ]

Är inte en bättre formulering att påstå att det är ett delsystem eller en mekanik som kan användas till alla eller i varje fall flera system och därmed är system-modulär?

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Re: System-modulär

Är inte en bättre formulering att påstå att det är ett delsystem eller en mekanik som kan användas till alla eller i varje fall flera system och därmed är system-modulär?
Nej.

Ety det inte är ett delsystem och inte en mekanik, utan en arbetsmetod.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jag kör t.ex. Eon [OT}

Alltså, visst, skall du spela NU så är det ju idiotiskt att välja ett spel du inte kan. Men då vore det ju dumt att fråga forumet om tips på spel, också, eller hur? Jag tolkade det som att ond bråd död var ute efter ett spel som han kunde använda i framtiden utan att behöva förbereda en massa inför varje spelmöte.
Fast, jag tror att ni två (tre med krank) missförstår varandra lite. Björns poäng är "...nämligen att vad som är mest förberedelselöst eller kanske snarare vad som kräver minst förberedelser beror minst lika mycket på DIG som på spelet."

Det hänger också mycket med vad Dnalor säger att förberedelselösa spel mer är en spelledarteknik (eller arbetsmetod) än faktiskt system. InSpectres flyttar ju över en stor del av "spelledarbördan"på spelarna. Som spelledare kan man ju sitta där och lalla och slänga fram lite olika saker, som det är upp till spelarna att lösa. Fast det är ju inget som man endast kan tillämpa i InSpectres, utan i alla rollspel.

Jag håller med Bjorns poäng (samt Dnalors) . Vill jag improvisera fram ett scenario i ett (traditionellt) spel så blir det något fantasyaktigt, antagligen DoD. Det har jag spelat i flera år och jag kan stereotyperna i den världen (fast då blir det väl som det blir). Sedan har väl inte det så mycket med trådstarten att göra, utan det är en reflektion från Bjorns sida. Haka inte upp dig på att han rekommenderade Eon.

/Han som tycker det är synd att hans spelgrupp inte vill spela Oskrivna BLad

Ond bråd död

Swashbuckler
Det jag menade. och OT

Det jag var ute efter, även om jag uttryckte mig lite luddigt, var spel som är gjorda med tanke att de ska vara förberedelselösa.

Bjorn har en poäng i att man har en klar fördel att spela spel man redan kan, och jag vet med mig att jag behöver en klart begränsad spelvärld för att inte få "skaparkramp".

Särskilt tydligt har jag upplevt hur svårt det är att ta till sig ett nytt rollspel nu när jag skaffat Burning Empires. Spelet är upplagt på ett helt annorlunda sätt än vad jag är van vid. Vilket får mig att fundera på hur svårtillgänglig rollspelshobbyn måste vara för nybörjare, iom att de kommersiella rollspel som kommer är tegelstenar. Det var lättare att komma in via gamla DoD.

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Tips på rollspel som inte behöver förberedelse

Det kan vara bra att tänka på. När jag tänker efter så är mitt sätt att förbereda väldigt ostrukturerat. Jag utgår från vart spelarna var sist och slänger ihop nåt som passar platsen snarare än vad vi vill spela.

kefka

Hero
Re: Det jag menade. och OT

Vilket får mig att fundera på hur svårtillgänglig rollspelshobbyn måste vara för nybörjare, iom att de kommersiella rollspel som kommer är tegelstenar
Du har nog rätt att de stora kommersiella rollspel inte är sà lätttillgängliga för nybörjare. De spel som jag tror är enklast att komma in i (Saga?) är kanske inte de som fàr mest exponering och som ny i hobbyn blir det nog kanske sà att en nybörjare bara köper det största och kändaste spelet. Sen tror jag iofs att de är fà som börjar med rollspel utan att ha blivit introducerade av nàgon annan spelare. Men jag skulle gärna vilja veta hur stor del av den svenska rollspels produktionen som säljs över nätet och hur stor del som säljs i affär, i affär har man ju alltid möjligheten att prata med en försäljare.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Jag kör t.ex. Eon [OT]

Det hänger också mycket med vad Dnalor säger att förberedelselösa spel mer är en spelledarteknik (eller arbetsmetod) än faktiskt system. InSpectres flyttar ju över en stor del av "spelledarbördan"på spelarna. Som spelledare kan man ju sitta där och lalla och slänga fram lite olika saker, som det är upp till spelarna att lösa. Fast det är ju inget som man endast kan tillämpa i InSpectres, utan i alla rollspel.
Visst, men du kan tillämpa InSpectres skadesystem i alla rollspel, också. Det betyder inte att det inte är en regel. InSpectres säger att om den högsta tärningen i slaget är en fyra, så får spelaren beskriva det mestadels lyckade utfallet, men måste inkludera en negativ eller humoristisk detalj. Är det en femma så slipper han använda den detaljen, och gruppen tjänar dessutom en Franchise Die. Det tycker jag är en regel, och inte en teknik.

//Genesis skall sluta tjata nu.