Re: Jag kör t.ex. Eon [OT]
Visst, men du kan tillämpa InSpectres skadesystem i alla rollspel, också. Det betyder inte att det inte är en regel. InSpectres säger att om den högsta tärningen i slaget är en fyra, så får spelaren beskriva det mestadels lyckade utfallet, men måste inkludera en negativ eller humoristisk detalj. Är det en femma så slipper han använda den detaljen, och gruppen tjänar dessutom en Franchise Die. Det tycker jag är en regel, och inte en teknik.
Om en spelare slår för Gömma sig och lyckas så får spelaren bestämma att rollpersonen gömmer sig. Tankesättet är rätt likt i alla rollspel. Enda skillnaden är att det är mer detaljbetonat i traditionella system. Normalt så brukar spelledare dessutom ta och beskriva var rollpersonen gömmer sig, medan jag låter spelaren få hitta på var denna gömmer sig. Misslyckas slaget så hittar inte personen ett gömställe. Redan där har vi en spelledarstil i och med hur man tillämpar regeln, vilket InSpectres har smidigt bakat in i sina regler.
Fast det var inte det jag menade. Det var mer principen att spelledaren slänger fram ett problem som spelarna får lösa på vilket sätt de vill (se citat längst ner). Just
det kan man tillämpa i alla rollspel. Jag brukar ha den strukturen i alla mina (Feng Shui-)scenarion. Om jag har ett scenario där spelarna ska ta sig in i ett hus, så hittar inte jag på fem olika vägar in. Istället väntar jag med detta och ser hur spelarna löser problemet som jag ställer upp för dem. Min erfarenhet säger mig nämligen att de hittar på ett sjätte sätt.
Fast det här borde vi ta i en ny tråd.
Det är ett intressant ämne.
/
Han som har bloggat om det här, men kan inte länka då RPGLab ligger nere
Citat, förra inlägget: "Som spelledare kan man ju sitta där och lalla och slänga fram lite olika saker, som det är upp till spelarna att lösa. Fast det är ju inget som man endast kan tillämpa i InSpectres, utan i alla rollspel."