Nekromanti Tips på rollspel som inte behöver förberedelser?

Johan K

Gammal & dryg
Re: Är det här ett vanligt probem?

Well, problemet med mig är just tiden att förbereda sig. Ibland så hade jag önska att jag bar kunde skuffa undan allt anant här i livet & göra en kampanj i min takt. Tyvärr så går ju inte det...
Så oavsett om jag spealr EON eller nått annat spel,så ä tiden min ovän när det gäller förberedelser.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jag kör t.ex. Eon [OT]

Visst, men du kan tillämpa InSpectres skadesystem i alla rollspel, också. Det betyder inte att det inte är en regel. InSpectres säger att om den högsta tärningen i slaget är en fyra, så får spelaren beskriva det mestadels lyckade utfallet, men måste inkludera en negativ eller humoristisk detalj. Är det en femma så slipper han använda den detaljen, och gruppen tjänar dessutom en Franchise Die. Det tycker jag är en regel, och inte en teknik.
Om en spelare slår för Gömma sig och lyckas så får spelaren bestämma att rollpersonen gömmer sig. Tankesättet är rätt likt i alla rollspel. Enda skillnaden är att det är mer detaljbetonat i traditionella system. Normalt så brukar spelledare dessutom ta och beskriva var rollpersonen gömmer sig, medan jag låter spelaren få hitta på var denna gömmer sig. Misslyckas slaget så hittar inte personen ett gömställe. Redan där har vi en spelledarstil i och med hur man tillämpar regeln, vilket InSpectres har smidigt bakat in i sina regler.

Fast det var inte det jag menade. Det var mer principen att spelledaren slänger fram ett problem som spelarna får lösa på vilket sätt de vill (se citat längst ner). Just det kan man tillämpa i alla rollspel. Jag brukar ha den strukturen i alla mina (Feng Shui-)scenarion. Om jag har ett scenario där spelarna ska ta sig in i ett hus, så hittar inte jag på fem olika vägar in. Istället väntar jag med detta och ser hur spelarna löser problemet som jag ställer upp för dem. Min erfarenhet säger mig nämligen att de hittar på ett sjätte sätt.

Fast det här borde vi ta i en ny tråd. :gremsmile: Det är ett intressant ämne.

/Han som har bloggat om det här, men kan inte länka då RPGLab ligger nere

Citat, förra inlägget: "Som spelledare kan man ju sitta där och lalla och slänga fram lite olika saker, som det är upp till spelarna att lösa. Fast det är ju inget som man endast kan tillämpa i InSpectres, utan i alla rollspel."

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Det jag menade. och OT

Vilket får mig att fundera på hur svårtillgänglig rollspelshobbyn måste vara för nybörjare, iom att de kommersiella rollspel som kommer är tegelstenar. Det var lättare att komma in via gamla DoD.
Bortom: Lögnens slöja är på 112 sidor och inte särskilt tungt att komma in i.

Tanken med att göra ett mindre rollspel var just för det som du pekar på. Många av rollspelen som kommer är tjocka och kan vara svåra att ta åt sig för en nybörjare (i vissa fall rent skrämmande). Så jag valde i skapande just att prioritera "lättåtkomligheten".

Resultatet? Det kom ut i december och utnämndes som 2007 års bästa rollspel-utmärkelse av Fenixs läsare (okej, nu hade det visserligen en liten fanbas innan, men jag vill tro att det spelar in).

Nightowl

Champion
Re: Rollspel utan förberedelser

Sedan beror det också på att många skapare av independentspel är intresserade av att skapa regler för att hantera en viss bestämd miljö eller en viss specifik situation...
...och ofta en sådan situation som inte är så vanlig i de rollspel som...
hanterar allting lite halvdant (men ändå uppenbarligen förutsätter att det rollpersonerna kommer göra mest är att penetrera spelledarpersonernas hud med metallföremål).
Liksom, i Panty Explosion finns ett exempel på hur man mobbar folk som ett exempel på hantera reglerna. Nog för att man slåss också i spelet, men det är en mycket mer sällsynt konflikt (strid i det här spelet tenderar att vara av samma typ som när en amerikansk cheerleader "slåss" mot Jason).

Erik

Arfert

Facit
Re: Det jag menade. och OT

Just nu tror jag att det är Saga och Bortom som är enklast att komma in i, av de böcker man kan köpa på de flesta butiker som säljer rollspel i Sverige... båda har korta och enkla regler... Att Saga sen är "tjockare" än Bortom beror på att det finns en längre världsbeskrivning i boken... men den är inte heller den speciellt svår att greppa. Fast textmängden är inte så stor, sidorna är ju mindre .