Nekromanti Tips på sällskapsspel

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hoj, har 350 spänn att bränna på något och det var länge sedan jag köpte ett sällskapsspel. Vet dock inte vilket jag ska välja och tänkte därför be er om råd.

Det jag är ute efter är ett spel som kräver både tur och skicklighet. Det ska vara relativt flytande så att man inte behöver sitta och vänta superlänge på sin tur och det ska inte ta särskilt lång tid att spela en omgång eller finnas möjlighet att slå ut spelare. Alla spelare ska vara med till spelet är slut med andra ord. Det ska dessutom vara ganska allmängiltigt så att man kan locka många att vara med utan att folk direkt säger "jag tittar hellre på".

Ett favoritspel är Carcassonne och ett annat Labyrinth och Ticket to ride är rätt skoj.

Spel jag har funderat på är Bluff och Spank the monkey (samt Carcassonne-expansioner).

Någon som har bra tips?

Bjorn

Hero
[ QUOTE ]
Spel jag har funderat på är Bluff och Spank the monkey (samt Carcassonne-expansioner).

[/ QUOTE ]

Spank the Monkey tycker jag är ett höjdarspel. Det är snabbt, det har humor och även om det vid första anblicken kan tas för ett rent turspel av "Beer & Pretzels" typ så tycker jag att det är ganska så "deceptivt taktiskt".

/Bjorn

Foggmock

Myrmidon
Jag håller inte med, men om han köper det har han ju råd att köpa expansionen också, och den har jag inte testat. :gremgrin:

claes

Swordsman
Condottiere är ett roligt spel. Och billigt. Gillar du kortspel borde du ta en titt på Bang! - helt vansinnigt skoj.

Foggmock

Myrmidon
Jag känner mig småborgerlig när du lägger sådana här inlägg Yassman. Igår lade jag en order hos Sfbok (som jag aldrig lade, men jag tänker göra det när jag hittat nått så jag kommer upp på 1500:- ordervärde) på ett brädspel för 700:- jag aldrig testspelat (Tide of Iron) och ett rollspel jag nog aldrig ens kommer läsa (Dark Heresy).

Eftersom jag inte vet vad du redan äger blir det småknepigt att göra bra rekommendationer, men här kommer några som jag hoppas ligger i prisklassen som jag gillar:

Kingdoms
Cults across America
Blokus (fast det har nog redan Snigel)
Arkham Horror (samarbetsspel, ligger dock ca en hundring över men lura nån annan Linköpingsbo att shella ut med pengarna för att de ska få vara med och spela :gremgrin:)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Condottiere är ett roligt spel. Och billigt.
Varför blev jag så sugen på att skaffa det här nu då? Kanske har nåt med min blommande renässansvurm att göra kanske. Dags att shoppa på GothCon kanske...

...jag som inte ens gillar brädspel nåt värst. :gremooo:

Johan K

Gammal & dryg
Well, Carcassonne & Ticket ti Rdie är ju 2 mycket bra & givan spel. Får jag säga.
Ett annat spel som jag vil slå ett slag för är Pentago XL.. Jag menar, fick man inte huvudvärk & ville skrika av frustration av det "vanliga" Pentago, så tycker jagg Pentago XL är minst lika skoj när man är 4 pers & förösker få 5 i rad.. Så köp det får du inte tag i dtta såp Carcassonne elller Ticket to Ride, de är lika gjuta åxå.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag var måttligt imponerad av StM. Men Metro kanske kan vara något? Lika lätt att lära som Carcassonne, men en helt annan spelide.

Flurtis

Hero
Ap smisk rekommenderas varmt. San Juan är ett annat mycket trevligt spel som tar väldigt kort tid att lära sig.

För Gamers "Smiska apan"

För en mysig hemmakväll med icke nördiga personer: San Juan.

//Flurtis

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Lovecraft-spel

Kingdoms
Cults across America
Blokus (fast det har nog redan Snigel)
Arkham Horror (samarbetsspel, ligger dock ca en hundring över men lura nån annan Linköpingsbo att shella ut med pengarna för att de ska få vara med och spela )
Jag har Cults Across America. Har spelat det en gång under kanske tre år som jag haft det, och är fortfarande inte sugen på att spela det igen. Som RISK, fast ... löjligt, på nå't sätt. Och med det mycket frustrerande spräng-ett-kärnkraftverk-kortet som gjorde att ingen vågade bygga ett kärnkraftverk utan att själv sitta på det kortet.

Arkham Horror är dock riktigt bra, så länge man inte är för många. Vi spelade på fem, och det var för många. Kan tänka mig att tre är perfekt, och fyra funkar. Fem blir väldigt segt.

I övrigt är ju Muchkin en klassiker. Och i kortspelsväg har jag haft väldigt lätt att få folk att prova Gloom. Det räcker att säga "Man har kontrollen över en familj och skall få medlemmarna i den att lida så mycket som möjligt, och sedan ha ihjäl dem när de är som olyckligast". Alla tycker att det låter helfestligt. Tyvärr lider spelet (precis som munchkin) av att en viss del av nöjet går ut på roliga kort, så det blir mindre roligt när man spelat det ett par gånger.

Comrade Koba är riktigt enkelt och går snabbt att lära sig. Också ett kortspel. Det är dessutom lagom blandat mellan skicklighet och tur, och det inbegriper en hel del psykologi av typen Wine in Front of Me. Och eftersom det är baserat på historiska personer från stalinist-Ryssland, så blir det snarare roligare att spela ju mer man spelar det (plus att det tar ett tag att lista ut hur man stragegerar).