Twilight Imperium är mitt favoritbrädspel.
Rymdstrategispel som.. Äh, jag låter
DAKRilla förklara.
Ett riktigt bra spel, iallafall alla jag har spelat med har utnämnt det till sitt favoritspel.. Utom min träiga lillasyster, kanske. Och
w176, men hon mjuknade allteftersom.
Djup utan att känslan förloras.
Se bara till att -viktigt tips- göra lappar som man kan hålla koll på Inkomst, Inflytande och Pengakassa med markörer, så går spelet så mycket smidigare. (Eller i värsta fall, använd anteckningspapper istället för pengamarkörer och istället för att räkna om Inkomst och Inflytande varje runda)
Det är rätt svårt att få tag på i Sverige ja, men jag vet tre affärer som har det och som skickar på postorder (en i Stockholm, en i Umeå och en i Linköping)
Sedan kommer
Settlers och
Diplomacy, som bägge är kända klassiker. Settlers är lätt att lära sig, snabbt (ett parti går på en timma, eller mindre) och kul - Du handlar och bygger, typ. Skön känsla för konkurrens.
Diplomacy är det ultimata rygghuggarspelet. Det finns ingen slump, utan allt handlar om att du ska manövrera dina trupper till en position där de vinner över motståndstrupperna, förutse vad motståndaren tar sig till, och mest av allt, diplomati. (Därav namnet.)
Det gäller alltså att bilda pakter med de andra spelarna, prata in sig om samarbete, osv. Själva spelet utgörs av att få folk att lita på dig, eller avgöra om du kan lita på andra. Skitkul.