Nekromanti Tips på spelledarguide

Rake

Veteran
Hejsan.
Tänkte bara tipsa om en spelledarguide som jag hittade, finns både att köpa som bok och gratis pdf på hemsidan. Är av de absolut bästa guiderna jag läst, även om det som alltid är saker man inte håller med om.
Anyway, ta er en titt om ni är intresserade!

http://gamemastering.drupalgardens.com/

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kollade på den. Håller inte med Rake om att det är bland det bästa som finns. Men dock, om man spelar traditionella rollspel fanns det rätt mycket matnyttigt. Den absolute nybörjaren skulle nog bli överväldigad. Men om man har spelat något år finns det mycket att hämta här.

Mr.Walker

Warrior
Angående ämnet så är Dungeon Master guide 2 till dnd 3.5 (eller vad det nu är för siffra) grymt bra. Den handlar inte bara om encounter och items utan faktiskt också om hur man kan strukturera kampanjer, äventyr och annat KONKRET användbart. Nu när jag tänker efter så blev läste jag nog om den i något gammalt fenix nummer.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag vill minnas att jag tyckte att "Storyteller's Guide" till gamla Vampire var en fantastisk instruktion i hur man spelleder, med massor med bra råd. Jag vet inte hur den står upp emot dagens litteratur dock, det var tio år sen jag läste den.

Det norska rollspelet Itras By har ett riktigt bra spelledarkapitel.

Det svenska indiespelet Krutrök & Sägner har också ett väldigt bra spelledarkapitel som riktar sig till absoluta nybörjare.

w176

Förlorad dotter
Jag tycker man ska börja med Play Unsafe. Kort, lättläst och tar upp allt som behövs för att saker ska funka.

Rake

Veteran
Jag märker att jag har en hel del läsning att ta igen, tack för bra tips^^

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag uppmuntrar däremot sådana här initativ. Skitbra att du tipsar oss som inte är grymma spelledare än. :gremsmile: Laddade ner den direkt.

Necross

Swashbuckler
Gamemastery Guide till Pathfinder är riktigt bra, men det gäller alltså traditionella fantasylir, inget annat.

Rickard

Urverk speldesign
Kapitlet "Tips and trick" i Spirit of the Century är nog bland det bästa jag har läst i spelledarväg. 60 sidor som handlar om att spelleda improviserat.

/Han som fortfarande inte fått Play unsafe, som han beställde för snart två månader sedan