Re: En mindre avhandling
Den stora frågeställningen gäller huruvida man vill ha
medeltida musik eller ej. Personligen brukar jag svara 'nej' - sakrala körer fungerar förvisso, men 'verklig' medeltidsmusik är ofta alldeles för dansant och happy happy joy joy för att kunna förmedla annat än regelrätt feststämning, och jag brukar inte uppfatta de flesta fantasyvärldar som särskilt medeltida ändå. Men skulle jag kört en festival i Eon eller velat ha lite genuin musik på gatan i Vampire Dark Ages hade tidsenliga artister som Wisby Waganter, Wolgemut och Wolfenmond helt klart varit ett alternativ. Den italienska 1300-talslåten 'Saltarello' (tolkad bland annat av Dead can Dance, Wolfenmond, Wolgemut och Ophelia's Dream) är mig dock såpass kär att jag inte tvekar att trycka in den i någon fantasy- eller dåtida vampirekampanj, förutsatt att jag dj:ar aktivt och kan anpassa musiken till situationen. Hildegard av Bingens musik är lugn och sakral, och fungerar därför bättre i många sammanhang. Oumbärlig i klostermiljö, åtminstone. Väsen är ett exempel på mer sentida folkmusik, som dock torde gå hem fint i bondefest-sammanhang också i fantasyvärldar, om man klarar vissa anakronismer (instrument som tillkom först senare i historien). Inte så himla påträngande, heller. Sverrir Guðjónssons medeltidsballad-skiva 'Grafskrift' är given om jag någonsin spelleder en medeltidskampanj på Island. Går så klart bra i Viking i allmänhet med.
Traditionellt har Enya varit den mest oumbärliga bakgrundsmusiken när jag spellett, i Eon framförallt. Lugna, sagolikt vackra låtar med ett föga modernt sound och vissa keltiska förtecken har funkat i så gott som alla situationer, och helt enkelt varit perfekt i många spelvärldar. Detsamma gäller Enigma, vars lätt anakronistiska drum'n'bass har bidrag till att skapa oförglömligt stämningsfulla scener, speciellt i en renässanskampanj i Vampire. Efter det, och en specifik scens drömska sken och många tårar, kan jag aldrig sluta älska 'Gravity of Love'. Era är en annan klassiker, om man tål synthar och halvdåliga gitarriff. Den Mortiis du nämner likaså.
Sedan finns en del pseudo-keltisk musik, som tenderar att passa in i det keltiskt-inspirerade Rhung-Alari-området i Eon, om inte annat. Loreena McKennit, Áine Úi Chellaigh, Capercaillie, Clannad, Aoife Ni Fhearraigh, Slainte, med flera. David och Diane Arkenstones 'Enaid' går däremot till det mesta. Enaid-skivan 'Avalon - A Celtic Legend' är heeelt underbar.
Adiemus kan funka till det mesta, men för för min del ofta tanken till stora upptäcktsfärder och havsresor. Något för dramatiska färder ut på de vida haven, kanske? Detsamma gäller ofta Vangelis, för övrigt - kanske för att han gjorde soundtracket till '1492'.
Mike Oldfield har gjort en hel del musik som går hem i fantasymiljöer. Speciellt skivan 'Voyager', men också 'Songs from a distant earth' är värd att lyssna på. Dana Dragomirs 'Fluty romances' är den ultimata mjukporrskivan. Min SLs fel att jag bara kan associera 'Mio, my Mio' med svettiga alver nedbäddade i skinnfällar framför en eldstad i Sunariskogen
Mediaeval Baebes är en tjejgrupp som framför gamla låtar på medeltidsengelska, -franska och -tyska till autentiska instrument. De har kanske för framträdande sång, men jag letar ändå efter ett tillfälle att använda dem...om en kvinnokör sjunger i en medeltidskampanj, kanske. Njutbart är det iallafall. Anúna, med ett mer sakralt sound, är också något åt det hållet.
Mot lite mörkare stämningar återfinns ambient som Raison D'être och neofolk-grupperna Arcana och Dead can Dance, som är helgjutna i tex Gemini och Vampire - Dark Ages. De funkar utmärkt också i Eon, dock, speciellt i lite 'hemskare' scenarion. Dead can Dance har en skiva, 'Aion', som är gjuten i renässansmiljö, medan 'The Serpent's Egg' fungerar rätt bra i Västlanden i Eon. Fin om man vill ha till stämning i den orientaliska fantasymiljön är också Deleriums skiva 'Faces, Forms and Illusions', liksom Wenchs mystiska, orientaliska sound som bokstavligen stinker av drogdimmor.
Vill man söka sig ännu längre österut/västerut och spela i asiatisk miljö är Dadawas tibetanska flum gjutet. George Fentons 'Beyond the Clouds (Pursuing the Sun)' är också en höjdare. Kinesisk folkmusik i allmänhet funkar alltid - den brukar vara av mindre påträngande karaktär än den medeltida europeiska. Om man av någon anledning skulle vilja spela i polartrakter kan Nåid och Hector Zazous 'Songs from Cold Seas' helt klart funka. Några medeltida ballader Sverrir Guðjónssons sjöng in på 'Grafskrift' kan skönjas också i Nåids låtar, faktiskt.
Om man tillhör kategorin som älskar metal i fantasysammanhang så är Therion, med mäktiga körer och en orientalisk touch, helt oumbärliga. Otyg och Vintersorg funkar fint om man tänker ut i nordiskt folkloristiska miljöer och melejja - något för DoD6, kanske? All powermetal borde funka för vissa kategorier av spelare. Blind Guardian har ju en Silmarillion-skiva, 'Nightfall in Middle-Earth', och även om det personligen övergår mitt förstånd hur någon skulle kunna vilja använda den som fantasysoundtrack så inser jag att somliga är lagda åt det hållet. Och den
vore helt kunglig i Playelf, trots allt.
Diverse soundtrack fungerar ju för det mesta, slutligen, även om jag brukar tycka att stämningen i dem varierar alldeles för mycket.
Hoppas jag kunde hjälpa lite iallafall
- Ymir, avslutar utläggningen