Nekromanti Tips på stämningsmusik till medeltida spel

Nimyn

Veteran
Det här känner säkert många av er till, men ett hett tips på bra stämningsmusik till "medeltida"/fantasy rollspel (ja, eller sådana sammanhang över huvud taget) är Mortiis skiva "Crypt of the Wizard". Lämplig i spännande situationer, som "i den mörka skogen" eller "fast i den otäcka labyrinten" eller "aj, tirakerna anfaller".

Johan K

Gammal & dryg
Vad tror du om de här !

Nu var det ju iof et tag sedan som hjag lyssnade på de här grupperna, men ändå..
De jag tänkte på är Garmarna, Hedningarna & Hoven Drooven

Nimyn

Veteran
Vill dessutom ha tips från er

Skulle bli glad över mer tips över musik som passar genren medeltida fantasy.

Troberg

Sinister eater
Nästan vad som helst med Dead Can Dance funkar fint. Macbeth med Laibach bassar bra för mörka skogar och mörka grottor.

Ymir

Liten kantbaron
Re: En mindre avhandling

Den stora frågeställningen gäller huruvida man vill ha medeltida musik eller ej. Personligen brukar jag svara 'nej' - sakrala körer fungerar förvisso, men 'verklig' medeltidsmusik är ofta alldeles för dansant och happy happy joy joy för att kunna förmedla annat än regelrätt feststämning, och jag brukar inte uppfatta de flesta fantasyvärldar som särskilt medeltida ändå. Men skulle jag kört en festival i Eon eller velat ha lite genuin musik på gatan i Vampire Dark Ages hade tidsenliga artister som Wisby Waganter, Wolgemut och Wolfenmond helt klart varit ett alternativ. Den italienska 1300-talslåten 'Saltarello' (tolkad bland annat av Dead can Dance, Wolfenmond, Wolgemut och Ophelia's Dream) är mig dock såpass kär att jag inte tvekar att trycka in den i någon fantasy- eller dåtida vampirekampanj, förutsatt att jag dj:ar aktivt och kan anpassa musiken till situationen. Hildegard av Bingens musik är lugn och sakral, och fungerar därför bättre i många sammanhang. Oumbärlig i klostermiljö, åtminstone. Väsen är ett exempel på mer sentida folkmusik, som dock torde gå hem fint i bondefest-sammanhang också i fantasyvärldar, om man klarar vissa anakronismer (instrument som tillkom först senare i historien). Inte så himla påträngande, heller. Sverrir Guðjónssons medeltidsballad-skiva 'Grafskrift' är given om jag någonsin spelleder en medeltidskampanj på Island. Går så klart bra i Viking i allmänhet med.

Traditionellt har Enya varit den mest oumbärliga bakgrundsmusiken när jag spellett, i Eon framförallt. Lugna, sagolikt vackra låtar med ett föga modernt sound och vissa keltiska förtecken har funkat i så gott som alla situationer, och helt enkelt varit perfekt i många spelvärldar. Detsamma gäller Enigma, vars lätt anakronistiska drum'n'bass har bidrag till att skapa oförglömligt stämningsfulla scener, speciellt i en renässanskampanj i Vampire. Efter det, och en specifik scens drömska sken och många tårar, kan jag aldrig sluta älska 'Gravity of Love'. Era är en annan klassiker, om man tål synthar och halvdåliga gitarriff. Den Mortiis du nämner likaså.

Sedan finns en del pseudo-keltisk musik, som tenderar att passa in i det keltiskt-inspirerade Rhung-Alari-området i Eon, om inte annat. Loreena McKennit, Áine Úi Chellaigh, Capercaillie, Clannad, Aoife Ni Fhearraigh, Slainte, med flera. David och Diane Arkenstones 'Enaid' går däremot till det mesta. Enaid-skivan 'Avalon - A Celtic Legend' är heeelt underbar.

Adiemus kan funka till det mesta, men för för min del ofta tanken till stora upptäcktsfärder och havsresor. Något för dramatiska färder ut på de vida haven, kanske? Detsamma gäller ofta Vangelis, för övrigt - kanske för att han gjorde soundtracket till '1492'.

Mike Oldfield har gjort en hel del musik som går hem i fantasymiljöer. Speciellt skivan 'Voyager', men också 'Songs from a distant earth' är värd att lyssna på. Dana Dragomirs 'Fluty romances' är den ultimata mjukporrskivan. Min SLs fel att jag bara kan associera 'Mio, my Mio' med svettiga alver nedbäddade i skinnfällar framför en eldstad i Sunariskogen :gremwink:

Mediaeval Baebes är en tjejgrupp som framför gamla låtar på medeltidsengelska, -franska och -tyska till autentiska instrument. De har kanske för framträdande sång, men jag letar ändå efter ett tillfälle att använda dem...om en kvinnokör sjunger i en medeltidskampanj, kanske. Njutbart är det iallafall. Anúna, med ett mer sakralt sound, är också något åt det hållet.

Mot lite mörkare stämningar återfinns ambient som Raison D'être och neofolk-grupperna Arcana och Dead can Dance, som är helgjutna i tex Gemini och Vampire - Dark Ages. De funkar utmärkt också i Eon, dock, speciellt i lite 'hemskare' scenarion. Dead can Dance har en skiva, 'Aion', som är gjuten i renässansmiljö, medan 'The Serpent's Egg' fungerar rätt bra i Västlanden i Eon. Fin om man vill ha till stämning i den orientaliska fantasymiljön är också Deleriums skiva 'Faces, Forms and Illusions', liksom Wenchs mystiska, orientaliska sound som bokstavligen stinker av drogdimmor.

Vill man söka sig ännu längre österut/västerut och spela i asiatisk miljö är Dadawas tibetanska flum gjutet. George Fentons 'Beyond the Clouds (Pursuing the Sun)' är också en höjdare. Kinesisk folkmusik i allmänhet funkar alltid - den brukar vara av mindre påträngande karaktär än den medeltida europeiska. Om man av någon anledning skulle vilja spela i polartrakter kan Nåid och Hector Zazous 'Songs from Cold Seas' helt klart funka. Några medeltida ballader Sverrir Guðjónssons sjöng in på 'Grafskrift' kan skönjas också i Nåids låtar, faktiskt.

Om man tillhör kategorin som älskar metal i fantasysammanhang så är Therion, med mäktiga körer och en orientalisk touch, helt oumbärliga. Otyg och Vintersorg funkar fint om man tänker ut i nordiskt folkloristiska miljöer och melejja - något för DoD6, kanske? All powermetal borde funka för vissa kategorier av spelare. Blind Guardian har ju en Silmarillion-skiva, 'Nightfall in Middle-Earth', och även om det personligen övergår mitt förstånd hur någon skulle kunna vilja använda den som fantasysoundtrack så inser jag att somliga är lagda åt det hållet. Och den vore helt kunglig i Playelf, trots allt.

Diverse soundtrack fungerar ju för det mesta, slutligen, även om jag brukar tycka att stämningen i dem varierar alldeles för mycket.

Hoppas jag kunde hjälpa lite iallafall :)

- Ymir, avslutar utläggningen

chrull

Stockholm Kartell
Okej då.

Bästa skivorna jag har för ändamålet är nog Wisby Waganters olika släpp. Finns att köpa på medeltidsmuseét i Stockholm.

Visor och sånger i olika tempo och stämning som definitivt har en medeltida stämning.

Annars funkar Za Frûmi givetvis mer än bra till rätt sorts kampanjer.
Za Frûmi kan vad de gör.

Soundtracks är väl också en lämplig sak att köra, gäller bara att gallra bort lite och ta från olika plattor.

Chris Vrennas musik till American McGee's Alice är ju också svår att vara utan i vissa lägen. Fast flera av låtarna funkar nog bara om man spelar kampanjer som kan beskrivas med termen "Taking tea in wonderland". Och om man då inte ens närmar sig Wonderland så kan det bli jobbigt när musiken tar ett steg längre.

Men sen beror det ju på hur man vill använda musiken. Det finns massor av neutrala låtar som funkar att köra när som helst, praktiskt om man inte vill sitta och byta spår hela tiden. Även om hjälpmedel för sådant är på gång tror jag...

Så länge det inte skär i dina spelares öron och faktiskt fyller någon funktion så funkar det ju.

Och när japanoisen letar sig in på playlisten under ett spelmöte D&D kan det bara gå fel. :gremlaugh:

chrull

Lord Duregar

Warrior
Re: Vad tror du om de här !

Det där no stress skivorna kan ju alltid vara bra och den här lord of the rings skivorna är ju perfekta!

Mask_UBBT

Hero
Mja, jag är ungefär lika allergis emot protesnäsor som jag är emot mina gamla undergorund(ja, jag läser profiler! ph34r!)-stålhättor som bokstavligen sprack och tappade sulorna. :gremwink:

När jag spelar med mina metal-nördar brukar det bli lite allt möjligt. Förut brukade vi köra med alltifrån Blind Guardian till Vader och Bolt Thrower, men senare övergick det till pampiga klassiska stycken, som Camina burana, Stravinsky, diverse filmsoundtrack(kolla FMRDB, den är verkligen värd en titt) och givetvis; internet. Ladda ner vad mp3or du kan, och använd dem i dem utsträckning du kan. man kan ju faktiskt få tag på så gott som allting, nuförtiden...

/Mask - hetsar folk emot storskivföretagen :gremsmile:

Sting

Veteran
Re: Lite sent men väl så orginellt förslag

Jag kommer in sent här men om nu någon ser detta så finn sdet en riktigt bra skiva som jag inte sett någon nämna.
*springer och hämtar skivan*
Så där ja..denna orginella skivas namn är: "A Bobino" av en trio systrar (och de är nog inte födda på samma sida av 1900 som vi) som kallade sig Les Soeurs Goadec. De sjunger gamla medeltida sånger som överlevt i deras hemtrakt bretagne, man kanske borde säga sjöng för den skiva jag har är inspelad 1973 och jag tvivlar på att de sjunger än eller ens lever.

Musiken är...udda...så udda att jag inte kan ge er en bra och rättvisande beskrivning. Antingen så älskar man det eller så är det något av det värsta man hört. Jag tillhör första kategorin men jag skulle inte rekomendera den skivan (den enda av dem jag har, det finns flera men dessa har jag inte hört) till alla och om man ska ha den under spelet så bör man testa den på spelarna först. Om man tycker om musik som tar lite plats (den är inget att ha som skval) men även ger en stark atmosfär av medeltid så är det definitivt något att kolla efter. Den har givits ut på cd och men det var nog ett tag sedan så det kan var svårt att få tag på den men jag tycker ni borde försöka!