Nekromanti Tips på Story Now genrer i modern tid och nära setting?

Harry S

Swordsman
Jag funderar på att spelleda Story Now (ett narrativistiskt spelsystem) i modern tid. Eftersom "skräck är svårt" så tänkte jag att jag skulle testa Story Now i en annan nutidsgenre än skräck. Problemet är bara att jag inte kommer på så många andra genrer i modern tid än skräck, espionage och superhjältar. Är det jag som har letat dåligt eller är det fantasin hos rollspelsskaparna som inte är större än så här?

Sedan tror jag inte att jag är intresserad av ett helt rollspel utan mer en modern setting att spela i som den här som är skapad för genren. Det får gärna vara en setting som håller spelet "nära". Som en relativt isolerad, småskalig plats.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag förstår inte riktigt frågan. Du letar efter ett Story Now-fokuserat spel som utspelar sig i en modern setting?

Sorcerer, kanske? Psychodrame, om du kan franska. It's Complicated, Medan världen går under (beroende på hur man gör omvälvningarna borde det gå att spela i ganska nära framtid, i alla fall). Okult, såklart. Acts of Evil, av Paul Czege, är väl i modern tid. Har inte spelat det. Svart av kval, vit av lust kan ju såklart spelas i modern tid; det är väl typ standardsetting. Om du spelar det kan ju jag supporta via forumet om du har några frågor, också. Plus att det är gratis. :)

Genesis

Ni dés ni maître
Harry S;n129018 said:
Sedan tror jag inte att jag är intresserad av ett helt rollspel utan mer en modern setting att spela i som den här som är skapad för genren. Det får gärna vara en setting som håller spelet "nära". Som en relativt isolerad, småskalig plats.
Eller okej, nu såg jag det här. Men då hänger jag inte riktigt med. Du bor ju i en modern setting? Det är la bara att använda vår vanliga värld?

I min erfarenhet brukar settings mest vara i vägen när man spelar Story Now, i alla fall. Inget av spelen jag tipsade om ovan har en setting, såvitt jag vet.

gustaf s

Warrior
Är inte heller helt med på vad du menar. Men delar av vad story now är är ju just att inte ha en allt för definerad setting, utan låta den ta form genom spelet.

Så modernt... landsbygd, småstad, storstad? arbetsplats, resa, studiet? familj, kompisgäng, kollektiv? Vad som helst. Vad läser du? ser på tv? pratar med folk om?

Även om det inte var specifika soel du ville ha, så är många story now-spel ju knutna till ett specifikt tema och är menade att göra just den grejen. Genesis listade ju ett gäng. Spel, tema, setting, whatever sitter nära ihop.

Harry S

Swordsman
Jag vet vad jag menar men jag vet inte om jag kan förklara det. Jag gör ett försök. Jag söker ett relationschema/relationskarta med spelledarpersoner och en plats att förlägga allting i. Vi planerar att spela med spelledare så att spelledaren spelar birollerna (spelledarpersonerna) och spelarna sina rollpersoner. Storyn skapar vi ihop med "settingen" som utgångspunkt. Men för att slippa skapa relationskarta, platser, frön till äventyr mm från noll så tänkte jag att det kanske redan fanns bra relationskartor för spel i modern tid. Stormhaven som jag länkade till låter som ungefär det jag söker:

The outer cover is a folder containing the two booklets. A bit flimsy, but it does have some good maps (additional to the map booklet) and a cutaway view of Stormhaven Mansion on the inside, along with the Paul Jaquays painting on the front showing an autogyro, looming supernatural creature and mysterious figure at the window to give you some idea of the possibilities in the setting.

More than half of the main booklet concentrates on background material, character descriptions and the location itself. The remainder consists of adventure outlines (one brief, two more detailed and several described in a paragraph or two), options for getting your PCs to Savage Island and character stats for both MSPE and the Hero System, here in its earlier Espionage! version. Most of the material is printed in dark green on light green paper, which could be an issue for some people although the contrast is reasonably good.

When it came out Stormhaven was rather more unusual than it looks today, now that we've had more than a quarter of a century of products it inspired. This is very much a setting pack, concentrating heavily on the possibilities and atmosphere provided by the location and the NPCs involved. The GM is given all sorts of options for adventures, featuring various degrees of mystery, technology and even supernatural involvement. The adventures and adventure suggestions include Dracula, spies, the KGB, a mysterious disease, god summoning and a quest to clear the family name, so there's no shortage of things to do, but for most of these the GM should be prepared to do a bit of work: if you want more linear, step-by-step scenario plottings then you may be disappointed apart from the longer adventure descriptions. Throughout the product you'll find mind evidence of Mike Stackpole's love for the source material, including little in-jokes such as certain character names. It's a deep and rewarding setting if you're happy with the sort of mysterious island, family politics, high-tech espionage and gleefully pulpy action it offers, but it does certainly require that the GM spend time to absorb the details in order to make the most of it. One more example of why Mercenaries, Spies & Private Eyes is such a criminally overlooked game.
http://forum.rpg.net/showthread.php?...8#post12526988

Men jag är så klart nyfiken på om det finns fler och bättre supplement av den här sorten för ett spel som utspelar sig i modern tid?

En annan fråga är vilka typer av genrer kan tänkas utspela sig i modern tid. Jag kommer som sagt bara på skräck, spion/thriller/deckare och superhjältar. Att vi vill spela i modern tid beror mest på att det blir enklare för spelgruppen att improvisera (och slippa läsa in sig på en fiktiv värld) om spelet utspelar sig i en värld som ser ut ungefär som verkligheten.

RasmusL

Champion
Jag tror hur som helst att det är bäst om du försöker spela lite tydligt förklarade och strukturerade spel designade i den här skolan innan du ger dig på att "hitta på" något eget. De frågor du ställer tycker jag skvallrar om att du inte riktigt greppat de delar av konceptet som bäst förstås genom att just spela.

Vill du ha spelledarrollen med så rekommenderar jag att ni kör Lady Blackbird som är en helt klockren introduktion till sättet att tänka, spela och spelleda på. Det är gratis, kräver noll förberedelser, är snyggt presenterat och, tror jag, tillräckligt pedagogiskt för att det ska kunna förstås utan tidigare erfarenhet!

http://www.onesevendesign.com/ladyblackbird/lady_blackbird.pdf

RasmusL

Champion
(Nu låter jag som att jag tycker att jag är någon expert som har stenkoll på allt rörande Story Now men det är jag inte och det är inte så jag menar. Jag har dock gått i samma tankar som du Harry S och jag tror att många av frågetecknen kommer att räta ut sig om du spelar några spel designade för Story Now, helst med folk som spelat sådant en del tidigare)

Genesis

Ni dés ni maître
Det är fullt möjligt att köra Story Now med gott om bakgrundsmaterial och setting. Det är inte det vanligaste sättet här på forumet, dock. Jag och Rasmus och många andra tenderar att spela med väldigt lite bakgrund och ofta bara skapa lite relationsscheman vid bordet. Lägger man ned en timme i spelgruppen har man allt man behöver för att spela. Det finns till exempel på hur man kan göra det i mitt spel Svart av kval, vit av lust. Själva spelet är spelledarlöst, men det går bra att bara använda situationsgenereringen. Man behöver inte ens ha med vampyrer.

Men, det är kanske inte alls vad du är ute efter. Du kanske vill ha mycket bakgrund, prepp, färdiga SLP och gedigen spelvärld. Det går fint, och är inget som nödvändigtvis behöver ställa till med problem för Story Now. Isåfall får vi hoppas att Måns tittar in med lite tips, för det låter lite mer som hans spelstil. Jag kan nog inte vara till så mycket hjälp, för jag föredrar att spela med mer eller mindre noll prepp och bara improvisera.

Harry S

Swordsman
Genesis;n129054 said:
Men, det är kanske inte alls vad du är ute efter. Du kanske vill ha mycket bakgrund, prepp, färdiga SLP och gedigen spelvärld. Det går fint, och är inget som nödvändigtvis behöver ställa till med problem för Story Now. Isåfall får vi hoppas att Måns tittar in med lite tips, för det låter lite mer som hans spelstil. Jag kan nog inte vara till så mycket hjälp, för jag föredrar att spela med mer eller mindre noll prepp och bara improvisera.
Ja det är nog det jag är ute efter just nu. Jag vill ha en intressant relationskarta som vi kan ha som plattform att skapa berättelser på. Det är nog det jag söker. Tror jag.

Jag tycker att det borde ha kommit ut många supplement som Stormhaven?

Genesis

Ni dés ni maître
Harry S;n129114 said:
Ja det är nog det jag är ute efter just nu. Jag vill ha en intressant relationskarta som vi kan ha som plattform att skapa berättelser på. Det är nog det jag söker. Tror jag.

Jag tycker att det borde ha kommit ut många supplement som Stormhaven?
Det skulle jag tippa på att det har. Däremot är de ju såklart inte skrivna för att stödja en Story Now-agenda. Supplement som Stormhaven är ju skrivna för att vara platser att äventyra på, och tenderar att vara fulla av konflikter och äventyr som rollpersonerna kan BLI INBLANDADE i. Det är ju toppen för äventyrande och problemlösande, men om man vill att berättelsen ska handla om rollpersonerna är det ju svårt att utgå ifrån en bakgrund som är "färdig" utan rollpersonerna och sedan knyta in rollpersonerna så att de blir huvudpersonerna i berättelsen. Stormhaven handlar ju inte om rollpersonerna, liksom.

Vilket inte betyder att det inte går. Men det kräver nog en del jobb i spelgruppen.

Mogger

Hipsteranka
Harry, har du kikat på Noir? Eller Svavelvinter? Där har du två spel med tydliga inslag av Story Now och rejäla settings.

Ram

Skev
Harry S;n129035 said:
När jag läser vad du skriver så tycker jag mest att det låter som du är ute efter etableringar? En "grundmiljö" med ett antal fasta punkter som kan men inte behöver ha med karaktärerna att göra?

Det är ett av mina favvosätt att spela på. Väldigt många av mina spelarstyrda sessioner ser ut på precis det sättet. Defininera en plats. Eventuellt begränsa den. Skapa ett antal fundament. Skapa enkla relationer mellan fundamenten. Skapa explicita personer mer eller mindre kopplade till fundamenten. Sätt upp ett status qou, ett kvasistabilt startstate som gäller.

Därefter skapa karaktärerna, deras relationer och deras agendor. De kan vara involverade eller utanför de stora funamentens spel, det har i sig ingen betydelse. Fundamenten används som bakgrund och som källor till bomber eller earthquakes.

(Kort om earthquakes: En bomb som jag ser det är en händelse där alla ageranden, även passivitet, har en konsekvens. En earthquake är en händelse som har såpass stor effekt i sin omgivning så att den märks i väldigt många situationer även om den inte direkt behöver ageras på eller om den inte direkt berör mig. Exempel på bomb: Du sitter på ett torg. Lokal milis tänker avrätta ett barn. Civilbefolkningen tittar bedjande på er. Exempel på Earhtquake: Du arbetar inom polisen. Er högste chef har under lång tid haft en pågående agenda mot knarkhandel och ni har haft fria tyglar i mycket av arbetet. Nu har denne fått en cancerdiagnos och en ny chef har tillsatts.)

Vad gäller story now så handlar det om karakrärerna. Det går utmärkt att spela story now mellan karaktärerna enbart, men det är inte min favoritapproach. Jag gillar när yttre skeenden ställer till det i relationer, när karaktären har problem som slår in i dramat. Det ger mig extra bränsle till brasan.

En modul som skulle kunna passa dig är Jarla till Eon. Jag har för mig (jag kan ha fel, det var jättelänge sedan jag läste den) att den etablerar saker på ett ganska mjukt sätt, att det inte är bara som exploderande äventyrskrokar som allt finns beskrivet.

Harry S

Swordsman
Ram;n129162 said:
När jag läser vad du skriver så tycker jag mest att det låter som du är ute efter etableringar? En "grundmiljö" med ett antal fasta punkter som kan men inte behöver ha med karaktärerna att göra?

Det är ett av mina favvosätt att spela på. Väldigt många av mina spelarstyrda sessioner ser ut på precis det sättet. Defininera en plats. Eventuellt begränsa den. Skapa ett antal fundament. Skapa enkla relationer mellan fundamenten. Skapa explicita personer mer eller mindre kopplade till fundamenten. Sätt upp ett status qou, ett kvasistabilt startstate som gäller.

Därefter skapa karaktärerna, deras relationer och deras agendor. De kan vara involverade eller utanför de stora funamentens spel, det har i sig ingen betydelse. Fundamenten används som bakgrund och som källor till bomber eller earthquakes.

(Kort om earthquakes: En bomb som jag ser det är en händelse där alla ageranden, även passivitet, har en konsekvens. En earthquake är en händelse som har såpass stor effekt i sin omgivning så att den märks i väldigt många situationer även om den inte direkt behöver ageras på eller om den inte direkt berör mig. Exempel på bomb: Du sitter på ett torg. Lokal milis tänker avrätta ett barn. Civilbefolkningen tittar bedjande på er. Exempel på Earhtquake: Du arbetar inom polisen. Er högste chef har under lång tid haft en pågående agenda mot knarkhandel och ni har haft fria tyglar i mycket av arbetet. Nu har denne fått en cancerdiagnos och en ny chef har tillsatts.)
Det är precis det jag är ute efter. Men inte till ett spel som Eon utan till ett rollspel som utspelar sig i modern tid.

Rickard

Urverk speldesign
Här är en text på femton sidor som kanske kan vara intressant. Den går igenom Story Now samt hur man använder Story Now tillsammans med en massiv setting. (Jag har haft den här tråden i huvudet rätt länge, då jag visste att jag läst en text hur man kan använda denna spelstil med setting, innan jag kom på att Ron Edwards själv hade skrivit den.)

http://adept-press.com/wordpress/wp-...dissection.pdf

Jag skulle ha det i åtanke samtidigt som jag använde ett orakel för att generera världselement:

http://random-generator.com/index.ph...dom_Generators

Nu känns det för mig som att en majoritet av rollspelare tycker att nutida icke-magisk miljö är tråkig så det finns en brist på sådana orakel men det är en tanke i alla fall. Vad Ram skriver är ungefär vad jag skulle vilja se i alla typer av världsbeskrivningar istället för de geografi- och historieböcker som trad-rollspel normalt brukar presentera.