Nekromanti Tips på tunnelbanekultur?

Nightowl

Champion
(OK, årets mest mystiska "tipsa mig om..." fråga...)

Jag har en låntagare (jag är bibliotekarie) som ofta kommer hit. Han älskar tunnelbanor. Han har lånat nån barnfilm bara för att de åker tunnelbana i den (var det kanske DVDn med TV-serien Rosa? minns inte). Han lånar böcker om graffiti eftersom graffitimålare arbetar i/med tunnelbanevagnar. Han ville låna nån bok om knarkande ungdomar i Tyskland, eftersom ordet "perrong" fanns i titeln, jag avrådde eftersom jag misstänkte att tunnelbanor spelade en marginell roll, men han beslutade sig för att kolla i alla fall.

Han är en "trogen kund" och ärligt intresserad. Kommer någon här på en bok eller film e dyl där tunnelbanor syns mycket? Som sagt, han blir glad om den utspelar sig tunnelbanan... Han kan inte mycket av andra språk än svenska och läser lite långsamt, men tittar på utrikisk film, om det är intressant. Själv är jag stumped, som jänkarna säger.

Erik

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I första boken i Tripoderna-trillogin så är de nere och rotar i en tunnelbana under en sekvens, det är dock bara 5-10% av boken.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I filmen Underworld så har de ju en strid i tunnelbanan i introt. I den fantastiska rullen Predator 2 så slåss de i tunnelbanan också. I Stigmata så är det en sekvens i tunnelbanan också.

Ingen av filmerna är väl vidare lämpliga för en ung publik dock.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu finns den ju inte på svenska, men i Neil Gaimans Neverwhere är tunnelbanor ganska viktiga. Om han inte fattar något av texten kan han ju alltid sitta och titta på tunnelbanekartan i början av boken.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Han ville låna nån bok om knarkande ungdomar i Tyskland, eftersom ordet "perrong" fanns i titeln, jag avrådde eftersom jag misstänkte att tunnelbanor spelade en marginell roll, men han beslutade sig för att kolla i alla fall.
Wir Kinder vom Bahnhof Zoo? Den rekommenderas i så fall, även om man bara har en tunnelbanefixering.

Annars så är ju Luc Bessons Subway självskriven. Det finns säkert en drös skräckisar också. Några avsnitt mot slutet av ReGenesis har också rätt mycket med tunnelbanor att göra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Aldrigvar

Den första svenska upplagan av Neverwhere kom 1998 - tack så mycket!
Ah, jag hade för mig att den fanns översatt, men hittade ingen information om det när jag letade, så jag antog att jag förväxlat den med någon annan bok av Gaiman.

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
Michael Manns "Collateral" (2004) har slutet av filmen förlagd till en snabbspårväg i södra Los Angeles.

"Money train" (1995) utspelar sig i New Yorks tunnelbana.

Vill man läsa om tunnelbanans tillkomst rekommenderas "Planering för Stockholm 1923-1958" (Göran Sidenbladh 1981, ISBN 91-38-05335-7).

/Jourhavande järnvägsnörd

Illern

koppariller
Neverwhere finns ju som TV-serie också, fem avsnitt tror jag. Tyvärr har jag nog bara otextad.

Eksem

Champion
Det finns en relativt ny, något politisk, deckarvariant, som handlar om ett terrordåd i Stockholms tunnelbana, och om vem som verkligen ligger bakom. Den ska visst utspela sig en del i tunnelbanan. Jag såg ett inslag om boken och författaren (som tydligen ofta använde sig av tunnelbanor i sina böcker, tror jag mig minnas) på TV. Säkert Kobra eller kanske Babel. Men jag minns tyvärr varken titel eller författare :gremfrown:

Nu hittade jag att jag tänker på Efterskalv, av Arne Dahl. Den har tydligen till och med ett tunnelbanetåg på omslaget.

Storuggla

Champion
Jag misstänker att han sett Beck 2 - Spår i Mörker redan (och ifall han är en så stor tunnelbanenörd som jag misstänker redan katalogiserat alla missar i geografin i den rullen), men vad tros om The Taking of Pelham 1 2 3? Då får man dessutom en dos Walther Matthau på köpet :gremsmile:

Haruki Murakami's Underground behandlar Aumsektens tilltag i Tokyos tunnelbana och Tjuvlyssnats bok utspelar sig ibland i tunnelbanan. Och... um... Odjuret nämns ett självmord i tunnelbanan i början, det är totalt två rader i hela boken. Resten är underbart tunnelbanebefriad. I övrigt en medioker deckare av det förutsägbara slaget.

Storuggla, Pelham är bra dock

Jonas Ferry

Swordsman
Filmer och en novell

Den ungerska filmen Kontroll (2003) utspelar sig helt i Budapest tunnelbanesystem ("Murder. Mystery. Romance. Just another ride on the subway"). Bra film.

Min flickvän säger Tube Tales (TV, 1999). Hon vill se den, men vet inte mer än vad som står på IMDb och att någon har sagt att den är bra.

Sliding Doors (1998), kanske? Jag har inte sett den, men tunnelbanan spelar väl någon slags roll där?

På IMDb kan man kolla "keywords" om filmer, exempelvis subway, subway station och underground. det kanske går att hitta något där?

Clive Barker har skrivit skräcknovellen "The Midnight Meat Train" som utspelar sig i New Yorks tunnelbanesystem.

Gardener

Champion
Creep!

Inte han alltså, utan filmen Creep där Franka Potente blir inlåst i Londons Underground och jagas av hemskt monster. Kan rekommenderas, en skön b-skräckis.