Nekromanti Tips på vanlig, enkel satans vardagsmat?

Ymir

Liten kantbaron
Soupe à la tomate impressionnant d'Ymir

Detta är mitt bästa recept; I termer av gott per krona är detta antagligen det godaste i hela världen efter jakfilé i nepalesiska kryddor på Makye Ame i Kunming/Lhasa/Beijing. Snabblagat och omöjligt att misslyckas med! Bra som bjudmat eller för skräckfilmsmys framför datorn.

Stek ½-1 finhackad lök i olja, tillsätt lite redning av något slag, samt en grönsaksbuljongtärning, en del passerad tomat och en del vatten (cirka en liter vätska totalt sett är lagom för en gigantofantisk portion). Koka upp på hög värme under lock, koka sedan några få minuter, ha i rikligt med tomatpuré, och tabasco, chiliolja, fejk-tabasco, sambal oelek eller vitlöks-sambal; inte för mycket, men lagom för att ge bett. Släng i rikligt med salt, peppar, timjan, salvia och eventuellt oregano. Lägg i stekta slantar av kryddkorv tex chorizo, och en klick gräddfil. Servera direkt, gärna med en bulle eller två.

Ymir

Liten kantbaron
Ägg Jalisco del Ymir

Det här är en bra rätt om du är sugen på mexikanskt men inte har råd med köttfärs. Den kombinerar lite otippade smaker och får det att funka galant!

Värm en tortilla; lägg stekta kryddkorvslantar (chorizo är bäst ofc) på tortillan, och lägg ett stekt ägg ovanpå. Lägg på en hög smulad fetaost på ena sidan, en hög nyskuren gurka på andra sidan, samt en klick tacosås eller salsa och en klick gräddfil. Garnera alltihop med finhackad salladslök. Resultatet är aptitligt men lite suboptimalt att äta då alla de olika sakerna liksom vägrar komma in i munnen samtidigt; idealiskt har du ordnat det så att man kan vika tortillan till en kupa som man sedan kan hugga in i.

Troberg

Sinister eater
Satans vardagsmat? Hmm, det är nog något i still med helstekt syndare med ketchup.

Storuggla

Champion
Jag brukar, när jag ska knega, slänga in ett stycke billigt kött, lite rotfrukter och dylikt i min slow cooker och sedan tjoff pang lagar den maten under 10 timmar eller så och sen äter jag det i tre-fyra dagar. Chili, köttgryta och dylikt. Funkar bra än så länge.

Man Mountainman

Storsvagåret
Här är några grejer jag brukar göra till vardags. Obs att jag är en smula vegetariansk så klandra mig inte för bristen på djur:
  • ICAs färska tortellini med basilika + pesto
  • Findus falafel med bulgur/ris + pesto/tzatziki
  • Sojafärsbullar med pasta + pesto
  • I stort sett vad som helst + pesto
  • Pasta med sås på bönor, tomat, lök
  • Pasta med champinjonsås
  • Tacos (ersätt kött med bönor)
  • Sojabiffar med sallad och fetaost
  • Varma mackor med brieost och tomat
  • ICAs färdiga pizza
  • Pastasallad
  • Makaronilåda med soltorkade tomater
  • Palt (detta funkar endast om man bor i Norrland).

/Kalle