Nekromanti Tips/råd - Trådlöst nätverkskort?

solvebring

Superhero
Jag har flyttat nu och sedan när internet kommer igång (sitter med Comviq Surf just nu) så kommer jag att behöva ett trådlöst nätverkskort. Första jacket är på nedervåningen och den stationära står på övervåningen. Jag är med andra ord inte så jävla sugen på att dra sladdar upp dit. Fett onödigt... Jag har dessutom bara nätverkssladd på tio meter som längst, och när jag väl spikat och ordnat så det blir fint, så räcker nog inte det. Och borra hål i ett tjockt betonggolv är inte tal om.

Men vad ska man ha då?
Jag antar att jag behöver något standard och inget mer eftersom jag har uppkoppling a la barnstorlek. :gremwink: Har 8Mbit ADSL i uppkopplinsväg. Jag kör PC, Ubuntu. ... Och förövrigt så har jag hört att D-link ska vara ruskigt dåligt. Men jag vill inte ha ett alltför dyrt kort ändå. Kort och gott; jag vill ha ett stabilt kort som möter mina ynkliga krav.

Möller

Hubert Hortlax
Denhär sidan hjälper om man ska välja nätverkskort till Ubuntu.

Min erfarenhet är att man ska hålla sig borta från Ralink-chipsets och drivrutiner. Bland annat D-Link och Asus använder dem i vissa av sina kort. De ska gå att få att funka, men det är inte garanterat lätt.

Min andra, väldigt begränsade erfarenhet är att de långsammare standarderna, G istället för snabbare N, är lite lättare att få att funka. Så om du inte har en router med N-hastighet kan det vara värt att skaffa en äldre modell.

Med detta sagt tipsar jag om denhär. Lite dyrare grej, och den borde funka. Jag är dock långt ifrån säker.

solvebring

Superhero
Okej, najs. Ska lite mer på det där sen. =)
... Och se vad jag kan förstå mig på och inte.

Är dock inte alls så sugen på att köra en massa skit per USB, speciellt eftersom alla mina portar snart är upptagna och att jag hatar när kablar skräpar överallt. Ett vanligt PCI-kort är med andra ord att föredra. Tror jag har en eller två vanliga PCI-platser lediga...

solvebring

Superhero
Eventuellt löst

Vi får se om detta behövs...
Nu när jag fick igång mitt fasta, 3-4 veckor tidigare än beräknat - tack vare en asaschysst teletekniker - så har jag börjat kika på saken i fråga. Jag har gått om kabel om jag via trappan från övervåningen går vidare via taklisten till telejacket. Dvs. jag får dra kablar i taket. Vi får dock se. Går det inte att göra det bra så blir det nog trådlöst kort.

Om inte annat vore trådlöst kort nice, men jag kanske i alla fall kan skjuta lite på det om jag har tur. =)

Jarl

Hero
solvebring said:
Folk får förövrigt gärna tipsa vidare om de kan.
Shoot bara. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag vet att:
a) Intel gör de bästa vanliga (trådade) nätverkskorten.
b) man får vad man betalar för
c) trådlöst går mycket långsammare i praktiken än vad spec:sen säger, så satsa på snabba kort

Kanske är till någon hjälp.

ps. D-Link påverkas av b), billiga D-Link är skit, men dyra är bra. ds.