Nekromanti Tips tack!

Nu är det såhär att jag vänder mig till de skickliga spelledare till EON. I EON kan det vara lite svårare med strider och situationer för RP då de väldigt lätt dör. Jag ha också kommit på mig själv med att allt för ofta modifierat tärningsslagen till RP:s favör. De fick lite för många hjärnträffar på vissa monster i sorgernas brunn t.ex. Nu undrar jag hur elak man kan vara. Jag har hittills slagit 90% av alla slagen i strid så att RP:na bara msslyckas lite grann då jag ofta vill se de lyckas. Det kan bero på att jag vill att de inte dör förrän i slutet av berättelsen, alltså att de möter ärkefienden, stor kamp och de dör tillsammans med skurken, eller lever lyckliga i alla sina dar och nya RP:s kommer, men jag låter de inte heller misslyckas med viktiga handlingar som bl.a. överlevnad eller övertala. Hur ska man göra en bra balans för RP kanske dör en aning för snabbt om man helt plötsligt nlir hårdare på reglerna. Kan någon ge ett eller flera bra exempel på bra balans eller kanske rentutav elakheter från spelledaren? Jag kanske är lite flummig med vad jag menar men jag vill gärna veta vad för balans jag ska hålla, men jag vill inte låta tärningar komma ivägen för huvudplanerna.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är en svår balansgång det där. Nu har jag ännu inte själv fått chansen att vara SL i Eon. Men som spelare kan jag bara säga att om SL ska modifiera slag till rollpersonens favör så ska han göra det på ett sätt som känns någorlunda realistiskt och passar in i resten av historíen. Jag har varit med om situationer där min rp egentligen skulle ha dött men SL kom på någon krystad grej som gjorde att han ändå överlevde.

WHaLe

Hero
Slår de slagen så blir resultatet alltid det tärningarna visar (om det inte är extremt skummt, vilket kan inträffa ibland)

Slår jag slagen så brukar jag dra ner lite på de negativa effekterna om dessa inte beror på deras egen dumhet..

WHaLe

I have never let my schooling interfere with my education.
<A HREF="http://hairwhale.cjb.net" target="_new">http://hairwhale.cjb.net</A>

Det kan vara farligt att göra som du gör. Spelarna blir hur självsäkra som helst och kan kasta sig in i vilken strid som helst. Och överleva. Jag brukar inte slå om tärningsslagen särskilt ofta när det gäller mina spelares extraskador. Bara precis när deras gubbar är skapade och till och med då brukar jag tveka. Om ens gubbe dör så tänker man sig för innan man gör sina dumheter igen. Frixeray har dött 14 ggr sedan vi började spela, men de andra i gruppen har bara dött 1-2 ggr. Alltså funkar frixeray som avskräckande ex. Mycket lärorikt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

krazhnaya

Veteran
i våran spelgrupp har vi löst det där på ett annat sett, nämligen med GayPoäng... låter lite flummigt med fungerar enkelt. när man börjar spela får man 4 GP(GayPoäng) som används till att ta bort extraskador, en extraskada Stick i magen är ju väldigt förödande. men för att balansera det hela lite mer så får elaka skurkar ett anta GP dom oxå. detta innebär oxå att man kan höja skickligheten på fiender och få en strid som är mer intesannt, inte bara ett finntat hugg mot huvudet och sen e striden slut...

/krazhnaya
"klipper sakta av dina fingrar med min avklippar tång..."

Alvdräpe

Veteran
Fast vårt system blir litet tråkigt eftersom ingen vill ta en extraskada i huvudet. Det blir ju aldrig nåra knäckta näsor, saknade öron eller stora ärr i pannan.

För övrigt får barbarer som enbart är klädda i pälskallingar 6 GP.

Helmgast
Den stackars lilla Frixeray

Vad är det egentligen som gör att Frixeray är så misslyckad, hans gubbar är ju oftast likvärdiga med de våra, bortsett från "öhhhhhhhhhhhhhh, bara dolk och båge". Du som SL borde inse vad det är som gör hans otur. Själv är jag osäker.
-Frixeray!
-Ääöhää?

Frixeray har nog tur 5 eller så.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Sir Allanon

Veteran
Jag var tidagare en SL som var snäll mot minna spelande, jag ändrade lite på slagen så att de inte skulle bli så häftigta och att de skulle dö tidigt. Men minna spelare tyckte inte om det, så nu låter jag dem ta en dell stryk om de inte är försiktiga. Är man kanske lite diplomatisk av sig så kan man ju undvika en fight, eller annan otrevlig händelse.

Glöm inte att man får bara ta två steg innan man måste släppa bollen.

Sir Allanon

G

Guest

Guest
Undantag...

...för lilla mig som spelat i 2 månader och dött med 2 RP´s.