Nekromanti Tips till Drakar o Demoner

Evert(in_sane)

Veteran
Vi är en liten spelgrupp på cirka 3-5 personer. Vi har sedan en tid tillbaka kört Drakar o Demoner i Tolkiens värld Midgård. Vi har med andra ord bytt ut världen från Drakar o Demoner och kör med samma regler i Midgård. Jag får säga att det har varit väldigt roligt att slänga sig in i Tolkiens värld, särkilt nu när Sagan om Ringen triologin är väldigt uppmärksammad. Vi använder oss av reglerna från den (som jag tror är den första) utgåvan av Drakar o Demoner. självklart måste man inte använda dom reglerna, men för egen del tycker jag att dom är dom klart bästa och roligaste. Det finns säkert ni som redan har provat på det och kanske redan har sagan om ringen rollspelet, men ni som inte har det rekommenderar jag det starkt

Eksem

Champion
Hur ser din Drakar och Demoner-låda ut, och hur ser böckerna som ligger i lådan ut? Att spela i Tolkiens värld är ganska lätt, eftersom författaren själv noga dokumenterat världen, och det till på köpet finns både ett och två rollspel som utspelar sig i den världen.

Själv skulle jag nog välja ett annat regelsystem än någon Drakar och Demoner-version, mycket för att de inte skalar så bra, så att säga. För mäktiga rollpersoner och spelledarpersoner förstör regelsystemet.
Jag vill egentligen inte ha ett levelsystem* heller, dock.
Jag skulle inte ha något emot att det är en märkbar skillnad mellan olika personer i spelvärlden (det är en viss klasskillnad mellan typ Gandalf och typ Sam) vilket levelsystem är bra på, och där regelsystem som Drakar och Demoners är riktigt dåliga.
Men jag gillar inte den typen av utvecklingskurva eftersom det matchar världen och berättelsen dåligt. I Tolkiens Middle Earth blir huvudpersonerna mäktiga när de är modiga, måste fatta viktiga beslut, och när de lärt sig något om sig själva (på ett annat sätt än Dungeons and Dragons Experience-samlande eller Drakar och Demoners Erfarenhetskryss). Mycket av Frodos och Sams skicklighet kommer dessutom från magiska föremål. Men jag halkar bort från ämnet nu.

Jag skulle nog hellre vilja ha ett väldigt annorlunda regelsystem om jag ville spela i Middle Earth. Drakar och Demoner känns väldigt olämpligt, faktiskt, det finns ingen mekanism i regelsystemet som skulle kunna leda till när han den där människoskytten skjuter ner draken i Bilbo, eller när Häxmästaren får hälsenan avkapad i tredje Ringen-boken. Att spela i de äldre åldrarna skulle än mer visa på Drakar och Demoner-systemets olämplighet.

Det man kan använda Drakar och Demoner-reglerna till i Middle Earth är möjligtvis mer jordnära kampanjer i ringkrigets skugga, som har en helt annan berättarrytm och nivå än Tolkiens verk.

* alltså som i Dungeons and Dragons, där man blir markant bättre på det mesta i definierade etapper; och där man rent teoretiskt saknar övre gräns för hur mäktig man blir

Evert(in_sane)

Veteran
Okej, intressant svar. Vilket system skulle du välja i sådana fall? Det vi har valt att göra är att spela i Middle earth men inte följa ringens direkta historia, jag TROR eftersom att jag endast är spelare att vi kör innan ringen har blivit uppmärksammad av Gandalf. Vi använder endast världen i sig. Men jag tycker som du förmodligen också gör att man inte skall blanda in sig i ringens direkta historia eftersom att dom är precis som du säger inte superhjältar utan endast vanliga människor.

För övrigt vet jag inte vad det är för box för jag äger inte själv spelet.

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, ingen dum idé att speal i Midgård. Ddet måste jag ju säga!
Dock sp måste jag ju åxå rekomendera dig att lira i Trudvang. Där har du en värld som är minst lika mysig som midgåård !!

/ Johan K, som varit igång sedan 06:15

Eksem

Champion
OT om Trudvang

I senaste versionen (eller två versionerna, beroende på hur man ser det) av Drakar och Demoner, som släppts av Riotminds (inte Äventyrsspel, som tidigare), har man valt att placera det officiella spelvärlds- och äventyrsmaterialet i en mycket spännande och intressant spelvärld som kallas Trudvang. Inspirationerna är skiftande, men jag skulle droppa ord som vikingatid, nordisk folktro och sagor, grekiska antiken, och säkert nåt mer.

Att använda sökfunktionen här på forumet, samt att kolla in Riotminds site borde ge mer ledtrådar.

Riotminds.com

Eksem

Champion
Vilket system som är lämpligast beror väldigt mycket på vilken period och ålder man vill spela i, vilken nivå på spelet man vill ha och mycket annat.

Drakar och Demoner borde duga bra för spel som utspelar sig på låg nivå i krigets skugga (jag skulle dock personligen använda det Drakar och Demoner-liknande* spelet ELRIC!/Stormbringer, som i min mening är bättre).

Ett system som vore bra att använda om man spelar nästan uteslutande hög nivå skulle vara SAGA-systemet som användes av TSR i bland annat Dragonlance 5th Age (inte att förväxla med det svenska rollspelet Saga), som är ett av mina absoluta favoritsystem.

Om jag ville blanda nivåer, likt Tolkiens berättelser, skulle jag nog använda mig av det superbra och grymma systemet som används i spelen Hero Wars och Hero Quest.

Säg bara till så kan jag förklara lite närmare hur systemen fungerar och hur jag skulle använda dem i en Middle Earth-kampanj, eller också kan du kolla in dem själv.

* Båda spelen bygger i olika grad på samma grundtanke, som baserar sig i Chaosiums gamla regelsystem Basic RolePlaying, BRP kallat.

Rickard

Urverk speldesign
Tjenare och välkommen till forumet.. För en liten genomgång av vilka regler du använder, så kan du läsa igenom <A HREF=http://www.rollspel.nu/index.php?option=Articles&task=viewarticle&artid=1297&Itemid=56>denna artikel</A>.. Den är dock för lång och omständig så för att avgöra vilken version du spelar kan du spela detta ypperligt roliga solospel..

1. Har regelboken en bild på framsidan?
× Ja. Ni spelar 91:ans upplaga, vilket är DoD4 i raden av versioner.
× Nej. Gå till fråga 2.

2. Är boken svart?
× Ja. Ni spelar med grundreglerna. Det kan vara antingen DoD2 eller DoD3.
× Nej. Ni spelar med Drakar och Demoner: Expert, vilket brukar förkortas EDD.

Roligt spel, va? Det roliga är att det finns tre olika slut på det.. :gremtongue:
Ok, jag uteslöt första versionen men jag kan inte tänka mig att ni spelar med den..

För att vara seriös.. Jag skulle vara assugen på att få spela i Midgård med DoD-reglerna.. Reglerna gör att jag känner mig "som hemma" medan jag kan utforska hela okända Midgård.. Hur spelar ni? Rör ni er i närheten utav kända platser eller är ni stationära i helt okända områden?

Om jag vore spelledare så skulle jag hitta på helt nya platser så att jag får bolla och leka med världen hur mycket som helst.. Om du vill ha lite fler saker till EDD och DoD4 så ta en sväng förbi min hemsida.. Det är en temporär sida och som tyvärr har reklam men den innehåller lite godsaker.. http://dod.slurk.cjb.net

/Han som kan säga att http://slurk.cjb.net också har rätt roliga felsägningar

Eksem

Champion
Ett påpekande

Tänkte också passa på att nämna att alla tilläggsböcker till Äventyrsspels Sagan om Ringen Rollspelet*, SRR eller SoRR kallat, faktiskt har regler för hur man ska använda böckerna med Äventyrsspels Drakar och Demoner Expert, EDD kallat (inte att förväxla med Expert-boken till Riotminds utgåva av Drakar och Demoner).

*en översättning till svenska från engelska av spelet Middle Earth RolePlaying, MERP kallat, släppt av IronCrown Enterprises, ICE kallat, en gång i tiden

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Läs inte...

... den artikel som ligger uppe och som Han referar till den är hemskt obearbetad och oredigerad. Språket får mig att vilja gråta också :gremfrown:

Undvik den tills det kommer en genomarbetad version :gremtongue:

Evert(in_sane)

Veteran
Det är olika. Vi brukar röra oss runt kända platser blandat med okända platser, det beror helt enkelt på hur mycket spelledaren vet om respektive plats som är känd. Vet spelledaren inget om platsen undviker han att använda den.