Hur ser din Drakar och Demoner-låda ut, och hur ser böckerna som ligger i lådan ut? Att spela i Tolkiens värld är ganska lätt, eftersom författaren själv noga dokumenterat världen, och det till på köpet finns både ett och två rollspel som utspelar sig i den världen.
Själv skulle jag nog välja ett annat regelsystem än någon Drakar och Demoner-version, mycket för att de inte skalar så bra, så att säga. För mäktiga rollpersoner och spelledarpersoner förstör regelsystemet.
Jag vill egentligen inte ha ett levelsystem* heller, dock.
Jag skulle inte ha något emot att det är en märkbar skillnad mellan olika personer i spelvärlden (det är en viss klasskillnad mellan typ Gandalf och typ Sam) vilket levelsystem är bra på, och där regelsystem som Drakar och Demoners är riktigt dåliga.
Men jag gillar inte den typen av utvecklingskurva eftersom det matchar världen och berättelsen dåligt. I Tolkiens Middle Earth blir huvudpersonerna mäktiga när de är modiga, måste fatta viktiga beslut, och när de lärt sig något om sig själva (på ett annat sätt än Dungeons and Dragons Experience-samlande eller Drakar och Demoners Erfarenhetskryss). Mycket av Frodos och Sams skicklighet kommer dessutom från magiska föremål. Men jag halkar bort från ämnet nu.
Jag skulle nog hellre vilja ha ett väldigt annorlunda regelsystem om jag ville spela i Middle Earth. Drakar och Demoner känns väldigt olämpligt, faktiskt, det finns ingen mekanism i regelsystemet som skulle kunna leda till när han den där människoskytten skjuter ner draken i Bilbo, eller när Häxmästaren får hälsenan avkapad i tredje Ringen-boken. Att spela i de äldre åldrarna skulle än mer visa på Drakar och Demoner-systemets olämplighet.
Det man kan använda Drakar och Demoner-reglerna till i Middle Earth är möjligtvis mer jordnära kampanjer i ringkrigets skugga, som har en helt annan berättarrytm och nivå än Tolkiens verk.
* alltså som i Dungeons and Dragons, där man blir markant bättre på det mesta i definierade etapper; och där man rent teoretiskt saknar övre gräns för hur mäktig man blir