Nekromanti Tips till en nybörjare?

Man Mountainman

Storsvagåret
1. Regler har ett egenvärde
2. Social interaktion är roligt - ha med mycket sånt
3. om du har att välja mellan en strid som inte är jätterolig och att göra något annat; gör något annat
4. Rälsning är en dödssynd
5. Spelare som tar egna initiativ är spelare som underlättar för spelledaren
6. Jag menar det - RÄLSA INTE!
7. Förbered dina äventyr i förväg
8. Om spelarna är tråkiga, ditcha dom
9. Om spelarna tar upp diskussioner under spelets gång så bör du ta det som ett tecken på att du gör något fel, inte att de är dumma i huvudet.
10. Spela ej ghetto om du har det bra ställt

kalcidis

Hero
5 tips till att det hela blir bättre

* se till att båda parter är med på det
* ta det lugnt, stressa inte
* var mjuk och fråga gärna om det är något känns osäkert och du tror att det uppskattas på ett annat sätt
* använd hela kroppen för bästa resultat
* var medveten om att det är ett samspel och inte bara ena sidans arbete

Rickard

Urverk speldesign
"Har någon ett tips till en nybörjare?"
Kan man få något mer konkret? Hur länge har du spelat? Vilka spel har du spelat?

Vacker skrivet i presentationen, förresten..

Jag har skrivit ihop lite rollspelstips som kan nås på http://rollspel.slurk.cjb.net

Om du tycker något är svårt, så rälsa (tråd 2 och 3) gärna äventyret lite.. Det blir lättare att hantera..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har fått förfrågningar på fler rollspelstips och tackar den uppmuntran han fått

<font size="1">[edit] Lade till en sak efter jag läst Dnalors inlägg (ni får själva lista ut vad)..

Storuggla

Champion
Ha kul. [ANT]

Och om du bor i 08-området har vi forumsfik som vi går till och snackar spel, film, musik, datorgrunkor och allt möjligt. Du är välkommen, kolla bara i forumsforumet med jämna mellanrum så ser du när nästa är. :gremsmile:

Storuggla, hälsar välkommen

chrull

Stockholm Kartell
hahahahahaha

Båda parter? brukar ni rollspela 2 och 2? visst, det händer hos oss också men oftast är det fler som är med. Man ska dock se till att alla parter är med på det först...

annars håller jag med i alla punkter.

chrull

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Spelare + spelledare = två parter. Nuff said? [NT]

No text, dammit! :gremcrazy:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Use sunscreen

• Spelledaren bör vara föreberedd
  • Se till att ni kan sitta bekvämt och länge och att ni inte blir störda av omgivningen. Ett eget rum och alla mobiler avstängda är alltså att föredra (även fast vissa spelare suger på det där med mobilerna...
  • Levande ljus kan vara mycket bra för stämningen men se för guds skull till att spelarna inte börjar leka med stearinet! Spelare (och spelledare) har en läskig tendens att vilja "fippla" med någonting i händerna. En penna är väl ok, men stering flagnar, fastnar och lämnar fettfläckar över allt (stearin är uppbyggt av fettsyror för de som inte visste). Spöstraff för de som leker med stearinljusen!
  • Spelledaren bör inte låsa sig allt för mycket till sin planering, utan ge spelarna utrymme för egna små påfund
  • Rollspel tar tid! Spelledaren bör inte bli förvånad om han inte hinner med allt som var planerat. Det hinner man aldrig hur som helst
  • Döda inte spelarnas karaktärer alltför lättvindigt, även fast reglerna säger så. Att göra nya karaktärer är oftast frustrerande och tidsödande. Döda dom endast om dom gjort någonting så urbota korkat att dom faktiskt
  • Use sunscreen

Man Mountainman

Storsvagåret
Frust!

Om du tycker något är svårt, så rälsa (tråd 2 och 3) gärna äventyret lite.. Det blir lättare att hantera..

Vad är det för idé att försöka uppfostra grisodlarna till goda människor om du ständigt ska försöka leda in dem på ondskans stig?

Okej Cind, du kan få rälsa ibland, men gör det inte till en ovana!

Troberg

Sinister eater
Bästa tipset

Ett mycket praktiskt tips:

Hitta någon erfaren spelare att spela med först. Du skuttar lätt över en massa jobbiga inlärningströsklar som du annars skulle snubbla över då. Bara ett par gånger med en erfaren spelgrupp ger antagligen mer insikt än ett års spelande på egen hand.

Det borde finnas någon förening eller spelgrupp i närheten. De hjälper säkert gärna till. Prova på kontaktannonsforumet här.

Cind

Veteran
inte alls...

jag inte inte spelat alls tidigare. inget. (eller, jovisst har jag. men inte rollspel, och det var visst det som diskuterades...)
har en grupp som jag ska börja spela med (som har hållt på ett tag, rätt länge vad jag vet.), men jag har inte börjat än. så det handlar om en totalt (lyckligt?) ovetande, jättenybörjare. helt enkelt. som tacksamt tar emot de flesta tips en sån som jag skulle kunna behöva. :gremsmile:

Cind

Veteran
Re: Use sunscreen

woa, det var mycket text :gremwink:
men det var ju bra text, så det gör inget :gremgrin: tack för det braiga texten! :gremsmile:
"# Use sunscreen" heh? :gremshocked: är jag jättedum om jag inte förstod det där? :gremshocked:

Rickard

Urverk speldesign
Re: inte alls...

"...men jag har inte börjat än. så det handlar om en totalt (lyckligt?) ovetande, jättenybörjare. helt enkelt.
Hehe.. Det är lite småroligt faktiskt.. Det är nog första gången som jag sett någon vilja anstränga sig såpass mycket inför första gången att de försöker ta reda på vad rollspel är i förväg.. Jag önskar jag hade lika flitiga spelare.. :gremsmile:

Oj.. Du har alltså aldrig spelat rollspel förut.. Det är så mycket jag skulle kunna skriva, som tips när du skapar din karaktär som du spelar med eller hur du kan använda de värden som din karaktär kommer att få.. Så mycket att du inte skulle ha en ärlig chans att komma ihåg allt till speltillfället..

Istället så kan du nog förlita dig på din spelledare (personen som leder spelet).. Det är dennes roll att ta hand om dig (eller tilldela en spelare till det).. De i gruppen kommer antagligen hjälpa dig efter bästa förmåga så att du inte behöver känna dig så vilsekommen.. Det kommer nog vara en del termer och siffror, men bli inte rädd om/när de överväldigar dig.. Det kommer att te sig lite klarare efter ett tag.. När ni väl spelar så håll dig lite i bakgrunden och iaktta de andra spelarna hur det hela går till.. När du börjar förstå hur det fungerar så kan du börja ta för dig.. Det var så jag (som spelledare) gjorde båda gångerna jag introducerade spelare förra året.. Det fungerade jättebra och de vågade ta för sig precis lika mycket som de erfarna spelarna efter ett tag.. Var inte rädd för att göra bort dig eller fråga under speltillfället.. De andra kommer ha överseende..

Välkommen till forumet och till spelhobbyn.. Jag hoppas att du fastnar för rollspel och att ditt första speltillfälle blir lika magiskt och spännande som mitt första.. Du kan ignorera länken till mina spelledartips som jag postade i mitt förra inlägg då du inte kommer ha någon nytta utav dem, ny som du är..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som först trodde Cind skulle vara spelledare

Johan K

Gammal & dryg
Ha´trevligt !!

Ha´trevligt & försök att ta det för vad det är. Tror att man inte behöver ta allt för hårt på reglerna i början... Det kommer med tiden..
Kanske att man kan "hyra" in nån som spelat förr som kanske kan förklara de eventuella hinder som dykr upp..

I vilket fall, ha skoj så tror jag att man kommer långt !! :gremsmile: