Re: inte alls...
"
...men jag har inte börjat än. så det handlar om en totalt (lyckligt?) ovetande, jättenybörjare. helt enkelt.
Hehe.. Det är lite småroligt faktiskt.. Det är nog första gången som jag sett någon vilja anstränga sig såpass mycket inför första gången att de försöker ta reda på vad rollspel är i förväg.. Jag önskar jag hade lika flitiga spelare..
Oj.. Du har alltså aldrig spelat rollspel förut.. Det är så mycket jag skulle kunna skriva, som tips när du skapar din karaktär som du spelar med eller hur du kan använda de värden som din karaktär kommer att få.. Så mycket att du inte skulle ha en ärlig chans att komma ihåg allt till speltillfället..
Istället så kan du nog förlita dig på din spelledare (personen som leder spelet).. Det är dennes roll att ta hand om dig (eller tilldela en spelare till det).. De i gruppen kommer antagligen hjälpa dig efter bästa förmåga så att du inte behöver känna dig så vilsekommen.. Det kommer nog vara en del termer och siffror, men bli inte rädd om/när de överväldigar dig.. Det kommer att te sig lite klarare efter ett tag.. När ni väl spelar så håll dig lite i bakgrunden och iaktta de andra spelarna hur det hela går till.. När du börjar förstå hur det fungerar så kan du börja ta för dig.. Det var så jag (som spelledare) gjorde båda gångerna jag introducerade spelare förra året.. Det fungerade jättebra och de vågade ta för sig precis lika mycket som de erfarna spelarna efter ett tag.. Var inte rädd för att göra bort dig eller fråga under speltillfället.. De andra kommer ha överseende..
Välkommen till forumet och till spelhobbyn.. Jag hoppas att du fastnar för rollspel och att ditt första speltillfälle blir lika magiskt och spännande som mitt första.. Du kan ignorera länken till mina spelledartips som jag postade i mitt förra inlägg då du inte kommer ha någon nytta utav dem, ny som du är..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som först trodde
Cind skulle vara spelledare