Nekromanti Tips till en nybörjare?

Nightowl

Champion
Re: Frust!

Vad är det för idé att försöka uppfostra grisodlarna till goda människor om du ständigt ska försöka leda in dem på ondskans stig?
Brukar inte den där gröna muppen säga att den mörka sidan är förrädiskt enkel, eller något sådant?

Finns nybörjarspelare kan de behöva vissa hintar, faktiskt. Men det går att göra utan att rälsa. Det gamla knepet med Uppdraget på Värdshuset kan räcka.

Erik

Cind

Veteran
Re: inte alls...

..."Det är så mycket jag skulle kunna skriva, som tips när du skapar din karaktär som du spelar med eller hur du kan använda de värden som din karaktär kommer att få.. Så mycket att du inte skulle ha en ärlig chans att komma ihåg allt till speltillfället.."

Skriv en bok. Så kan jag välja kapitel när jag behöver komma ihåg :gremgrin:

ja, man vill ju veta så mycket som möjligt innan så att man kan börja spela ordentligt så fort som möjligt. dessutom vill man ju inte vara bromskloss för de som är vana genom att inte fatta nåt... :gremwink:

Troberg

Sinister eater

ja, man vill ju veta så mycket som möjligt innan så att man kan börja spela ordentligt så fort som möjligt. dessutom vill man ju inte vara bromskloss för de som är vana genom att inte fatta nåt...
Inget att oroa sig för, bara flyt med så fixar det sig.

Eksem

Champion

Faktiskt, man förstår nästan direkt så fort man satt igång. Regler och annat bjafs kan andra kvickt hjälpa till med. Det är bara att slappna av, det är en hobby som vilken som helst.

Och faktum är att senast jag var spelledare deltog en spelare som aldrig provat på rollspel förut, men i slutändan var det ändå hon som gjorde den bästa rollprestationen och drev historien framåt.

Feuflux

omjonasson.se
samma här

När jag SL:ade Mutant:UA senast så hade vi en spelare som aldrig lirat förut men han gjorde en toppeninsats och var tillsammans med en av de andra spelarna (tror det var sex spelare, största grupp jag SL:at nånsin) de som underlättade mitt SL-jobb mest.

Kan det vara så att någon som itne vet hur det "brukar vara" pratar med värdshusvärdar, försöker sälja prylar på marknader osv på ett mer aktivt sätt och därmed bidrar mer till storyn än de gamla mupparna som inte orkar snacka med ännu en jävla värdshusvärd. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign

"Skriv en bok. Så kan jag välja kapitel när jag behöver komma ihåg :gremgrin:"
Kanske det, kanske.. :gremwink: Jag vet att Krille* vill skriva ett spelarkapitel till sina rollspel.. När han kom med förfrågan så förstod jag inte hur man kunde ge tips till spelarna, men nu när jag funderat på det så har jag kommit på lite hur man kan göra..

"Dessutom vill man ju inte vara bromskloss för de som är vana genom att inte fatta nåt... :gremwink:"
Som alla andra redan påpekat för dig.. Du förstår nog när du varit med en stund.. Den enda som varit jätterädd för att göra bort sig (av de 4-5 personer vi introducerade rollspel för förra året) var tjejen jag introducerade rollspel för.. Felet jag gjorde var att välja ett rollspel med jättemånga siffror (Feng Shui).. En läxa jag lärt mig nu..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock inte kommer skriva (läs: visa) något kreativt som kan hjälpa en spelare förrän om minst 2 år

* <font size="1">Krille har skrivit till Eon, producerat det riddarromantiska Västmark och skrivit några rollspel till..</font> [color:"green"]

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Use sunscreen

" "# Use sunscreen" heh? är jag jättedum om jag inte förstod det där? "

:gremwink:

Det är bara en grej som kablades ut över MTV hela året för ca 3-4 år sedan.

/Naug

Krille

Super Moderator

"När han kom med förfrågan så förstod jag inte hur man kunde ge tips till spelarna, men nu när jag funderat på det så har jag kommit på lite hur man kan göra.."

Du har inte lust att delge dina insikter? :gremwink:

Zire

Swashbuckler
Re: samma här

Kan det vara så att någon som itne vet hur det "brukar vara" pratar med värdshusvärdar, försöker sälja prylar på marknader osv på ett mer aktivt sätt och därmed bidrar mer till storyn än de gamla mupparna som inte orkar snacka med ännu en jävla värdshusvärd.

Yes.. när du säger det så är det alltid nått speciellt med fullständiga nybörjare. Just att de ser världen.. "inte på ett speciellt sätt". De ser världen på ett mer utforskande vis.
Det är ju som sagt omöjligt att få gamla hundar att sitta.. eller vana spelare att förnya sin spelstil.

- Zire

Troberg

Sinister eater
Re: samma här

Yes.. när du säger det så är det alltid nått speciellt med fullständiga nybörjare. Just att de ser världen.. "inte på ett speciellt sätt". De ser världen på ett mer utforskande vis.
Jo, det är ungefär som när man testade 3D-shooters första gången. Det var bara "WOW!" och man körde på som om det var på riktigt. Efter ett tag hade man dock genomskådat dem och spelade mot programmet istället.

Rollspel är lite likadant. I början så är man totalt inne i världen, sedan börjar man förorenas av spelteknik. Inte enbart dåligt, det leder till en fördjupning också, men det ändrar upplevelsen.

Per Ejemar

Veteran
Mina bästa tips!

1 Våga börja på det sätt du vill, lyssna inte så mycket på vad andra säger, nog för att de flesta vill väl, men de flesta vill att du ska spela på ett sätt som dom tycker är mest "rätt".

2 I rollspel finns inget "rätt" sätt, kör på det sätt ni vill köra, skit i vad andra tycker om det, det är ni som ska ha kul när ni spelar, det är inte så viktigt om andra tycker det suger, huvusaken är som sagt att ni har kul.

3 Våga vara en nybörjare, våga göra fel, våga prova er fram, att försöka lära sig springa innan man kan gå är OFTAST rätt svårt.

4 Försök att komunicera med resten av spelgruppen, vad tyckte alla, vad var bra och vad var mindre bra, har de övriga några bra idéer på vad som skulle vara ännu roligare, prova er fram tills ni hittar en "stil" som passar er.

Och det absolut viktigaste:

Försök att ha kul, det är ingen mening att spela om det inte är kul, det spelar ingen roll hur ni spelar, tycker alla inblandade att det är kull så spelar ni på "rätt" sätt för er.

Vete kattsingen om du blev något klokare av det här.

Men om du/ni stöter på problem så kan du alltid vända dig hit till forumet, här finns det folk som spelat rollspel länge, och det bästa är att det finns så många olika "stilar" så det finns oftast någon som kan ge något bra tips. Man kan till och med upptäcka nya intressanta idéer som man kan testa när man spelat ett tag.

Lycka till och ha KUL!!!

Johan K

Gammal & dryg
Så rätt.... =)

Hehehehee !!
Du har så rätt så... Även om man kan misstolka det hela en aningens....... :gremwink: :gremwink: :gremgrin: :zeppelinare: