Dark_Maven
Veteran
Har länge funderat på att skriva en kanpanj och nu har jag börjat lite grann men har kört helt fast. Någon som har några bra tips på hur man skriver en kanpanj
Jag har suttit idag och funderat lite på ett kampanjuppslag. Ploten är som följer: Nidendomskyrkan skall försöka omvända ett område befolkat av barbarer. Tidigare missioner har misslyckats, men nu slår man på stora trumman. Man sänder präster och munkar, både bedjande och krigande, för att upprätta ett kloster. Några inkvistörer, från både prästerskapet och Rortvakten. Anledningen till detta är att kloster som upprättas i avlägsna områden ibland konverterar till allehanda konstiga trosförställningar. Lite religöst nit är alltså närvarande för att hålla bröderna fromma. Dessutom medföljer bönder och hantverkare för att kunna urbanisera området kring klostret. Handelsmän följer med för att upprätta kontakter med byar och idka handel. Några lärda män/kvinnor för att samla in material och bedriva studier. Vildmarksmän för att spåra och finna mat under resan. Kriminella på flykt undan rättvisan eller för att göra bot. Kort sagt så försöker jag täcka in så många yrken det går.
Fördelen med detta upplägg är att spelarna från början har ett mål. Först gäller det att få följet på plats, sedan att få samhället och klostret att blomstra. Man vill bl.a. sprida Gaves ord genom att upprätta en marknadsplats.
När man väl är på plats är uppslagen många. Troll kan angripa gruppen eller så man måste ta kontakt med omkringliggande byar. En namnlös ondska nässlar sig in i gruppen. En galen nekromantiker i det sedvanliga tronet. Någon kanske har helt andra planer för samhället. Alverna blir sura när man hugger ner de heliga träden för kunna elda i spisen. Personer försvinner, främlingar kommer till byn.
Oavsett vad man väljer för roll så kommer det att finnas plats för den i alla lägen. Alla yrkesgrupper kommer under uppbyggnaden att bilda ett råd som försöker att lösa problem som kan uppkomma. Motivationen är givetvis för spelarna att man med tiden bygger upp samhället. För spelarna infinner sig också en viss frihet. Det bästa är om SL redan från början kan presentera ett antal problem och sedan får spelarna ta i tu med dessa. Man behöver då inte heller hooka dem utan de vet vad som bör göras. Spelarna får också frihet att själva välja hur de skall agera. Skall de slå ihjäl en grupp vildmarksmän som är hamingjesanhängare eller accepterar man deras tro och försöker dra nytta av deras lokalkännedom. Kan man även tänka sig att handla med trollen under de kalla vintermånaderna när maten tryter. Järn finnes massor men inget fläsk eller bröd på bordet.
Det är ju tyvärr nackdelen med det hela ja...Problemet är väl att man inte vill läsa igenom andra kampanjer eftersom då kanske man förstör för sig själv om man ska spela någon gång och man redan har läst igenom allt.
Men försök i så fall få fatt på en kampanj i något system eller någon värld som du inte gillar. En hel del av både elementa och överkurs i kampanjbygge är synnerligen gränsöverskridande. Om det handlar om något du ogillar kan du dessutom koncentrera dig på hur författarna har gjort utan risk för att fastna fascinerad på varje sida.Problemet är väl att man inte vill läsa igenom andra kampanjer eftersom då kanske man förstör för sig själv om man ska spela någon gång och man redan har läst igenom allt.