Nekromanti Tips till Mouse Guard

Möller

Hubert Hortlax
Vi lirade Mouse Guard igår. Det var första mötet med spelet för alla inblandade.

Det gick bra. Vi började med att göra karaktärer från sratch, vilket tog oss närmare tre timmar. Därefter spelade vi ett scenario hämtat från något litet sött häfte man tydligen får med i MG-boxen (själv har jag gamla, hårdpärms-versionen).

Vi spelare leap-froggade en av de planerade konflikt, men vi fick istället både en verbal och en våldsam konflikt med traktens bävrar. I spelarturen satte vi eld på bävrarnas koja.

Det var svårt att spela på beliefs, goals och instincts, vilket åtminstone delvis berodde på vår ovane och oförberedde spelledare. Inget konstigt alltså, det löser vi till nästa gång.

Hur man skriver goals är jag dock rätt osäker på, känner jag. Ska alla eller åtminstone flera rollpersoner ha goals relaterade till uppdraget? Vi hade det, men jag argumenterade emot och tog istället ett goal att stötta gruppens tenderpaw.

I spelarturen blev vi sen osäkra på hur mycket man kan göra med en check. Om en spelare spenderar en check för att åka iväg och ta hand om lite oavslutade affärer, kan då andra rollpersoner haka på utan att spendera checks?

Ni som är mer bekanta med MG, har ni några tips till oss nybörjare?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
jag har bara spelat.

Sätt mål för saker som du faktiskt bryr dig om som spelare, oavsett om de har med uppdraget eller ej att göra.

Det är lättare att engagera sig då. SL kan komma med ett meningslöst skituppdrag, men du kan ändå ha kul i jakten på ditt eget mål.

Om det passar är det rätt kul att ha mål som involverar någon annan rollperson. MG blir som bäst när man rollerna interagerar med varandra.

Also om du som jag tycker att stridssystemet är lite småtrist, sätt taktiken anfall-anfall-anfall, den funkar helt ok i så gott som alla situationer.

Mogger

Hipsteranka
Läs gärna vår krönika krönika. Den är fullspäckad med tips och reflektioner.

På din fråga, ja, låt de andra hänga med om de vill. Checks ska inte hindra någon, bara tydligt dela upp berättaransvaret.

Och att stötta gruppen tendepaw är ett klockrent goal!

Mogger

Hipsteranka
wilper said:
Also om du som jag tycker att stridssystemet är lite småtrist, sätt taktiken anfall-anfall-anfall, den funkar helt ok i så gott som alla situationer.
Om du är starkast. Annars kommer du att åka på spö varje gång. Jag skulle snarare rekomendera att ni, som du ju också säger, lär er istället. När alla kan stridsystmet flytande blir det mycket roligare. Att sätta in en fint mot SL känns som en total seger, men bara om alla vet vad de gör.

Attack, attack, attack innebär att din mus kommer att bli skadad i varje konflikt, och skadade möss klarar sig inte länge...

Zimith_UBBT

Warrior
Jag känner inget behov av att förändra hur konflikter funkar, även om vår enda retoriska konflikt blev lite märklig. Det är nog viktigt att man håller sig till de riktlinjer som finns vid de fyra handlingarna, annars blir det nog lätt att konflikten blir ganska repetativ och onyanserad.

Våra största problem, som Möller skriver, var alltså hur man skriver Mål och hur Spelarnas omgång ska funka. Mål tror jag att vi fick kläm på i eftersnacket, så det fixar sig nog till nästa gång.

Jag kände att spelarnas omgång var väldigt begränsande; jag tyckte att uppdraget (GMs omgång) kändes oavslutad så jag ville bygga vidare på det. Hela grejen med att bara ha ett slag fattade jag inte. MEN jag tror att mycket av den frustrationen berodde på att vi hade planerat en heldag, och GMs omgång kändes väldigt snabbt överstånden och innehöll eg. mest en retorisk konflikt och en strid. När klockan då bara var sen eftermiddag ville jag personligen göra mer grejer! I skenet av detta kändes de strikta reglerna kring spelarnas omgång begränsande.

Kan ni som spelat mer av MG (och läst mer regelbok) förklara vad egentligen tanken är med att ha en GMs resp. Players turn?

Efter att ha läst på lite om players turn ocg GMs turn så kändes det kan vara bra för GM att ha en extra GM-omgång på lut (ett uppdrag), eftersom jag uppfattar det som att spelarnas omgång inte ska användas för att äventyra mera, för det tror jag inte den är till för; den är alltför begränsad.

Att GMs turn blev så kort tror jag också hade som följd att vi hade svårt att hitta utrymme till att spela ut alla våra goals, beliefs och instincts och inte heller att skaffa oss extra slag i players turn.

I det stora hela upplevde jag MG som lovande :gremlaugh: